Annons

Lightroom gör mina bilder mörka

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Upplever också att JPG-bilder kommer ut mörkare, eller med högre konstrast. Har lärt mig att anpassa mig efter det, men det vore ändå intressant att veta varför!
 

DenDärMicke

Ny medlem
kolla så att storlek och kvalitet ligger rätt till, jag fick det fenomenet att dom blev grå dassiga och så, som en av dina bilder ljusare på "huden". testa att köra högsta kvalitet och att den inte blir begränsad, kommer inte ihåg om den var i kryssad från början eller inte.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Några punkter att checka upp:

- Om du har en skärm som visar högre färgomfång än bara sRGB, kolla att visningsprogrammet är färghanterat.

- Testa softproofingen i LR. Ställ in sRGB och i histogrammet uppe till höger, och se hur mycket bilden ändrar i färg. Lägg gärna på varningarna så du ser vad som eventuellt faller utanför sRGB:s färgområde.

För övrigt så har jag märkt att då jag jobbar med den mörkgråa standardbakgrundsfärgen har jag en tendens att göra bilderna för mörka. Jag måste hålla ett extra vakande öga på histogrammet för att det ska bli rätt, speciellt på bilder som ska innehålla mycket "vitt", t.ex. snö. Jag kör fortfarande med samma bakgrundsfärg men kanske borde byta..
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Läst lite om nå liknande på några andra ställen , men säger inte det har att göra med exact detta.
Men i många fall så handlar det om själva kamerakalibreringen och Lightroom's val av profil som standard (dvs adobe standard blir valt , och inte kamera profilen man haft inställd) på bilden , men som sagt kanske inte alls har att göra med detta men det är en tanke iaf och går fort att testa :)

Mvh
Johan
 
ANNONS