Annons

Fokusering LX-5 vid svagt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

HåkanF

Ny medlem
Köpte för ett tag sedan en LX-5 som jag måste erkänna jag blivit ganska besviken på. Fotograferar mycket på mässor och i svagt ljus. Kameran har då betydande problem med fokuseringen. Har provat med enklare kameror från Nikon och Canon men dom har inte haft detta problem.

Är detta något som är känt? Finns det något att göra åt det? Har jag någon fel inställning?
 

HåkanF

Ny medlem
Det är nog inte så svagt ljus jag pratar om utan artificiellt ljus. På mässor och inomhus har man ju lysrörsbelysning. Det är med det ljuset som kameran får svårt att fokusera. Det finns ju ingen manuell fokusering så dom flesta bilderna blir helt oskarpa. Mycket irreterande.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Ingen manuell fokusering?? Trodde det iaf var möjligt om än besvärligt. LX-5an är en av huvudkandidaterna när jag nu långt om länge insett att jag behöver en kompakt. Men saknar den helt möjlighet till manuell fokus och den dessutom inte är så tillförlitlig hoppar den ner flera pinnhål på listan.
 

awaw

Avslutat medlemskap
Lx 5

Har Du kollat i den fullständiga manualen som finns på den medföljande CD´n. Där står allt man behöver och mer därtill. Manuell fokusering? Javisst! Jag har haft min sedan november 2010 och den följer med i min jackficka i ur och skur. Aldrig haft fokusproblem. Man kan välja olika autofokuspunkter. Kolla vad som passar dig som användare. Jag har t om använt den på konserter, med fullt godtagbart resultat.
 

HåkanF

Ny medlem
Helt fel av mig att manuell fokusering inte finns. Har alltid retat mig på hur lätt man av misstag kommer åt den knappen så det borde jag ju komma ihåg.
Tror nog det är jag som inte förstått hur autofokusen fungerar på den här kameran. Måste försöka läsa lite mer i manualen. Inte helt enkelt att förstå sig på dock, det är verkligen ingen nybörjarkamera.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Jag hade aldrig några såna problem med min LX5:a, den funkade över förväntan i så gott som all situationer. Min första Panasonic men jag tyckte ändå att den var väldigt enkel att hantera direkt. Det beror väl då säkert på vilka förkunskaper man har om foto i allmänhet. Mitt tips till dig är att köpa tidningen fotoguiden, där brukar stå väldigt pedagogiskt och lättförstått om grunderna. Säljs i de flesta matbutiker av lite storlek.

MvH Marcus
 
ANNONS