Annons

Manfrottos värstingstativ MT057C4

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen Manfrotto MT057C4 och undrar ifall någon annan använder ett liknande pro-kolfiberstativ?

Länk till produkt.

Nypris ligger kring 7500kr. Jag har stativhuvud Manfrotto MH057M0-Q5 och då väger stativ+huvud över 5kg. Maxbelastning på stativet är 18kg och har en maxhöjd på 205cm. Den är ruskigt fet (stativben på 392mm i diameter) och extremt stabil.

Använder den mest inom mäklarfoto vilket är overkill då kamerautrustningen knappt väger 3kg. Däremot fotar jag under höst/vår mycket norrsken och då är det här stativet perfekt i snön. Fågelfoto kanske blir nästa steg då jag har en Canon 300/2.8 + 1.4x extender.
Varför jag köpte stativet och huvudet var pga jag var missnöjd med tidigare utrustning. Mittpelare som krånglade och huvud som inte var stabilt vertikalt (även fast maxbelastning var 5kg).

Som sagt, jag är nyfiken ifall du kanske använder något liknande? Kanske från en annan tillverkare som t.ex. Gitzo? Hur har det fungerat med tung utrustning? Är det bara jobbigt att bära runt på dessa rejäla pjäser? Som tur är kan man koppla fast en bärrem på C4:an, vilket underlättar längre förflyttning.
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag använder Gitzo:s Systematic 3-serie stativ, vilket är klassat för 25 kg. Gitzo har även en serie 5 som är klassat för 40 kg, där där det finns en version som har maxhöjden på 277 cm utan mittpelare. Till mitt stativ har jag en RRS BH-55 kulled. Jag använder mitt stativkit till motsvarande objektiv som du samt även till landskapsfotografering och makrofoto - uppgifter som stativkitet löser utan några som helst problem. Stativkitet är dessutom inte för tungt att bära på långa vandringar eller för klumpigt att bära.
 

Modestil

Aktiv medlem
Jo, jag kikade snabbt på 5-serie och det är sjuka stativ! Hade inte tackat nej till en sån.
Jag behöver dock mittpelaren för att kunna göra enkla och snabba höjdjusteringar vid mäklarfoto.

Att springa runt med kamerautrustning och tyngre stativ kanske är bra för kroppen. Lite extra motion!
 
ANNONS