Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt kontra analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
OK, alltid trevligt att spekulera kring (tills man känner sig lätt åksjuk...)

Just nu har jag en Nikon F90 och använder mest Nikkor 50/1,4 och Zeiss 35/2. Har också en 28-80 budgetzoom som mest samlar damm.

Tycker det är mer intressant att fundera på vad jag vill ha utrustningen till.

1) Älskar att krypa runt i svagt ljus med stor bländaröppning. Är också känslig för hur bra olika filmbaser (emulsioner) bär sig åt. Vad är litet, löjligt bra och ljusstarkt? Om vi hade varit kvar i analogland hade jag varit nyfiken på en svart Zeiss Ikon och ett 50/1,5.

2) Avundsjuk på att en digital systemkamera som (efter vad jag sett) skjuter som en iller (hastighet, autofokus, bra zoom).
Du vill ha en Nikon D600 eller kanske en D700 om budgeten är liten. D600 är nyare än D700 trots sitt namn. Med D700 kommer du också undan med enklare dator eftersom filerna är mindre.

Båda har bra AF, skjuter 5-6 bilder per sekund och dina objektiv kommer fortfarande att passa! 24-70-zoomar är det ingen brist på heller, det finns säkert fyra olika från tre tillverkare att välja på. Zeiss finns fortfarande kvar och släpper nya modeller då och då.

När det gäller digitalt har du bara en emulsion och den bär sig bättre åt än någon analog emulsion du har provat ;-)
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Emulsioner och platt-tv

Du vill ha en Nikon D600 eller kanske en D700 om budgeten är liten. D600 är nyare än D700 trots sitt namn. Med D700 kommer du också undan med enklare dator eftersom filerna är mindre.

Båda har bra AF, skjuter 5-6 bilder per sekund och dina objektiv kommer fortfarande att passa! 24-70-zoomar är det ingen brist på heller, det finns säkert fyra olika från tre tillverkare att välja på. Zeiss finns fortfarande kvar och släpper nya modeller då och då.

När det gäller digitalt har du bara en emulsion och den bär sig bättre åt än någon analog emulsion du har provat ;-)
Det där sista var ju bara så spot-on!

Jag tänkte tjattra loss om att det var så kul att laborera med olika emulsioner, och det var det, men som gammal HiFi-entusiast inser jag också att inget klår att återge verkligheten så realistiskt som möjligt.

D600, D700: Innan jag startade den här tråden hade jag liksom anat att de var starka kandidater.
Jag vet att Zeiss finns kvar. På sätt och vis är det kanske dumt att köra manuell fokus men jag är totalsvag för kombinationen av optisk och mekanisk kvalité till ett...inte billigt...men någorlunda överkomligt pris.
Fråga: Om man kör manuell fokus på de här husen, hur visar de fokusbekräftelse? Tänds den fokuspunkt som känner av rätt fokus?

Lite annat ämne som redan berörts: Jag funderar ändå på att skaffa ny platt-TV. Av tidigare inlägg bör det ha framgått vilka kvalitetskrav jag ställer. Är det realistiskt att visa digitala bildfiler på en eller stupar det i praktiken på att det är för meckigt? Vilka krav på t ex kontrastförhållande ska man ställa?
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Bärabilitet?

För att börja med punkt 3): Mja, en riktigt bra filmskanner som klarar den negativstorleken får du betala 15 000 kronor för. Minst. Och utbudet är knappast stort, i Sverige hittar du bara Reflecta MF 5000 om du vill ha en ny. En begagnad mellanformatsskanner kanske går at hitta på Blocket eller Ebay men de är rätt eftertraktade och därmed dyra. En bra flatbäddskanner med filmlock funkar dock helt okej, tänker då främst på Epson V750 eller V700. Pris cirka 5000 kronor för den sistnämnda.

