Annons

Canon 7D - problem med firmware 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

knobloch

Aktiv medlem
Fler som haft problem med fw 2.0? Har inte hunnit installera det själv än men tänkte väl att jag skulle ge mig på ett försök nu i dagarna.

Har inte kollat runt på nätet så mycket men såvitt jag kan se verkar det inte rapporteras så mycket om problem med denna firmware, eller är det någon som har en annan uppfattning?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns en del rapporter, men det finns ju rätt många kameror ute också. Min fick fnatt efter några dagar och visade Error 30, men det ska vara ett slutarproblem, så det kan vara en slump. Dock är det fler som fått samma problem, så det kan ju vara så att de ändrat nåt i antingen hur de styr slutaren eller i hur slutarens funktion utvärderas.

Eller så råkade helt enkelt min kamera bli utsliten just nu.

Fast bara lite, för den fungerar igen.
 

knobloch

Aktiv medlem
Det finns en del rapporter, men det finns ju rätt många kameror ute också.
Jo, visst hittade jag några engelska trådar där vissa hade rapporterat problem, men med tanke på hur många kameror som är ute och att det, förmodligen, är väldigt många som har installerat denna firmware, så var mitt intryck att det var förhållandevis få negativa upplevelser.

Min fick fnatt efter några dagar och visade Error 30, men det ska vara ett slutarproblem, så det kan vara en slump. Dock är det fler som fått samma problem, så det kan ju vara så att de ändrat nåt i antingen hur de styr slutaren eller i hur slutarens funktion utvärderas.

Eller så råkade helt enkelt min kamera bli utsliten just nu.
Ja, och även om risken är liten för problem så är det ju fortfarande ett väldigt stort problem om man själv drabbas. Det KAN ju vara så att din kamera blev utsliten just nu, men jag antar att man fortfarande misstänker firmware, det skulle i alla fall jag göra.

Är lite i valet och kvalet nu faktiskt, funderar på om jag egentligen har så jättestor användning av de förbättringar som fw-uppdateringen för med sig. Jag plåtar oftast manuellt och använder inte auto-ISO, jag fotar oftast inte så långa serier, jag fotar alltid i RAW och efterbehandlar i datorn.

Hmm, frågan är väl egentligen är värt risken... det är nog mest "nice-to-have"-funktioner för min del.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en funktion där man väljer den eller de antal stjärnor man vill ha. Så man kan få fyra eller fem, exempelvis. Borde finnas i kamerans bildspelsfunktion osv också.
 

norsell

Aktiv medlem
Hej,
mycket nöjd med min "upgrade" speciellt gällande antal RAW och autoiso (som jag aldrig använt tidigare) men har en fråga. När jag fotade sonens fotboll häromdagen tänkte jag använda det nya auto-iso, så jag körde manuellt med given tid och bländare. Mitt problem är att jag skulle vilja kunna säg underexponera 1/3 steg. Får inte till det (exp.komp fungerar ju inte i M). Löste det ändå (med A), men går det?
Med önskan om en trevlig dag!
/Martin
 

d-one

Aktiv medlem
Uppgraderade min 7d igår och nu har antalet raw-bilder jag kan fotografera i följd sjunkit från 8 till 3.

Spelar ingen roll vilket av mina minneskort jag använder, prestandaförsämringen är påtaglig.

Någon annan som fått problem?

Har jag gjort någonting fel?
 

mange69

Aktiv medlem
Uppgraderade min 7d igår och nu har antalet raw-bilder jag kan fotografera i följd sjunkit från 8 till 3.

Spelar ingen roll vilket av mina minneskort jag använder, prestandaförsämringen är påtaglig.

Någon annan som fått problem?

Har jag gjort någonting fel?
Hej!

Bara så att jag förstår: efter 3 bilder så tar det stopp, och du måste släppa avtryckaren och vänta en stund?

/Magnus
 

d-one

Aktiv medlem
Hej!

Bara så att jag förstår: efter 3 bilder så tar det stopp, och du måste släppa avtryckaren och vänta en stund?

/Magnus
Ungefär, den saktar ner betydligt i hastighet efter 3-4 bilder men jag behöver inte släppa avtryckaren. Tidigare, innan uppdateringen, började den sakta ner efter minst dubbelt så många bilder.
 

mange69

Aktiv medlem
Ungefär, den saktar ner betydligt i hastighet efter 3-4 bilder men jag behöver inte släppa avtryckaren. Tidigare, innan uppdateringen, började den sakta ner efter minst dubbelt så många bilder.
OK, då är jag med. Märkligt... Kan det vara så att någon "bearbetningsfunktion" (brusreducering mm) du inte hade igång tidigare aktiverades i samband med uppgraderingen?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hur många bilder visar infon i sökaren att det ska gå att fota?
Jag gjorde nyss en test. Sökaren visar 23 bilder och de tre försöken gav cirka 20 bilder vardera innan jag märkte att hastigheten sjönk.
 
ANNONS