Annons

Objektiv E-420

Produkter
(logga in för att koppla)

Cabbe

Ny medlem
Hej,
Min dotter har blivit intresserad av foto och fått sin brors gamla kamera, en Olympus E-420.
Hon önskat sig nu ett macro eller fish eye objektiv i julklapp :)
Jag själv är ganska okunnig i området så jag besökte MediaMarkt.
Svaret blev: "...gammal kamera men man kan nog beställa hem ett men kolla efter begagnade...".
Kollade blocket men hittade inget specifikt för E-420 men det måste väl vara så att andra Olympus modellers objektiv passar eller rent av andra modellers objektiv passar till en E-420?
Någon kanske vet vart jag kan få tag i begagnat i Göteborgsområdet?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, det fanns andra Olympusmodeller också, kommer på raken ihåg E-410, E-420, E-510, E-520 och E-620 (kan ev. finnas några fler). E-4XX kamerorna var de enklaste och billigaste, och E-620 den mest avancerade. Objektiven till dessa kallas för 4/3" (FourThirds). Kameror till detta system tillverkas inte längre, det har ersatts av Olympus spegellösa system - m4/3 (Micro FourThirds). Observera att objektiv till m4/3 INTE passar till 4/3-kameror, som er E-420. Ett nytt Olympus Zuiko 35/3,5 Macro går att beställa t.ex. från CyberPhoto eller Scandinavian Photo för runt 2.600 kr och ett 50/2,0 Macro för 6.500 kr. Något rent fisheye verkar de inte ha. Dock, det är tveksamt ifall det lönar sig att investera så mycket pengar i ett system som inte längre hålls vid liv. Håller med om rådet ni fick att i så fall försöka hitta något begagnat på Blocket. Kan vara svårt att hitta något nu längre, och ifall ni hittar, så köp bara ifall det är rejält billigt - 4/3 är ett "dött" system.

Ifall ni vill ha en digital spegelreflexkamera så är det mycket bättre använda pengar att investera i en begagnad kamera med lite objektiv från något system som aktivt underhålls, dvs Nikon, Canon, Sony eller Pentax. De två förstnämnda har störst marknadsandelar, vilket inte är detsamma som att deras billigare kameror (som jag förmodar är aktuellt här) är bäst, det är faktiskt precis tvärtom...

Ett annat alternativ är ett spegellöst system (mycket lättare att hitta begagnat än Olympus 4/3-grejer) där de dominerande märkena är Sony, Olympus, Fujifilm och Panasonic. Där är det tvärtom så att Sony dominerar, medan Nikon och Canon, som också har spegellösa system, säljs minst (dessa bådas spegellösa system är väldigt mycket mer begränsade än de övrigas, både när det gäller funktioner och antal tillgängliga objektiv etc.). Även Samsung har ett spegellöst systen, men har inte gillats av flertalet så de har hittills fått en väldigt liten marknadsandel. Just nu håller de på med att lansera en ny spegellös kamera som i och för sig verkar bra, men den är väldigt dyr, så dess framtid kan vara tveksam.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hehe, det har du rätt i. Men som sagt, för 10 papp kan de lika gärna lägga ner tillverkningen av detta objektiv (ifall de nu inte redan har gjort det). Ingen med förståndet i behåll lär köpa...
 

FranzEA

Aktiv medlem
Ja, det fanns andra Olympusmodeller också, kommer på raken ihåg E-410, E-420, E-510, E-520 och E-620 (kan ev. finnas några fler). E-4XX kamerorna var de enklaste och billigaste, och E-620 den mest avancerade. .
Den mest avancerade hette nog e-5...

Det fanns även ett par ytterligare modeller, som du kan söka efter begagnat när det gäller objektiv:

e-300, e-330, e-450, e-500, e-600, e-30, e-1, e-3 och så min kamera e-5 :)

Objektiv som passar dessa passar alltså även e-420.

Dessutom hade Panasonic nå'n modell.
 

Cabbe

Ny medlem
Tackar för svaren, nu vet jag i alla fall vilka modellers objektiv jag kan fokusera på när jag jagar begagnat för ett nytt objektiv lär det inte bli.
I värsta fall får pappa öppna upp plånboken och investera i en ny kamera :)
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag hade en E300 under några år som jag var väldigt förtjust i. Funderade ett tag på att byta upp mig till E5. Men så blev det systembyte istället.

Jag köpte en Canon Eos M på fjolårets rea för 1995 kr inkl normalzoomen. Det blev en perfekt kamera för äldsta sonen. Pekskärmen älskar han. Behöver han ha andra objektiv så kan han prova och testa med de Canon-EF-objektiv jag har, men då med en adapter mellan.

Olympus kamera och objektiv till 4/3 ska nog (dessvärre) vara nästan gratis om det är nått man ska satsa på i dagens läge.

Flera har nämnt olika spegellösa kameror som alternativt, tänker man sen på att nya kameror har pekskärm, wifi etc så är de lättanvända för en ny generations fotointresserade. Men mycket hänger i slutänden också på hur mycket pengar man kan och vill lägga.
 
ANNONS