Punkt 1) Glöm filmbaser nu...
Om du vill skaffa bra optik till en digital Nikon systemkamera har Nikon ett utmärkt utbud där många av gluggarna uppdaterats de senaste 8 åren. Bland annat 50/1,4. Den är riktigt vass. Carl Zeiss 50/1,4 ZF (Nikon-fattning) är också fin men manuellt fokuserad. Och betydligt dyrare. Ärligt talat, det finns hur mycket bra optik som helst med fast brännvidd. I ditt läge skulle jag börja med att bestämma mig för om det är aktuellt med en digital småbildskamera eller en modell med APS-C-sensor. Det skiljer en hel del i pris. En Nikon D7000 är mest lik din F90 i funktion (fast ljusår bättre på precis allt) fast har APS-C-sensor som är mindre än småbildsformatet (1,5x skenbar brännviddsförlängning, borde du väl ha hört talas om). Den ger en bildkvalitet på såväl låga som höga ISO-tal som är i klass med ett inskannat 6x7 dia. Ja, på höga ISO-tal egentligen bättre.

Vill du köra vidare med småbildsformat är utbudet just nu fantastiskt. Men fortfarande är priserna på de här kamerorna höga. En Nikon D600 ger bildkvalitet som din gamla Fuji GSW 690 (bortsett från att skärpedjupet är längre vid samma bildvinkel) men bara kamerahuset går på 17 000 kronor. Förnuftigast i dina kläder vore att köpa en begagnad Nikon D700 i fint skick. Pris ca 9000 kronor. Med den skulle du omedelbart känna dig hemma och även om kameran har fyra år på nacken är bildkvaliteten även med dagens mått mätt helt suverän. Klår med lätthet vilken diafilm som helst. Ger till exempel samma kornighet vid ISO 3200 som en diafilm på ISO 100. Ungefär.

Punkt 2) De flesta av dagens digitala systemkameror klår de analoga motsvarigheterna i dessa grenar. Nikon D700 drar iväg 5 bilder/s - mer än din gamla F90. Och kan trissas upp till 8 bilder/s med batterigrepp. Autofokusen är både snabbare och betydligt mer avancerad än på allt analogt, med ett enda undantag; Nikon F6. Den sista analoga kameran från Nikon.
OK, tack för det utförliga svaret. Även om jag inte kommenterar i detalj uppskattar jag alltihopa. Det där med 6x7-dia trodde jag faktiskt var nys - tills jag kikade på några provbilder på nätet.

Jag har redan kommenterat det här rätt mycket i ett annat svar, så jag skjuter in mig på en annan sak: Vad skulle du rekommendera för maximal "bärbarhet", d v s litet och lätt men fortfarande "systemkamerabra"? Svensk översättning: Om jag hade varit extremt rik, Leica M9. Nu är jag inte det, och Zeiss Ikon är såvitt jag vet analog. ;) Vad gör man då?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
FF-kamerorna har i en del fall lika bra mattskiva som man hade förr, men också om det inte sitter en sån i, så är det väldigt lätt att byta, och det finns bra mattskivor för inställning. Men de är inte billiga, så det är nog idé att kolla om den som sitter där duger.
 

Krille

Aktiv medlem
OK, tack för det utförliga svaret. Även om jag inte kommenterar i detalj uppskattar jag alltihopa. Det där med 6x7-dia trodde jag faktiskt var nys - tills jag kikade på några provbilder på nätet.

Jag har redan kommenterat det här rätt mycket i ett annat svar, så jag skjuter in mig på en annan sak: Vad skulle du rekommendera för maximal "bärbarhet", d v s litet och lätt men fortfarande "systemkamerabra"? Svensk översättning: Om jag hade varit extremt rik, Leica M9. Nu är jag inte det, och Zeiss Ikon är såvitt jag vet analog. ;) Vad gör man då?
Fujifilm X-Pro 1 kanske skulle tilltala dig, med tämligen Leica-aktigt utseende, utmärkt bildkvalitet och mycket fina objektiv i utbudet. Finns till och med adapter för Leica M-objektiv (eller Voigtländers lika skarpa dito) om du känner dig sugen. Kameran har autofokus och hybridsökare som kan växlas mellan optisk genomsikt med ljusramar för utsnittet, och elektronisk som visar exakt rätt utsnitt oberoende av fokusavstånd eller brännvidd. Avsevärt billigare än en Leica M10 och definitivt inom räckhåll för dig rent ekonomiskt, om kameror i prisklassen kring Nikon D600 finns med på kartan.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Olympus OM-D E-M5 som är liten och behändig och har fin bildkvalitet. Dock förhållandevis liten bildsensor. Och enbart elektronisk sökare. Eller Panasonic GX1, som helt saknar inbyggd sökare - här blir det bara skärmen - men går ned i en ficka. Samma bildsensor och bildkvalitet som Olympus. Och samma objektivfattning. Objektivutbudet för de här två modellerna är stort och omfattar en hel del intressanta gluggar. Och även med dessa kan du skaffa en adapter som gör det möjligt att montera Leica-optik, Voigtländer, Carl Zeiss, Nikon, Pentax, Canon FD - You name it!
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Kort svar

