Annons

Nikon D3100 objektiv fota fåglar nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jag rekomenderade ett beggat 300/4 tillsammans med 1,4 konverter. Absolut inte tillsammans med en zoom. Kombon jag nämnde är oftast skarpare än de zoomar som är aktuella för dig! Dessutom lättare. Tror att svaret du fick var ämnat som att det var negativt med en zoom + konverter.
Den kombon är skarp och går att få till ca 7-8 tkr tippar jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag rekomenderade ett beggat 300/4 tillsammans med 1,4 konverter. Absolut inte tillsammans med en zoom. Kombon jag nämnde är oftast skarpare än de zoomar som är aktuella för dig! Dessutom lättare. Tror att svaret du fick var ämnat som att det var negativt med en zoom + konverter. Vilken konverter som fungerar bra med vilket objektiv kan jag inte när det gäller Nikon.
Nikons egen som är skarpast av de tester jag har sett går bara den på nästan 5000 för 1,4.
 

lofling

Aktiv medlem
Nikons egen som är skarpast av de tester jag har sett går bara den på nästan 5000 för 1,4.
Jag tänkte en beg TC14EII och ett beg 300/4 AF-S, ca 2 tkr resp 5 tkr (kanske lite mer beroende på skick när jag tänker efter på de annonser jag sett).

En bra grej med denna kombo är att den funkar bra för insektsfoto (även om det inte riktigt blir 1:1 i reproduktionsratio).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den kombon är skarp och går att få till ca 7-8 tkr tippar jag.
För den aktuella Nikonkameran behövs ju AF-S versionen av 300/4 för att få autofokus och den hamnar på 7000kr även beg. Lägg därtil en 1,4x TC från Nikon (använd original) och bara den beg 1500kr+. Totalt närmar vi oss 8-10.000kr. Frågan är hur bra denna kombo är jf med en Sigma 150-600 eller Tamron 150-600 vid 420mm som är den brännvidd som 300+TC ger. Dessa två zoomar är billigare beg än AF-S 300/4 +TC och har bildstabilisering.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

Ok, kan ju inte Nikons utbud men med Canon hade det ju gått att få billigare (beggad 300/4 + kenko 1,4 eller EF extender I/II kan hamna runt 5 lax) Sorry Nikon. Nämnda kombo hade varit både skarpare, lättare och med snabbare AF än zoomarna.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för uttömmande svar. Absolut tak är 5000 kr, men gärna något lite billigare ;).
Möjligtvis kan du få tag på något gammalt manuellt fokuserat objektiv för de pengarna ett Tokina 400/5.6 borde du kunna få för under tusenlappen. Problemet är att din kamera har ganska dålig sökare så det kommer att bli jobbigt att fokusera snabbt med manuella objektiv samt att du inte får någon exponeringsmätning med din kamera. Betvivlar att det blir något som du blir nöjd med.

Alternativ som hamnar inom budget skulle i så fall vara 70-300 eller ännu bättre ett fast 300/4 om du mot förmodan skulle få tag på ett så billigt men med bara 300 kan du glömma småfåglar i trädtopparna. Beror ju förstås på hur mycket miljö man vill ha runt fågeln men räkna med att du behöver vara tre fyra meter ifrån fågeln för att få någorlunda närbild om det är en liten fågel. I och för sig inget dåligt att du behöver komma nära, långa avstånd kan lätt göra bildkvaliteten sämre p.g.a daller eller dis i luften, men det är ju inte alltid fåglarna samarbetar.

Ett annat alternativ, är som Erik skriver, fjärrutlöst kamera vid fågelbord, kanske med någon form av fotofälla där fåglarna själv utlöser kameran t.ex. genom att bryta en ljusstråle. Tänk dock på att det där lätt leder till att du får en tillståndspliktig övervakningskamera ifall det finns så mycket som en minimal chans att allmänheten skulle kunna komma med på bild, och tillstånd får du för sådant här. Även om reglerna hade varit sådana att du hade haft en chans att få tillstånd hade det kostat dig 3700kr per plats du vill "övervaka".
 

AlexanderP1

Medlem
Det här med fjärrutlösare verkar intressant och småfåglarna uppe i träden kan jag vänta med. Tycker de "vanliga" stadsfåglarna såsom kaja, råka, kråka osv är jättefina fåglar och en fördel med det är att de inte är blyga ;). Tack för inspirationslänken med.
 

cango

Avslutat medlemskap
mot strömmen

http://eu.telescope.com/Telescopes/Refractor-Telescopes/Refractor-Telescopes-with-Premium-Optics/Orion-ED80-80mm-f75-Apochromatic-Refractor-Telescope/pc/488/c/496/sc/519/p/106823.uts?refineByCategoryId=519


fotar helst småfåglar. Inte troligt att du nappar, men vill att man ska ha alla alternativ.

länken går till ett ett teleskop, 600mm, manuellt fokus. Har själv samma, men annat märke. Kräver träning.
Mycket "förstoring" för pengarna, skarpt. 95% av alla mina bilder är nog tagna med en sån (celestron).

kolla in "digiscoping", kan vara ett annat alternativ.

billigaste alternativet: smyg och lär dig komma närmare.

https://500px.com/cango
 

AlexanderP1

Medlem
http://eu.telescope.com/Telescopes/Refractor-Telescopes/Refractor-Telescopes-with-Premium-Optics/Orion-ED80-80mm-f75-Apochromatic-Refractor-Telescope/pc/488/c/496/sc/519/p/106823.uts?refineByCategoryId=519


fotar helst småfåglar. Inte troligt att du nappar, men vill att man ska ha alla alternativ.

länken går till ett ett teleskop, 600mm, manuellt fokus. Har själv samma, men annat märke. Kräver träning.
Mycket "förstoring" för pengarna, skarpt. 95% av alla mina bilder är nog tagna med en sån (celestron).

kolla in "digiscoping", kan vara ett annat alternativ.

billigaste alternativet: smyg och lär dig komma närmare.

https://500px.com/cango
Åh tack för fina länkar och tips. Ska ladda ner 500px-appen med.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att fotograera på stativ faller inte under övervakningskamerans regler.
Man måste ju bevaka när man vill trycka av.
Men visst om du har en automatisk avståndstrigger så närmar vi oss åtelfotografering som är förbjudet. Men det finns ingen i världen som kan avgöra om en bild avfyrades av en person inomhus eller en automatik som triggar på ett avstånd.
Har ingen betydelse om triggern är automatisk eller om du själv trycker på fjärrutlösarknappen. Det avgörande är om kameran manövereras på plats eller inte. Vad som menas med på plats är dock fortfarande lite oklart. En drönare inom synhåll är för långt bort, medan en kamera på bilens instrumentbräda, eller en webkamera förvideo chat på datorn är tillräckligt nära för att räkna som manövrering på plats enligt domar nyligen. Skulle tro att vi pratar om armlängds avstånd, om man ska komma undan med att den manövreras på plats.
 
ANNONS