Annons

Bildkvalitet NEX-5 VS. NEX-5N (länk)

Produkter
(logga in för att koppla)

fr3dr1k

Avslutat medlemskap
http://brianallengodfrey.blogspot.com/2011/11/sony-nex-5-vs-nex-5n-isoimage-quality.html

Använder man bloggsökverktyget i Google så kan man hitta lite mer än de vanliga sidorna som brukar dyka upp... *tips*

Håll tillgodo. Stor skillnad som jag såg det. Skarpare bilder, betydligt bättre skärpa, korrigeringen i kameran känner säkert många redan till. Men oj...det var verkligen stor skillnad! =D Tyvärr lider välk 5N av ett klickande ljud vid filmning, men det är väl enda nackdelen just nu (och pekskärmen *behöver man ju inte* använda. =)

/Fredrik
 

fr3dr1k

Avslutat medlemskap
Vad är det du ser egentligen? Bättre ISO prestanda?

Google bloggsök låter intressant, vad finns det?
Har du varit inne och tittat på sidan? Ser du ingen skillnad på bilderna 5 vs. 5N? Kanske jag som ser lite dåligt, vad vet jag. Tyckte det var enorm skillnad. Det är ju betydligt mer sting i bilderna. Ja, det måste ju vara iso-prestandan - men över lag ser ju bilderna bättre ut. Dessutom (som bonus) så finns ju EVF'en till 5N. Jag lär byta upp mig så snart jag kan, eller så gör jag "steget ut" och tar mig en NEX-7.

Ha en bra kväll..

Fredrik
 

fr3dr1k

Avslutat medlemskap
Just det... In på Googles hemsida. Sen...under "mer" högst upp, så finner du lite andra söktjänster från företaget. Bland annat Bloggsök. =) Har hittat mycket intressant den vägen. Annars tycker jag jämt mest att det är exakt samma sidor som dyker upp när jag söker på olika saker.

Hälsn Fredrik
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack för blogtipset, det ska jag prova! Jo, jag var inne på sidan men dom är för små för att avgöra annat än det jag skrev att ISO prestanda ser bättre ut (vilket inte bör förvåna någon som haft mer än en kamera). I själva verket har 5N en rikigt bra sensor, förmodligen den bästa APS-C som finns. Men i låga ISO är skillnaderna minimala och beror mer på efterbehandling än kamera.
 

fr3dr1k

Avslutat medlemskap
Tack för blogtipset, det ska jag prova! Jo, jag var inne på sidan men dom är för små för att avgöra annat än det jag skrev att ISO prestanda ser bättre ut (vilket inte bör förvåna någon som haft mer än en kamera). I själva verket har 5N en rikigt bra sensor, förmodligen den bästa APS-C som finns. Men i låga ISO är skillnaderna minimala och beror mer på efterbehandling än kamera.
Hej! Om du klickar på bilden så kommer de upp i nytt fönster (har jag för mig), och där kan du förstora bilden. =)

Mvh Fredrik
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Köpte en NEX-5 för en månad sedan för att de är så billiga nu. Blivit helt såld och är sugen på NEX-7. Orkade inte vänta så jag sålde NEX-5:an till en kollega och köpte en NEX-5n för några dagar sedan. Kör gammal optik med adapter. Köpte även Oled-sökaren för att kunna ställa skärpa utan glasögon. Kan bara säga en sak, fantastisk. Det är fan i mig den bästa crop-sensorn jag haft, faktiskt den första där jag tycker jag får bra kvalitet. Kör Canon vad gäller stora kameror, fullformat, men deras crop har aldrig imponerad. Men nu är jag det, Inte bara att den klarar höga ISO suveränt, men hela dynamiken, färgerna är suveräna. Nu lämnar jag min 5d Mk II hemma hela tiden, haha.
 