Fujifilm X-Pro 1 kanske skulle tilltala dig, med tämligen Leica-aktigt utseende, utmärkt bildkvalitet och mycket fina objektiv i utbudet. Finns till och med adapter för Leica M-objektiv (eller Voigtländers lika skarpa dito) om du känner dig sugen. Kameran har autofokus och hybridsökare som kan växlas mellan optisk genomsikt med ljusramar för utsnittet, och elektronisk som visar exakt rätt utsnitt oberoende av fokusavstånd eller brännvidd. Avsevärt billigare än en Leica M10 och definitivt inom räckhåll för dig rent ekonomiskt, om kameror i prisklassen kring Nikon D600 finns med på kartan.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Olympus OM-D E-M5 som är liten och behändig och har fin bildkvalitet. Dock förhållandevis liten bildsensor. Och enbart elektronisk sökare. Eller Panasonic GX1, som helt saknar inbyggd sökare - här blir det bara skärmen - men går ned i en ficka. Samma bildsensor och bildkvalitet som Olympus. Och samma objektivfattning. Objektivutbudet för de här två modellerna är stort och omfattar en hel del intressanta gluggar. Och även med dessa kan du skaffa en adapter som gör det möjligt att montera Leica-optik, Voigtländer, Carl Zeiss, Nikon, Pentax, Canon FD - You name it!
Tack! Kanonbra svar, nu ska jag botanisera.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Det finns inget som hindrar dig från att köra både digitalt och analogt samtidigt.

Jag var helt analog tills för lite under två år sedan. Kör ännu analogt 70-80% av tiden för jag gillar det bättre. Använder digitalt då det är det mest passande arbetssättet, tex när det krävs en stor mängd bilder för att få "bilden", då är det hur praktiskt som helst att kunna bränna av 200 bilder för att få en bra.

Men jag har inte på ett vettigt och tidseffektivt sätt lyckats återskapa det Velvia gör. Jag gillar att göra så mycket som möjligt i och med att man trycker på avtryckaren. Det är helt enkelt inte lika intressant för mig att sitta och editera bilder framför en dator för att imitera en film, då man lättare kan få samma resultat genom att faktiskt använda filmen från början.

Känslan i alla digitala kameror jag har provat har också varit en beskvikelse jämfört med de gamla mekaniska maskinerna jag gillar att använda (har dock inte kännt på tex Fujis X100 som kanske kunde vara något).

Mitt tips är att skaffa en digital och sedan köra det som passar situationen eller det du trivs med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag plåtar med diafilm någon gång om året, mest för att rasta de analoga kameror jag har kvar. Och som jag samlar på av nostalgiska skäl. Jag skannar själv in diabilderna med en bra filmskanner. Har 15 års erfarenhet av skanning, och ett stort diaarkiv med både småbilds- och mellanformatsbilder. Trots att jag lägger ned en hel del arbete på skanning och efterbehandling finns det ingen som helst chans för diabilderna att konkurrera med de som är digitalt fotograferade. Vare sig på skärmen eller vid utskrift.
Om du "skriver ut" direkt från diat istället för att gå omvägen via en scanner så kanske skillnaden utjämnas något? Varje steg i en process inför ju alltid lite småfel som kan märkas i slutresultatet.

