Annons

dagisbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
paul innergård skrev:
För egen del har jag skrotat blixten. Satsar på att enbart köra i befintligt ljus. Inget alternativ för de som är yrkesverksamma. Som glad amatör kan man dock kosta på sig att lyxfota. kan dock tänka mig att det blir en blixt om några år. Kan ge mig sjutton på att nu om inte förr kommer jag sakna blixt vid en massa olika situationer bara för att man gjort sig av med den.
Jg jobbar också mest med befintligt ljus. Men ibland måste man...

På tidningen "Mitt i" i Stockholm hade fotograferna en tävling om vem som kunde klara sig utan blixt längst. De höll på i månader. Min kompis loosade när han hamnade på ett uppdrag i november där han skulle plåta pensionärer som gick stavgång mitt i skogen sent på kvällen. Fanns inget befintligt ljus... ;)
 

Palletheking

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jg jobbar också mest med befintligt ljus. Men ibland måste man...

På tidningen "Mitt i" i Stockholm hade fotograferna en tävling om vem som kunde klara sig utan blixt längst. De höll på i månader. Min kompis loosade när han hamnade på ett uppdrag i november där han skulle plåta pensionärer som gick stavgång mitt i skogen sent på kvällen. Fanns inget befintligt ljus... ;)
Där ser man. Då finns det gott hopp om att jag skall klara mig rätt bra utan blixt. pensionärer som går stavgång fotar man inte speciellt ofta, nu mera. men om ca 30 år är jag själv pensionär så då kanske det är dags för blixt igen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Magnus,

Jag blev lite nyfiken på varför du rekommenderar att lämna telezoomen hemma?

En dagislokal bör väl kunna erbjuda tillräckligt långa avstånd för att brännvidder från 55 - ca 100 mm skall vara mycket användbara.

Men det är klart, kanske är den för ljussvag för att kunna använda i befintligt ljus?

Visst är det kul att komma nära men om man har tid att lägga några timmar på fotandet så tycker i alla fall jag att ett varierande urval av brännvidder tillför en del.

Mvh
Anders
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
AFJ skrev:
Magnus,

Jag blev lite nyfiken på varför du rekommenderar att lämna telezoomen hemma?

En dagislokal bör väl kunna erbjuda tillräckligt långa avstånd för att brännvidder från 55 - ca 100 mm skall vara mycket användbara.

Men det är klart, kanske är den för ljussvag för att kunna använda i befintligt ljus?
Att lyckas med en ljussvag telezoom inomhus är inte så lätt rent tekniskt. Blir lätt skakningsoskärpa.

Men sedan blir det ofta mer nerv i bilderna om man går närmare rent fysiskt. Det känns mer som man själv är inne i det som händer än att man står vid sidan och tittar om.

Normalzoomens teleläge borde räcka rätt långt för att fånga snävare utsnitt inomhus.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Jag förstår inte varför någon skulle ta illa upp.

Jag har tagit med kameran flera gånger och alla har blivit jätteglada över bilderna de fått. Här är några bilder tagna under ett par timmars tid en dag...
För att dra oss lite OT och så. Tyvärr är det nog så att ditt kön kan spela roll här.

När jag var yngre var jag på ett fritis och låg-/mellanstadie-skola som assistent. När vi var med barnen till en simhall för simträning, så var personalen på badhuset underbemannad. Jag och en annan tjej som också var där på samma praktik som jag, hoppade i och hjälpte till. Flertalet föräldrar hörde av sig till skolan och tyckte det var opassande att jag hade badat med barnen.

Ingen sade något om tjejen som var med. Under samma period så var det ett dagis i södra sverige, som hade satt upp en skylt på deras dörr, där det helt enkelt stod "Här lämnar vi inte barnen ensamma med våra manliga anställda.". Kommer ihåg det i och med att det diskuterades i samma diskussioner då. Detta var i och för sig fjorton-femton år sedan nu, men likväl finns det samma misstankar kvar än idag.

Och för att vara ärlig, jag tror de flesta dagis/fritis/skolorna har lättare att ta åt sig att en kvinna dyker upp med en kamera än en man, tyvärr.
 

Zzzz

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
För att dra oss lite OT och så. Tyvärr är det nog så att ditt kön kan spela roll här.

När jag var yngre var jag på ett fritis och låg-/mellanstadie-skola som assistent. När vi var med barnen till en simhall för simträning, så var personalen på badhuset underbemannad. Jag och en annan tjej som också var där på samma praktik som jag, hoppade i och hjälpte till. Flertalet föräldrar hörde av sig till skolan och tyckte det var opassande att jag hade badat med barnen.

Ingen sade något om tjejen som var med. Under samma period så var det ett dagis i södra sverige, som hade satt upp en skylt på deras dörr, där det helt enkelt stod "Här lämnar vi inte barnen ensamma med våra manliga anställda.". Kommer ihåg det i och med att det diskuterades i samma diskussioner då. Detta var i och för sig fjorton-femton år sedan nu, men likväl finns det samma misstankar kvar än idag.

Och för att vara ärlig, jag tror de flesta dagis/fritis/skolorna har lättare att ta åt sig att en kvinna dyker upp med en kamera än en man, tyvärr.

kan hålla med. Sjukt men sant. Tur för mig att jag är en kvinna alltså. Ja några förmåner ska man väl ha ;) skämt åsido.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Zzzz skrev:
kan hålla med. Sjukt men sant. Tur för mig att jag är en kvinna alltså. Ja några förmåner ska man väl ha ;) skämt åsido.
Vet inte om det är så sjukt. Visst handlar det om attityder men faktum är ändå att de flesta pedofiler eller andra som begår sexualbrott i huvudsak är män. Sorgligt men sant.
 

Zzzz

Aktiv medlem
jo det också...de kvinnor som förgriper sig på barn brukar inte inrikta sig på dagis barn och oftast, inte alltid men oftast på sina egna.

oj va ot det blev här. men en intressant diskussion dock.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ibland tänker jag också på hur bekväm man själv känner sig i sitt fotande. Jag skäms aldrig över att ta bilder på mina barn, och naturligtvis fastnar andras barn på bilderna mellan varven. Även om jag kan ha en viss förståelse för andras rädsla och okunskap om just mig som person, så låter jag aldrig det vara ett hinder i mitt fotande. Jag vill inte begränsas i min kreativitet/livsdokumentation av andras demoner.
 

Lena W

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Tyvärr är det nog så att ditt kön kan spela roll här.



Eller också beror det på att detta är ett litet Ur- och Skurdagis, där alla för det mesta är ute och påklädda upp till öronen samt att alla känner alla... Sedan har jag ju min lilla Emil-pudding gåendes där också, så de tycker kanske inte att jag är så farlig.

I och med att jag gillar närbilder använde jag här min 70-300 telezoom med blixt som upplättning. Mycket svåra solförhållanden gjorde det till ett måste.

//L
 
ANNONS