Annons

Blixt gf2 gul bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Undrar varför väggen (bakgrunden) blir gul när man använder blixt mot en ljus (vit ) bakgrundsvägg med gf2. Har tittat på cyberfotos test på vitbalansen med blixt. Blixten med andra kameror visar en kritvit bakgrund. Men med gf2 blir resultatet GUL BAKGRUND.
Är det någon som har en gf2 som kan förklara hur bra eller dålig blixten är och varför man får en gul bakrund när man använder blixten mot en vägg.
 

Bilagor

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Undrar varför väggen (bakgrunden) blir gul när man använder blixt mot en ljus (vit ) bakgrundsvägg med gf2. Har tittat på cyberfotos test på vitbalansen med blixt. Blixten med andra kameror visar en kritvit bakgrund. Men med gf2 blir resultatet GUL BAKGRUND.
Är det någon som har en gf2 som kan förklara hur bra eller dålig blixten är och varför man får en gul bakrund när man använder blixten mot en vägg.
Den andra bilden är tagen med en nikon j1
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Undrar varför väggen (bakgrunden) blir gul när man använder blixt mot en ljus (vit ) bakgrundsvägg med gf2. Har tittat på cyberfotos test på vitbalansen med blixt. Blixten med andra kameror visar en kritvit bakgrund. Men med gf2 blir resultatet GUL BAKGRUND.
Är det någon som har en gf2 som kan förklara hur bra eller dålig blixten är och varför man får en gul bakrund när man använder blixten mot en vägg.
Jag märker samma med min Olympus (inbyggda blixt).
Jag gissar att det kan bero på att kameran använder vitbalansen för blixtljus men att blixten är för svag för att kunna dominera ljuset så mycket att det blir rätt.

Kameran tror helt enkelt att det är blixtens färgtemperatur kameran som gäller, men det är inte det i verkligheten, inslaget av annat ljus, glödlampa tex är för starkt.

Det kan vara helt fel, men eftersom det är så tydligt att det blir fel när man anänder den svaga inbyggda blixten, men inte om man kör utan eller kör med en kraftfullare extern blixt så har jag en känsla av att det kan vara orsaken.

Kollade också blixtens ledtal, det är 6, vilket är väldigt svagt, min Olympus har 7, vilket också är så svagt att man nästan kunde strunta i att montera en.
 
ANNONS