Annons

Billigt stativ/tripod

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Grejer från Sirui brukar hålla hög kvalitet i förhållande till pris, inte minst kullederna. Med de krav som TS har – litet, lätt, billigt – har jag svårt att tro att man kan hitta så många bättre alternativ än detta.

Stativet finns i en kolfiberversion också som är bättre och lite lättare, men avsevärt dyrare.
 

Kattfisken

Medlem
Då behöver du ett stativ som är ungefär 140 cm högt (din längd - avstånd från hjässa till ögon - sökarens höjd över kamerans botten - stativhuvudets höjd; du får räkna lite mer exakt själv om det behövs).

140cm ska då vara utan att fälla upp mittpelaren. Om man fäller upp mittpelaren tappar stativet rätt mycket stabilitet, så det bör endast användas i nödfall.
Vilket skulle rekommendera? Jag vill hålla det inte mycket över kilot och 40 cm ihopfällt. Så jag orkar ta med det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vilket skulle rekommendera? Jag vill hålla det inte mycket över kilot och 40 cm ihopfällt. Så jag orkar ta med det.
Man ska inte köpa det dyraste. Man ska köpa saker man har behov av och sätta det i korrelation till ekonomin. Dyrt betyder inte bäst! Men viss sanning finns att ju dyrare desto bättre om man jämför saker med likvärdig spec. Resestativet jag länkade håller mkt hög kvalité. Finns kolfiberversion av den för 100g mindre, 6kg belastning för 2200kr. Kulhuvudet är nog specad högre än stativet.
Jag avslog den till mig själv då man måste sätta andra saker i relation för att få en helhet.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då behöver du ett stativ som är ungefär 140 cm högt (din längd - avstånd från hjässa till ögon - sökarens höjd över kamerans botten - stativhuvudets höjd; du får räkna lite mer exakt själv om det behövs).
Nja, det gäller väl bara om man tycker det är jätteviktigt att alltid kunna stå helt rak när man fotograferar. Om det är viktigt att stativet är litet och lätt får man kanske finna sig i att det inte är så högt och att man istället får böja lite på ryggen eller rentav sitta ner.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, det beror mycket på hur länge man vill kunna stå vid stativet och fotografera. Det kan vara jobbigt att stå med böjda knän länge.

Annars kan det även fungera att stå länge vid ett lägre stativ om man har en vrid- eller fällbar skärm på kameran.
 

martinot

Aktiv medlem
Köp ett svindyrt stativ från början. Det räcker hela livet, så kostnaden per år blir förhoppningsvis rätt låg.

Rätt många gör misstaget att köpa ett billigt (och därmed bristfälligt) stativ och behöver köpa ett bättre efter ett tag. Det är bättre att köpa ett bra från början. Det blir billigare i längden.

Önskvärda egenskaper hos ett stativ är lätt, stabilt och billigt. Det går att kombinera två av dessa egenskaper, men inte alla tre.
Vet man att man vill hålla på med fotografering ett längre tag så kan jag bara hålla med helt.

Jag har själv gått den dyra vägen.

Dvs. köpt en rad billiga stativ, men allt bättre och mindre billiga, innan jag till slut köpte bra och rätt saker (CyberPhoto Kinabrand > Manfrotto Alu > Manfrotto Kolfiber > Gitzo Kolfiber).

Hade jag köpt rätt (dvs. kvalitet) från början så hade jag sparat åtskilliga tusenlappar.

För mig så har det blivit väldigt dyrt genom att vara snål och försöka köpa "billigt".
 

ajoe

Aktiv medlem
Just ett sådant har jag köpt. Det finns på Ebay under en uppsjö oilka namn. Jag har hittat ett i Belgien för ca 500 kr. Rören ser "kolfibriga" ut, men det är ju ingen garanti för att det faktiskt ÄR kolfiber.

Visst, det väger 1,2 kg och är inte särdeles stabilt, i synnerhet inte om man höjer mittpelaren. Men det är så litet och lätt att det finns en chans att det kommer med vid tillfällen man annars hade lämnat stativet hemma och det är nästan dumt att inte skaffa.

En liten detalj dock. Det följer med en Arca-Swiss-platta (hur någon kameratillverkare kan vara så korkad att inte göra kamerornas grepp med Arca-Swiss direkt är mig en gåta. Kolla på Fuji...). Men insexbulten som sitter i fästet sticker upp så att det inte går att montera en kamera med slät undersida.

Det är dock en M6-bult, så med en försänkt M6x20 eller 25 och genom försänka hålet något litet kan man montera alla kamerorna direkt.

Och ja, jag har ett Berlebach av tysk ask, tungt och enormt stabilt. Bättre på alla vis. Utom två...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Men insexbulten som sitter i fästet sticker upp så att det inte går att montera en kamera med slät undersida.

Det är dock en M6-bult, så med en försänkt M6x20 eller 25 och genom försänka hålet något litet kan man montera alla kamerorna direkt.

Och ja, jag har ett Berlebach av tysk ask, tungt och enormt stabilt. Bättre på alla vis. Utom två...
Menar du säkerhetsskruven som gör att den inte av misstag glider av om du inte spänt odentligt?

/Stefan
 

filip71

Aktiv medlem
Snåla inte. Jag har köpt flera billiga stativ och de blir i praktiken så dåliga att de inte används alls. Det är dyrt. Felet ligger i tanken "behöver inte så dyrt/bra - det duger åt mig". Faktum är att det faktiskt inte duger åt någon. Det enda stativ som har fungerat och använts på riktigt av mig kostade drygt 2000 med kulled. Och som sagt; billigt, lätt och stabilt är en önskvärd men omöjlig ekvation. Annars hade det ju inte funnits dyra stativ.
 

ajoe

Aktiv medlem
"Menar du säkerhetsskruven..."

Möjligen.

Arca-Swiss är ju litet av en Ad Hoc-standard och min T2 gick inte att få på alls med skruven stickande upp så långt. Den är helt slät under bortsett från öppningen för batteriet.

Jag vet att grejorna från t ex ReallyRightStuff har sin tolkning.

Och nej, jag vet, det är därför jag har ett tungt, styvt och stabilt stativ.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag köpte själv nyligen Sirui T-005KX + C10S och är mycket nöjd! Litet, lätt och stabilt stativ till bra pris! Utmärkt stativ till spegellöst, men funkar även bra till DSLR. Vet inte hur bra det funkar med riktigt tunga och stora objektiv dock, men misstänker att det kan bli lite ostadigt då.
 
ANNONS