Fast jag tror knappast att man kan komma upp i samma kvalitet med dia som med digitalt ändå. Om man ska fotografera analogt så bör man nog ha andra bevekelsegrunder. Jag har utvecklat en viss fasscination för gamla finmekaniska mästerverk från förr, och nöjet med att fotografera med sådana har inte så mycket med slutresultatet att göra som med själva användningen av kamerorna.

Jag tycker att trådskaparen gott kan börja lite smått med digitalt vid sidan av sitt analoga fotograferande. Det ena utesluter inte det andra, och som du redan har påpekat så måste man inte bildbehandla digitala bilder tills man stupar numera.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Krille skrev något väldigt bra!
Skippa efterbehandlingen om du inte är intresserad! Kan du ta bra bilder med en analog kamera så kan du ta bra bilder med en digital!

Själv började jag mitt fotograferande för ca 15 år sedan, med en OM-1, och strax efter en Hasselblad 500C. En typisk fotodag hade jag med mig 3 diafilmer ut i naturen och kom hem med 10-12 bilder i utställningsklass, 1/3 av bilderna ungefär!

När jag började jobba där jag jobbar idag, för ca 5 år sedan, släppte jag Hasselbladaren då det tog för lång tid med framkallning, scanning osv. Jag skickas ofta ut på förmiddagen och bilderna ska tryckas på eftermiddagen.

En 5D mkII köptes in och den använder jag fortfarande i jobbet. Dock så har jag upplevt att mitt fotointresse svalnat just av den anledningen att jag inte lägger samma energi vid fototillfället utan förlitar mig på efterarbetet i PS.

För ca 3 veckor sedan var jag ute på fotouppdrag, tog mina bilder, åkte tillbaka till kontoret, sätter mig och redigerar, inser att jag inte ens bemödat mig att ha kameran rakt monterad på stativet, eftersom att jag ändå alltid rätar upp vertikaler och pillar ganska mkt med bilderna i efterhand.

I samma veva hade jag snubblat över reviews på Leica M9 på tuben i vilka det pratas mkt känsla. Under en london-resa för två helger sedan var jag tvungen att kolla på en M9a och jag fick en dejavu. Dagen efter var leasingavtal klart på en m9a, och jag skulle hem från London! Hade 3 timmar att slå ihjäl på flygplatsen och uppsökte de fotobutiker som fanns. Hittade en X Pro-1 som jag klämde på och blev ungefär lika kär i den! För en 1/4 av priset!

Xpro-1 an beställdes samma dag jag kom hem! Jag har plåtat med den en hel del och jag börjar sakteliga hitta tillbaka, fotograferar direkt till Jpg, vilket Xpro-1an gör fantastiskt bra, Fujifilms optik som finns till den håller rikigt bra klass!

Jag förstår alltså vad du menar, men tycker inte att du behöver tappa känslan för det! Tvinga dig att fotografera på samma sätt som du gör nu bara! Skapa bilden med kameran, inte med datorn! Det går!

Med vänlig hälsning, P
 

ovanmyra

Aktiv medlem
brytpunkt

Om du "skriver ut" direkt från diat istället för att gå omvägen via en scanner så kanske skillnaden utjämnas något? Varje steg i en process inför ju alltid lite småfel som kan märkas i slutresultatet.

Fast jag tror knappast att man kan komma upp i samma kvalitet med dia som med digitalt ändå. Om man ska fotografera analogt så bör man nog ha andra bevekelsegrunder. Jag har utvecklat en viss fasscination för gamla finmekaniska mästerverk från förr, och nöjet med att fotografera med sådana har inte så mycket med slutresultatet att göra som med själva användningen av kamerorna.

Jag tycker att trådskaparen gott kan börja lite smått med digitalt vid sidan av sitt analoga fotograferande. Det ena utesluter inte det andra, och som du redan har påpekat så måste man inte bildbehandla digitala bilder tills man stupar numera.
Sant...jag tackar för alla vettiga synpunkter. Det känns som om den här dialogen kommit till punkten att det är dags att gå till en bra butik och klämma och känna litegrann.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Whao! / långt svar

Spränger in kommentarer nedan. Innan jag börjar: Jag förstår att du skriver professionellt, det märks på det både välformulerade och riktigt kloka svaret.

