Annons

Skärm för redigering på budget

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexanderJ

Medlem
Hej söker en bra skärm för redigering som kostar så lite som möjligt utan att man tappar allt för mycket bikdkvalité. Några rekommendationer eller tips? :)
(24" minimum)
 

AlexanderJ

Medlem
Undvik ALLA TN-skärmar! Vet inte om det går att söka så idag på prisjakt.nu men det gick förr.
Jo alltså självklartska det vara en IPS-panel men vet inte hur det funkar med färgkorrektur och så när det gäller skärmar, kan man lita på att en IPS panel alltid ger ett hyfsat korrekt färgspektrum eller måste man se det på de individuella skärmarna och deras omdömen från test osv?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du får läsa på vilken färgrymd de stödjer.
Sätter du sRGB som krav så har du sållat en del.
Sätt ett priskrav.
Ju fler parametrar du sätter desto färre har du o välja mellan :).
Jag har inte IPS, tror det är en PVA eller ngt liknande.
Gav nog drygt 2000.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej söker en bra skärm för redigering som kostar så lite som möjligt utan att man tappar allt för mycket bikdkvalité. Några rekommendationer eller tips? :)
(24" minimum)
Är själv inne på samma sak. Billigaste möjliga skärm, men utan att tappa något i kvalitet/jämnhet. Vill själv också ha stöd för både AdobeRGB och sRGB med hårdvarukalibrering.

Är inne på denna ifrån NEC (tänker hellre mindre skärmyta, men dock med jämn belysning och god bildkvalitet - om jag skall klara att hålla min budget som helst bör vara under 10k):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2246051
 

lofling

Aktiv medlem
Är själv inne på samma sak. Billigaste möjliga skärm, men utan att tappa något i kvalitet/jämnhet. Vill själv också ha stöd för både AdobeRGB och sRGB med hårdvarukalibrering.

Är inne på denna ifrån NEC (tänker hellre mindre skärmyta, men dock med jämn belysning och god bildkvalitet - om jag skall klara att hålla min budget som helst bör vara under 10k):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2246051
Jag vill också ha något med bra jämnhet och kvalitet samt hårdvarukalibrering. Behöver inte vara mer än 24 tum. Fast tycker det är ändå svårt att hitta något närmre 5 tusen än 10 tusen om jämnheten ska ligga på bra nivå. Tror budget, som TS nämner, för många inte är över 5 tkr för den delen...
 

AlexanderJ

Medlem
Nja asså budget är ju inte 10k, för 7k kan man få benqs nya 27" som ska va ruggigt bra.
Jag pratar om prisklassen som t.ex. Dellen som nämns ovan.
 

lofling

Aktiv medlem
Nja asså budget är ju inte 10k, för 7k kan man få benqs nya 27" som ska va ruggigt bra.
Jag pratar om prisklassen som t.ex. Dellen som nämns ovan.
Fast nya från Benq verkar ha en del problem med just jämnhet över skärmen. Har funderat en hel del på att köpa den men är inte säker. Har två Dell själv men vill köpa en som har de egenskaper Martin efterfrågar. Då blir budget en annan klass än du menade :-D
 

AlexanderJ

Medlem
Fast nya från Benq verkar ha en del problem med just jämnhet över skärmen. Har funderat en hel del på att köpa den men är inte säker. Har två Dell själv men vill köpa en som har de egenskaper Martin efterfrågar. Då blir budget en annan klass än du menade :-D
Källa på det? Alla reviews jag läst har sagt att den är grym på allt. Snackar om sw2700pt då dvs.
 

stefohl

Aktiv medlem
Ett exempel är http://www.color-management-guide.com/benq-sw2700pt-monitor-review.html

Bland de första träffarna om du googlar Benq SW2700pt... Sedan har jag för mig att det finns flera recensioner på B&H som nämner samma sak.
När jag testade denna skärm fick jag ett resultat som varierade med som mest ±5%, vilket är acceptabelt. Men den recension som du länkar till visar ju ett sämre resultat, ett resultat som jag skulle ha skickat tillbaka skärmen för. Tyvärr fick jag bara en skärm för test, skulle ju gärna ha testat 5 för att se variationen mellan olika exemplar. Men det är ju en faktor som gör att »billiga« skärmar är billiga.
 

lofling

Aktiv medlem
När jag testade denna skärm fick jag ett resultat som varierade med som mest ±5%, vilket är acceptabelt. Men den recension som du länkar till visar ju ett sämre resultat, ett resultat som jag skulle ha skickat tillbaka skärmen för. Tyvärr fick jag bara en skärm för test, skulle ju gärna ha testat 5 för att se variationen mellan olika exemplar. Men det är ju en faktor som gör att »billiga« skärmar är billiga.
Ja, det hänger väl ihop med att QC måste vara noggrannare och därmed blir det högre kostnader. Men jag har också sett flera recensioner som säger att skärmen har haft bra jämnhet och att den är mycket bra i övrigt (inkl. dina tester). Så får man ett bra exemplar verkar det vara en riktigt bra skärm om man kan leva med begränsningarna i inställningar, vilket jag har för mig du också nämnde inte är någon fara för många som inte jobbar yrkesmässigt med bildbehandling.

Har du någon rekommendation för TS, och något i klassen mellan 5-10 tkr förutom nämnda Benq för den delen?
 

stefohl

Aktiv medlem
Ja, det hänger väl ihop med att QC måste vara noggrannare och därmed blir det högre kostnader. Men jag har också sett flera recensioner som säger att skärmen har haft bra jämnhet och att den är mycket bra i övrigt (inkl. dina tester). Så får man ett bra exemplar verkar det vara en riktigt bra skärm om man kan leva med begränsningarna i inställningar, vilket jag har för mig du också nämnde inte är någon fara för många som inte jobbar yrkesmässigt med bildbehandling.

Har du någon rekommendation för TS, och något i klassen mellan 5-10 tkr förutom nämnda Benq för den delen?
Eizo CS 240 är ett exempel.
 
ANNONS