wfrank

Aktiv medlem
Köpte en NEX-5 för en månad sedan för att de är så billiga nu. Blivit helt såld och är sugen på NEX-7. Orkade inte vänta så jag sålde NEX-5:an till en kollega och köpte en NEX-5n för några dagar sedan. Kör gammal optik med adapter. Köpte även Oled-sökaren för att kunna ställa skärpa utan glasögon. Kan bara säga en sak, fantastisk. Det är fan i mig den bästa crop-sensorn jag haft, faktiskt den första där jag tycker jag får bra kvalitet. Kör Canon vad gäller stora kameror, fullformat, men deras crop har aldrig imponerad. Men nu är jag det, Inte bara att den klarar höga ISO suveränt, men hela dynamiken, färgerna är suveräna. Nu lämnar jag min 5d Mk II hemma hela tiden, haha.
Eller hur :)

Vad du kanske kommer finna är att storkameran fortf har sin plats på brännvidder under normal/FF. Dvs det finns inget att sätta på under 28mm (som inte kostar som en småbil) som ger i närheten av FF's kvaliteer. Allt över är däremot helt öppet för debatt. Några av världens bästa objektiv 28 och uppåt finns för några tusenlappar med kvaliteer som Leitz endast med svårighet matchar.

Hittar du något bra och snabbt där nere till rimlig kostnad så posta !
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Eller hur :)

Vad du kanske kommer finna är att storkameran fortf har sin plats på brännvidder under normal/FF. Dvs det finns inget att sätta på under 28mm (som inte kostar som en småbil) som ger i närheten av FF's kvaliteer. Allt över är däremot helt öppet för debatt. Några av världens bästa objektiv 28 och uppåt finns för några tusenlappar med kvaliteer som Leitz endast med svårighet matchar.

Hittar du något bra och snabbt där nere till rimlig kostnad så posta !
nja, tycker nog min fullformatare ger bättre på allt, men att 5n är förvånansvärt bra. Har ett gammalt Canon FD 24/1.4 Aspherical och tycker nog den funkar förvånansvärt bra, även ett FD 20/2.8, men den är kanske gränsen nedåt. T o m ett Canon fdn 135/3,5 som jag har kvar från den tiden är så dj-a otroligt skarp och bra så jag häpnar av hur topp det är. Nu vet jag ju att du snackar Leitz och grejer, men jag kör gamla Canonprylar och det är bra så. Blir väl nästa grej att leka med Zeiss och Leitz. I vart fall, dessa kameror från Sony öppnar porten, blir en NEX-7 också så snart den finns tillgänglig.
 

wfrank

Aktiv medlem
Till att börja med är den större och ligger ofta hemma, det verkade du ju ha upptäckt.

FD 24/1.4, det är väl ett L? Det L som finns är iaf väldigt stort. Men å andra sidan använder jag saker som Samyang 14/2.8 på NEXen - och detär ju ännu större...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Till att börja med är den större och ligger ofta hemma, det verkade du ju ha upptäckt.

FD 24/1.4, det är väl ett L? Det L som finns är iaf väldigt stort. Men å andra sidan använder jag saker som Samyang 14/2.8 på NEXen - och detär ju ännu större...
du är ju såld i Samyang 14mm, har vi ju förstått i andra trådar, men vad gäller 24,1.4 så är min några år innan de kom på att göra röd rand och kalla det L, en samma optik. Då kallade de det aspherical och skrev det på linsen med stora bokstäver, var rätt unikt då, nu i varje liten kitzoom.
 

wfrank

Aktiv medlem
du är ju såld i Samyang 14mm, har vi ju förstått i andra trådar, men vad gäller 24,1.4 så är min några år innan de kom på att göra röd rand och kalla det L, en samma optik. Då kallade de det aspherical och skrev det på linsen med stora bokstäver, var rätt unikt då, nu i varje liten kitzoom.
Jag tror jag sett dig skriva om Samyangs mustasch någonstans och då kan det ju vara tryggt att veta den är borta på APS-C. Har inget bra vv alternativ för FF men möjligen Sigma 12-24II. Canon lyser iaf med sin frånvaro. Nåväl, ang NEX så var väl min poäng att m små objektiv så följer kameran med. Som idag om en stund - FF får stanna hemma.
 

awaw

Avslutat medlemskap
Canon FD

Går i väntans tider, NEX 7. I garderoben vilar 17 olika Canon FD linser. Mest nyfiken på hur 1,2/55mm ssc aspherical och 1,2L/85mm skall fungera. Måste komma snart så tomten kan ge den till mig ur säcken.
 
ANNONS