Krille skrev något väldigt bra!
Skippa efterbehandlingen om du inte är intresserad! Kan du ta bra bilder med en analog kamera så kan du ta bra bilder med en digital!

Jag tar tekniskt bra bilder, sedan är kanske innehållet en annan sak.

Själv började jag mitt fotograferande för ca 15 år sedan, med en OM-1, och strax efter en Hasselblad 500C. En typisk fotodag hade jag med mig 3 diafilmer ut i naturen och kom hem med 10-12 bilder i utställningsklass, 1/3 av bilderna ungefär!

Bra utbyte där.

När jag började jobba där jag jobbar idag, för ca 5 år sedan, släppte jag Hasselbladaren då det tog för lång tid med framkallning, scanning osv. Jag skickas ofta ut på förmiddagen och bilderna ska tryckas på eftermiddagen.

En 5D mkII köptes in och den använder jag fortfarande i jobbet. Dock så har jag upplevt att mitt fotointresse svalnat just av den anledningen att jag inte lägger samma energi vid fototillfället utan förlitar mig på efterarbetet i PS.

För ca 3 veckor sedan var jag ute på fotouppdrag, tog mina bilder, åkte tillbaka till kontoret, sätter mig och redigerar, inser att jag inte ens bemödat mig att ha kameran rakt monterad på stativet, eftersom att jag ändå alltid rätar upp vertikaler och pillar ganska mkt med bilderna i efterhand.

Det är inte det jag är rädd för, tror jag är lite för petig. ;) . Jag tycker man ska skapa ett så bra utgångsmaterial det nånsin går för att få bästa möjliga slutresultat.

I samma veva hade jag snubblat över reviews på Leica M9 på tuben i vilka det pratas mkt känsla. Under en london-resa för två helger sedan var jag tvungen att kolla på en M9a och jag fick en dejavu. Dagen efter var leasingavtal klart på en m9a, och jag skulle hem från London! Hade 3 timmar att slå ihjäl på flygplatsen och uppsökte de fotobutiker som fanns. Hittade en X Pro-1 som jag klämde på och blev ungefär lika kär i den! För en 1/4 av priset!

Xpro-1 an beställdes samma dag jag kom hem! Jag har plåtat med den en hel del och jag börjar sakteliga hitta tillbaka, fotograferar direkt till Jpg, vilket Xpro-1an gör fantastiskt bra, Fujifilms optik som finns till den håller rikigt bra klass!

Tror jag säkert, de *är* bra, men nu har jag gått och fått en annan idé, kommer nedan.

Du har alltså gått och skaffat dig precis de modeller jag kikar lite på. Bägge två. Samtidigt.
Tror det är dags att berätta varför jag är här. För någon tid sedan var jag på släktträff. Jag var inte ute efter att ta bilder den gången - men någon i sällskapet hade med sig en nästan ny DSLR av ett känt märke. När jag såg bilderna i efterhand tappade jag hakan. 1600 ISO såg ut som jag hade väntat mig från 100 ISO på film. Inte bara det, det var *bra* skjutet, spontant och levande som jag aldrig hade kunnat göra det själv.
Och den gången tror jag det hade att göra med a) en flexibel zoom och b) att det gick att gödsla med exponeringar.
Inser också att jag plåtat i 30 år. Jag färdig med kompromisser och "prisvärt". Med risk för att min bankbok får äta upp det: Jag vill ha utrustning som är så bra att jag kan njuta sinnesfriden av att det inte är den som begränsar längre.

Så vad plåtar jag? Vad vill jag kunna plåta?
Sport? Inte så aktuellt att jag vill anpassa utrustningen efter det.
Djur och natur? Inte mer än huskatten och fina fåglar i äppelträdet.
Familj? Lite.
Resor: Japp!
Dokument: En del. Vi renoverar ett gammalt hus.
Gata? I bland. Är lite för blyg för att göra det riktigt bra...

