Annons

Resa till Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej på er!

Den 19:e oktober åker jag på tjänsteresa till Japan för jobbets räkning...
Tänkte att jag skulle ta med mig ett kamerahus och 2-3gluggar dit. Att ta med mig utrustning till japan är nog inte ett så stort problem, men när jag ska hem... kommer tullen vilja se kvitton på mina grejjer? Jag kommer med största sannolikhet inte handla fler grejjer i jpn. Har fått råd om att skaffa mig ett Carnet men det är ganska kostsamt. Ni som varit i jpn eller vet hur det funkar, hjäälp!

Mvh // Martin
 

janm

Aktiv medlem
Du får väl misshandla grejerna lite så de inte ser misstänkt nya ut. ;)
Allvarligt talat skulle jag inte oroa mig, jag har flugit en hel del med fotoutrustning och aldrig haft problem med tullen.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Tack för svaret Jan,

Ingen annan som känner till några problems med att få över utrustning över gränserna?

// Martin
 

Johan A

Aktiv medlem
Jag säger som Jan. Jag har flugit en hel del till och från (och i) många olika länder, bland annat i Asien, och har aldrig haft några sådana problem. Det som kan vara lite olika kinkigt är hur mycket man får lyfta ombord som handbaggage men det är väl en helt annan fråga gissar jag. Skulle det mot förmodan bli problem så bör det vara i den svenska tullen och då ska det åtminstone inte medföra språkliga svårigheter. Och jävlas dom ordentligt får du väl ordna fram papper i efterhand. Jag skulle dock inte oroa mig om det.

Trevlig resa!
 

Johan A

Aktiv medlem
När jag tänker lite längre så finns det nog regler, åtminstone till vissa länder, beträffande hur mycket man får föra in och ut ur landet. Värdemässigt alltså. Och jag vill minnas att man i dessa fall kan få någon svensk myndighet att skriva ut ett intyg i förväg på vad det är man för med sig hemifrån så att man kan påvisa att det är samma prylar man har med tillbaka. Gissningsvis någon instans inom Tullverket.

Själv har jag dock rest mycket med utrustning för 100-200.000 plus och aldrig haft vare sig intyg eller problem. Med ett hus och några gluggar ska du inte behöva oroa dig.
 

marma

Aktiv medlem
Tja,

var i Japan i vintras och köpte en del optik, inga problem. Min enda försiktighetsåtgärd var att låta flickvännen ta kartongerna (ihopvikta).
 

Damocles

Aktiv medlem
När jag jobbade i projekt i våras skulle vi ha ner lite saker till Danmark och även till Norge, det enda tullen ville ha, och det var stennoga, var ett full förteckning av sakerna som fanns i alla lådor, etc.

Kan inte tänka mig att en privatperson skulle behöva ens det. Men en förteckning av vad du har med dig är väl aldrig en nackdel, speciellt inte om du kan få tullen att skriva under den på vägen ut ur sverige eller nåt sånt. Men som sagt, har aldrig hört att det skulle vara ett problem.
 

marma

Aktiv medlem
Jag köpte bl.a ett Nikkor Af 24/2.8D, det kostade strax över 3000 om jag minns rätt, det kostar 5495 på Scandinavianphoto. Ett Nikkor Af-S 24-120/3,5-5,6G IF-ED VR (puh!) kostar ca 5.500 och 8.000 respektive. BIC Camera, där jag köpte mina grejjer, har dessutom ett system där man får 10% (under vissa perioder och på vissa produkter 20%) av köpesumman i bonuspoäng, dessa kan man sedan använda för att köpa nya saker.

Kolla deras sajt, http://www.biccamera.com, den är endast på japanska, men man kan använda sökfunktionen och hitta produkter iallafall.
 

Anderzon

Aktiv medlem
hej pa er! nu ar jag i japan, var pa bic camera idag. superbilligt... 2035sek for ett 50mm 1.4D 2100sek for ett mb-d100 battpack!

tack for tipset, en superbra affar!

mvh \\ martin
 
ANNONS