Annons

Varför så låg slutartid med blixt i Av-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag stött på något jag inte varit med om tidigare, så jag ber om råd.

Jag provplåtade lite i Av-läget med min Canon 7D och den interna blixten på. Trots att blixten används tar dock inte kameran hänsyn till den ljuskällan utan väljer slutartid som om jag inte har blixt.

Resultatet av det här blir att blixten slår men att jag kan få en slutartid på över sekunden, trots att jag plåtat något på 50 cm avstånd.

Vad beror det här på?
 

Osquar

Aktiv medlem
Nu har jag stött på något jag inte varit med om tidigare, så jag ber om råd.

Jag provplåtade lite i Av-läget med min Canon 7D och den interna blixten på. Trots att blixten används tar dock inte kameran hänsyn till den ljuskällan utan väljer slutartid som om jag inte har blixt.

Resultatet av det här blir att blixten slår men att jag kan få en slutartid på över sekunden, trots att jag plåtat något på 50 cm avstånd.

Vad beror det här på?
Du har inte råkat komma åt blixt-inställningen och ställt in "slow sync" eller vad det heter i 7D (är själv Nikon-Nisse)? Då blir slutartiden längre i syfte att fånga upp en del av det naturliga ljuset och på så vis minska den klassiska "svarta väggen" som annars lätt uppstår vid blixtplåtning med normal sync-tid.

/Oscar
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Grundinställningen, åtminstone i EOS ettor är att blixtljus blandas med befintligt ljus "slow synch" i AV läget. Det bör finnas en custominställning i din kamera så att kameran väljer snabbaste synchtiden (i 1DIII blir det 1/300 sek) eller, om det är förfinat i 7D kanske valfri tid. Snabbaste sättet är att behålla blixten i eTTL läget och köra i läge M och välj bländare och slutare som du vill ha - eTTL skall ändå ge rätt exp så länge blixten räcker till. Du balanserar hur mycket befintligt ljus som skall med med slutartiden - längre slutartid = mer befintligt ljus. Intressant nog fungerade Minolta (tror Sony har samma) tvärt om, utan slow synch nedtrycket balanserades INTE befintligt ljus och blixtljus. Hoppas detta besvarar din fråga.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
that´s how it works

Nu har jag stött på något jag inte varit med om tidigare, så jag ber om råd.

Jag provplåtade lite i Av-läget med min Canon 7D och den interna blixten på. Trots att blixten används tar dock inte kameran hänsyn till den ljuskällan utan väljer slutartid som om jag inte har blixt.

Resultatet av det här blir att blixten slår men att jag kan få en slutartid på över sekunden, trots att jag plåtat något på 50 cm avstånd.

Vad beror det här på?
Det är så AV-läget fungerar på canonkameror. (Den mäter det naturliga ljuset och exponerar efter det). Det är ett mycket bra läge vid blandljus. sätt exp-komp på -2/3 till -1 2/3 och låt kameran sköta resten så har du en bra utgångspunkt när det finns tillräckligt naturligt ljus och vill ha livfulla bilder. Räcker ljuset inte till,trots att du satt iso på 800 och bländat upp objektivet, så sätt kameran på M och 1/30 s- 1/125 s samt blända ner något steg och välj ett lägre ISO och låt blixten tillföra allt ljus. I bägge fallen lär du få skarpa fina bilder (Med bara blixtljus som i alt. 2 blir bilderna lite platta med mörk bakgrund). Du kan sedan få ljusare eller mörkare bilder genom att ändra på blixtexp-kompensationen (Inte samma som den vanliga exponeringskompensationen som bara gäller det naturliga ljuset)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det enkla svaret är att Av-läget fungerar på det sättet.
Den mäter det befintliga ljuset och exponerar utefter dessa värden och blixten fyller ut resten.
Blir lite mingelbilder av det hela med mycket av det befintliga ljuset kvar.
Gillar du inte det så fotografera i de andra lägena.

EDIT: Svarade visst 2 s för sent ;)

/Stefan
 
Det enkla svaret är att Av-läget fungerar på det sättet.
Den mäter det befintliga ljuset och exponerar utefter dessa värden och blixten fyller ut resten.
Blir lite mingelbilder av det hela med mycket av det befintliga ljuset kvar.
Gillar du inte det så fotografera i de andra lägena.

EDIT: Svarade visst 2 s för sent ;)

/Stefan
Okej. :)

Jag fotar numera snudd på uteslutande manuellt, men på den tiden jag jobbade med att plåta travhästar använde jag Tv-programmet för att få den 1/1000 som oftast krävdes för att helt frysa en häst i fullt trav.

Av-läget har jag också använt rätt mycket, men aldrig med blixt. Det var därför jag blev lite förvånad när ingen hänsyn togs till det tillkommande blixtljuset.

Tack till alla för ingående svar. Lite ny kunskap är aldrig fel.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Synktid

Okej. :)

Jag fotar numera snudd på uteslutande manuellt, men på den tiden jag jobbade med att plåta travhästar använde jag Tv-programmet för att få den 1/1000 som oftast krävdes för att helt frysa en häst i fullt trav.

Av-läget har jag också använt rätt mycket, men aldrig med blixt. Det var därför jag blev lite förvånad när ingen hänsyn togs till det tillkommande blixtljuset.

Tack till alla för ingående svar. Lite ny kunskap är aldrig fel.
Se upp om du använder TV-läge. Vid kortare tider än 1/250 (varierar med kameramodell) kan inte blixten synka med slutaren.
 
ANNONS