Ken Rockwell tycker väldigt mycket men *en* sak har fastnat som riktigt bra:
"You can take it to dinner and not look like a dork." Så diskret vill jag kunna vara.

APS-C: Med risk för att låta gravt fördomsfull får det mig att tänka på just APS-introduktionen cirka 1999.
Formatet som skulle ta mycket mark från 35 mm men aldrig riktigt lyfte och aldrig blev riktigt lika bra. Är det här samma sak? Är det bara fullformat som egentligen räknas?

Vad jag *tror* mig vara sugen på utan att ha känt på grejorna och utan att ha rättfärdigat kostnaden:
X-Pro eller liknande *och* på den vill jag ha en glugg från antingen Leica eller Zeiss.
Problemet är att en jag faktiskt skulle vilja prova - Sonnar 50/1,5 - kommer att funka som en 75:a ungefär vilket jag tycker är en dum brännvidd...

Jag förstår alltså vad du menar, men tycker inte att du behöver tappa känslan för det! Tvinga dig att fotografera på samma sätt som du gör nu bara! Skapa bilden med kameran, inte med datorn! Det går!

Med vänlig hälsning, P
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Jag skriver absolut inte professionellt! Men tack för komplemangen! ;)

Och jag köpte absolut inte både Leican och Xpro-1an, kunde inte motivera leican efter att ha testat Xpro-1an! Helt tokig är jag inte :)

Låter som att en Xpro-1 skulle vara en bra kamera för dig! Jag köpte den också med åtanken att jag skulle köpa till Leica-gluggar. Jag började dock med att skaffa 35/1.4 och 18/2.0 och har insett att det är fantastiska gluggar!

Du har säkert läst hur Ken Rockwell hyllar fujis gluggar.

Jag vet att jag kommer skaffa adaptern och köpa en Leicaglugg framöver, det skulle vara kul att prova! SUMMILUX 35/1.4 vore trevligt!

Gällande sensor så är oftast större bättre, men fuji har lyckats riktigt bra med sökaren i Xpro-1!

Befinner du dig i sthlm så är du välkommen att testa Xpro-1an och båda gluggarna!
 

snap01

Aktiv medlem
om du jämför af på din x-pro 1 med tex 5D mark 2 hur står den sig då? har du uppgraderat firmwaren på fuji märkte du någon skillnad då? jag står väl o tvekar på att köpa x-pro 1 men kameran tilltalar mig påminner mycket om min x-pan Hasselblad.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Det går inte att jämföra AF'en skulle jag säga. Även om bild-kvalitén i stort sätt ligger på samma nivå som 5d'n och jag upplever fujis optik som bättre (har en 50/1.8 och ett 24-70 att jämföra med) så spelar autofokusen hos en dlsr i en helt annan liga.

Det gäller att hitta ett sätt att använda autofokusen som passar dig.

Att springa runt och blint lita på autofokusen kommer resultera i mycket irritation. Det bästa arbetssättet verkar vara en kombination av manuell fokus och att låsa fokus manuellt med Ae-knappen. Den manuella fokusen upplever jag dock som ganska tråkig, då den är elektrisk.

Ett exempel är när jag ska plåta min son på drygt 15mån, han står inte direkt still...ever... Tar nog en 10-20 exponeringar innan jag lyckas sätta foluseringen som är ganska långsam och ofta misslyckas.

Exempel: (fokuserade på bakhuvudet)


Upplever ingen jättestor skillnad mellan 18/35 - gluggarna, och jag uppgraderade FW både i gluggarna och i huset direkt när jag fick den.

Ovanstående är en anleding till att prova leica-optik. Funderar dock lite på hur det blir med den optiska sökaren då? Vad jag vill åt är ju "halvcirkel-fokuseringsstödet", men det kommer väl inte synas i den optiska sökaren, eller?

