Annons

Är min kamera sönder? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Musse4ever

Medlem
Den senaste veckan har 10% av mina bilder blivigt väldigt konstiga. Jag fotar både med RAW och vanlig, samtidigt. Oftast är det RAW bilden som blir konstig, men ibland är det den vanliga oxå.
Är min kamera sönder? Vad är det som är fel? Och hur ska jag få 100% användbara bilder igen?
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
Du måste skriva lite mer information för att det ska gå att uttala sig.

Vad har du för kamera? Märke, modell.
Vad använder du för minneskort? Märke, modell.
Hur för du över bilderna till datorn? USB-kabel, eller minneskortsläsare? Inbygd minneskortsläsare i datorn?
Vad är det för märke och modell på minneskortsläsaren, om du använder en sådan?
Vad har du för operativsystem i datorn? Vilka program använder du för överföringen?

Utan den informationen blir det litegranna som att ringa bilverkstaden och säga "min bil stannar ibland, vad är det för fel på den?" ;)

Rent spontant så känns det som ett dåligt/skadat minneskort. Vissa kameror är heller inte hundra procent överrens med alla minneskort. T.ex. har jag haft problem med vissa minneskort av märke Transcend i min Canon EOS 5D. Det säkraste kortet (pun intended) brukar vara något av SanDisks minneskort.
 

Musse4ever

Medlem
Canon eos 45D.
Minneskort sandisk
Överföring: Minneskortsläsare. Inget märke..
Redigeringsprogram: Photoshop Cs5
 

larsev

Avslutat medlemskap
Får du samma resultat om du tankar över bilder med hjälp av USB-kabel mellan kamera och dator?
Om nej, kan det vara minneskortsläsaren det är fel på.
Om ja, testa nytt minneskort.
Skiter det sig även med nytt/annat minneskort är det tyvärr något fel på kameran.
 

lukast

Medlem
Ser bilderna likadana ut direkt i kameran, för isåfall kan man utesluta att det är minneskortsläsarens fel.
 

Musse4ever

Medlem
Vissa av de felaktiga bilderna säger kameran att den inte kan läsa, men inte alla.. Jag har haft kameran i ett halvår och jag har tagit väl hand om den.
 

lukast

Medlem
Vanligt vet jag inte om det är, men om kameran inte kan läsa de flesta bilderna så tyder det mer och mer på att det är minneskortets fel.
 

Musse4ever

Medlem
Jag menade 450D ^^
Tack för hjälpen, ska formatera minneskorter och hoppas att problemet försvinner. Kortet var nämligen inte billigt, 32GB är aldrig det.
 

tgr

Aktiv medlem
Jag har haft liknande problem och då var det minneskortet. Jag lyckades rädda bilderna med hjälp av mjukvara. Det finns gott om trådar här bland annat en av mig. Prova sök.
 

Musse4ever

Medlem
Nu har jag provat alla tips som ni har gett mig.
Formaterat minneskorter (flera gånger), provat annan överföring av bilderna än med min minneskortsläsare, men inget hjälper. Vissa bilder blir fortfarande förstörda och oanvändbara.

Nu är min nya fråga, kommer samma problem uppstå om jag använder det söndriga minneskorter i en vanlig digitalkamera, eller borde jag slänga det?
Att slänga vill jag helst undvika, för kortet kostade mig 700kr och det är 2 veckor gamalt..
 

jelu1661

Aktiv medlem
Hejsan!

Att dina bilder ser ut sådär beror på korrupt data i filerna. Den kan uppstå av flera anledningar. Det kan vara fel på kameran, det kan vara fel på kortet eller det kan vara fel på överföringen mellan de två.

Som redan sagts så är det lämpligt att testa med ett annat kort om du har något liggande. Vilketsomhelst som passar.

Det förvånar mig att ingen föreslagit dig att kika i kamerans kortplats, är någon av pinnarna där böjda? (troligen inte eftersom felet uppstår sporadiskt). Men det kan vara skräpigt där inne, testa blåsa rent med en blåsbälg om du har någon.
 
ANNONS