Annons

Skaffa min "Första" DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Vill bara säga tack för alla tips, det blev en 70D som jag köpte på Rajala.
Jag hade turen att hitta ett kamerahus med 5000 exponeringar som var prissänkt från 4000 till 3000 då de hade för många begagnade på lager :)
Nu börjar jakten på objektiv! :)
Det låter som ett alldeles ypperligt val. Mkt trevlig och bra kamera, knappt använd och till ett bra pris. Utbudet av begagnade Canon-objektiv är mkt stort.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vill bara säga tack för alla tips, det blev en 70D som jag köpte på Rajala.
Jag hade turen att hitta ett kamerahus med 5000 exponeringar som var prissänkt från 4000 till 3000 då de hade för många begagnade på lager :)
Nu börjar jakten på objektiv! :)
Det första man brukar behöva är en normalzoom. Gärna ett med bra ljusstyrka.
Gillar man fasta objektiv är 50/1,8 bra och kostar inte mycket.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vill bara säga tack för alla tips, det blev en 70D som jag köpte på Rajala.
Jag hade turen att hitta ett kamerahus med 5000 exponeringar som var prissänkt från 4000 till 3000 då de hade för många begagnade på lager :)
Nu börjar jakten på objektiv! :)
Perfekt. Mycket kamera för 3000kr. Lycka till.
 

PMD

Aktiv medlem
50mm är en bra brännvidd för porträtt, men för snäv för ett allroundobjektiv. För det senare vill jag föreslå ett objektiv med brännvidd runt 30mm.

Men billigast och flexiblast i början är ett 18-55mm. De senare versionerna av Canon 18-55 är rätt bra.
 

Frazz3

Medlem
50mm är en bra brännvidd för porträtt, men för snäv för ett allroundobjektiv. För det senare vill jag föreslå ett objektiv med brännvidd runt 30mm.

Men billigast och flexiblast i början är ett 18-55mm. De senare versionerna av Canon 18-55 är rätt bra.
Råkade klicka hem ett EF 50mm f1,8 STM på tradera i förgår.
Hittade också ett EF-s 18-55 f4-5,6 IS STM i väldigt bra skicka för 600kr på rajala igår. Så nu är det köpstopp ett tag! :)
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Tack för svar :)

Fast ett okej begagnat kamerahus kostar väl inte jättemycket?
Jag är inte ute efter någon proffsutrustning utan något i nybörjar-/entusiastsegmentet.
Att objektiv kostar en del har jag förståt, men det kan jag låna tills jag har råd att köpa något eget bättre som jag vill ha.
Hej ! Jag kan tyvärr inte Canon men kan Nikon bättre :) Du får en Nikon D300 o ett 18-70 för ca. 3000:- o det är absolut ingen skit utan fungerar alldeles utmärkt o börja med.

Mvh. Staffan
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hallå!

Jag är relativt ny på att fotografera sedan jag fick en gammal Canon AT-1 av min farfar i våras.
Jag har sedan i somras fått låna en EOS 1000D utav en kompis som det är dags att lämna tillbaka.
Därför vänder jag mig hit för att be om lite tips.

Jag har inte nischat in mig i någon typ av fotograffering, men är intresserad av att lära mig landskap- och stadsfotografi, men även lite porträtt.
Tanken är att skaffa en begagnad DSLR där jag kan fortsätta lära mig att fotografera, krav på video är inte så stort.
Jag gillar Canon men är inte emot att skaffa någon annan om det finns betydande fördelar.
Fördelen för mig med EF-S är att jag kan låna objektiv av några vänner.

Hittills har jag kollat lite på EOS 700D och EOS 60D.
Vad tror ni om dessa?
Och har ni några andra rekommendationer?

Värt att notera är att jag för tillfället studerar och inte har en allt för stor budget, men 3000-4000 för ett kamerahus bör inte vara några problem.
Med den budgetten skulle jag köpa en Nikon D3500 med ett 18-55/3.5-5.6 AF-P
 

MVPernula

Aktiv medlem
Edit:
Kanske ska läsa alla svar i tråden innan man skriver en bok här hahah, 70D it is!
My bad.
---------------

Att köpa begagnat är grymt, du kan få riktigt mycket för pengarna. Jag har mer eller mindre köpt all min utrustning begagnat med undantag för min senaste kamera då jag nyligen fått för inkomsten att kunna unna mig det.

60D är en underbar kamera, du skulle inte bli besviken om du valde den.
Jag har alltid gillat tanken av att köpa en 5D Classic (MK I) för att få en riktigt billig full frame. Klart är den föråldrad om man jämför med dagens standard, men bilderna man kan ta med den är rent av underbara. Du hittar den för runt 2000-lappen, och om budgeten är 4000kr har du plats för 1 eller 2 objektiv om du hittar en schysst deal! Inte omöjligt att hitta en 50mm 1.8 för 500kr och en 85mm 1.8 för 1500kr, då är du ju satt!

50mm är min favorit streetshooter, iaf på full frame (35mm på APS-c), och när det är dags för porträtt och extra creamy bokeh har du din 85a! Klart funkar 50mm också för porträtt om man vill ha en mer "naturlig" look på sina bilder, smaken är som baken.

Allt beror lite på vad du föredrar, jag skulle personligen gå för en 5D classic i ditt fall och känna på en äldre pro-kamera! Lågljusfärdigheterna är inte att skryta om kanske, men det skulle *jag* vara villig att offra mig för. Mattias Burling på YT har gjort en härlig video om den om du vill ha en liten inblick på vad den erbjuder.
 
ANNONS