Annons

Manfrotto för gevär

Produkter
(logga in för att koppla)

lindahl85

Medlem
Jag skulle behöva lite hjälp i stativdjungeln. Jag börjar titta åt ett stadigt stativ för mitt gevär på 6,4kg inkl allt. De flesta verkar använda Manfrotto. Det ska kunna gå att ha så pass lågt så det går att sitta på marken när man jagar, knästående samt stående och fortfarande vara stabilt. Jag är 190cm lång så det hamnar ganska högt upp.

Nu är det inget jaktgevär på bilden men den förklarar väldigt bra. Vad rekommenderar ni för stadiga alternativ? Någon typ av kulled måste väl vara det bästa alternativet och något smidigt handtag för att släppa och låsa positionen smidigt med vänster hand.

Jag kan väldigt lite om denna biten men fotografer borde kunna desto mer.

DSC_00872.jpg

Sen kommer det även att sitta en Canon 7D med 18-200 objektiv på ibland alternativt 70-200 :)
 

Macroscian

Aktiv medlem
Det står nästan alltid i spec på stativ vilken vikt som funkar - och separat till stativhuvudet (i alla fall har jag sett det angett på kulled, hade ett som tog 6 kilo tror jag). Kolla upp modellen du har.

EDIT Hittat ett par sidor som säljer stativhuvudet du har bild på här och att tillverkaren inte angett maximum load capacity

Kulhuvud eller inte - vad använder andra du träffat? Intuitivt skulle jag tippat på stativ med mjuk panorering för skytte, alltså mer för videotyp.
 

CMattsson

Medlem
Stativhuvudet på bilden ser ut att vara ett Manfrotto 322RC2 eller liknande. Jag har ett sådant på mitt stativ. Den nuvarande modellen heter 327RC2. RC2 är ett av Manfrottos snabbfästen så att man slipper skruva med stativgängan hela tiden. Man borde kunna fixa till en picatinnyskena eller liknande på det fästet. Det finns säkert att köpa från Magpul eller liknande MÖP-företag ;-)

Jag har lekt med tanken att köra min långhållsrigg (6,5x55) på fotostativ men inte kommit längre än till tanken. :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Skulle tro att ett gimbal eller video huvud är bättre för skytte än en kulled.
Med gimbal balanserar du geväret så att det rör sig kring tyngdpunkten.
 

Customizer

Aktiv medlem
Hejsan!

Tittar du noga på bilden du bifogade så ser du ett handtag som sticker ut på vänstersidan vid kulleden.
Det är en sådan kulled du ska ha.
Handtaget har en låsanordning i fram eller bakkanten som du enkelt lossar genom att bara trycka in det med handen, som en handbroms, då du släpper så sitter det fast igen.
Manfrotto har sådana i sitt sortiment så det är bara att leta upp ett som passar dina krav på bärighet.
Detta kanske kan vara något?

https://www.manfrotto.us/light-duty-grip-ball-head-327rc2
 
ANNONS