Vill inte bli tvingad att köra med LCD-sökaren då jag tycker att man tappar mkt av känslan vid komponeringen då.
 

f-gardener

Medlem
I dagens läge pratar man inte längre om samma sak när man jämför analogt och digitalt – och de skall inte jämföras. Själv är jag sedan länge ”digital” fotograf, d.v.s. har hållit på med sådant i mer än 10 år. Jag har dock en ganska omfattande analog utrustning och har de senaste åren faktiskt inte brytt mig om att ladda mina digitalkameror. Jag kör både svartvitt (eget labb) och färgnegativ (åtminstone så länge extern framkallningsservice finns kvar). Jag skall inte utveckla min filosofi gällande analogt men en växande grupp idag håller på med analog fotografi (eller den närbesläktade analog ljudupptagning och behandling) av ett skäl, alltså inte på grund av eftersläpning. Ett tips: vill du få ut ett hyfsat resultat av ditt analoga fotograferande ”på skärmen” använd en bra skanner (minst Nikon-kvalitet), annars kastar du bort en stor del av det jobb du gör.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Ticketack

Jag skriver absolut inte professionellt! Men tack för komplemangen! ;)

Och jag köpte absolut inte både Leican och Xpro-1an, kunde inte motivera leican efter att ha testat Xpro-1an! Helt tokig är jag inte :)

A-ha! Jag fick det intrycket av din text, tyckte väl det lät extravagant. Inte för att jag hade missunnat dig det.
Men det är intressant att Xpro-1 var såpass bra.

Låter som att en Xpro-1 skulle vara en bra kamera för dig! Jag köpte den också med åtanken att jag skulle köpa till Leica-gluggar. Jag började dock med att skaffa 35/1.4 och 18/2.0 och har insett att det är fantastiska gluggar!

Du har säkert läst hur Ken Rockwell hyllar fujis gluggar.

Ehhh...nej. Men hur underhållande han än är tar jag honom bara på 50% allvar, resten är tyckanden och kul.

Jag vet att jag kommer skaffa adaptern och köpa en Leicaglugg framöver, det skulle vara kul att prova! SUMMILUX 35/1.4 vore trevligt!

Gällande sensor så är oftast större bättre, men fuji har lyckats riktigt bra med sökaren i Xpro-1!

Befinner du dig i sthlm så är du välkommen att testa Xpro-1an och båda gluggarna!
Tackar för erbjudandet, men jag bor i södra Skåne och har inget ärende dit som jag vet nu.
Men skulle det bli så hör jag av mig.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Fokuserat

Det går inte att jämföra AF'en skulle jag säga. Även om bild-kvalitén i stort sätt ligger på samma nivå som 5d'n och jag upplever fujis optik som bättre (har en 50/1.8 och ett 24-70 att jämföra med) så spelar autofokusen hos en dlsr i en helt annan liga.

Det gäller att hitta ett sätt att använda autofokusen som passar dig.

Att springa runt och blint lita på autofokusen kommer resultera i mycket irritation. Det bästa arbetssättet verkar vara en kombination av manuell fokus och att låsa fokus manuellt med Ae-knappen. Den manuella fokusen upplever jag dock som ganska tråkig, då den är elektrisk.

Ett exempel är när jag ska plåta min son på drygt 15mån, han står inte direkt still...ever... Tar nog en 10-20 exponeringar innan jag lyckas sätta foluseringen som är ganska långsam och ofta misslyckas.

** Det där låter inte så imponerande. Om jag verkligen behöver autofokus måste den sitta zap-rip-totalt träffsäkert, annars blir det mest irriterande.

Exempel: (fokuserade på bakhuvudet)


Upplever ingen jättestor skillnad mellan 18/35 - gluggarna, och jag uppgraderade FW både i gluggarna och i huset direkt när jag fick den.

Ovanstående är en anleding till att prova leica-optik. Funderar dock lite på hur det blir med den optiska sökaren då? Vad jag vill åt är ju "halvcirkel-fokuseringsstödet", men det kommer väl inte synas i den optiska sökaren, eller?

**Jag vet en butik här lokalt som jag tror kan skaka fram både kameran och en manuellt rattad optik. Återkommer om jag har något att rapportera.

Vill inte bli tvingad att köra med LCD-sökaren då jag tycker att man tappar mkt av känslan vid komponeringen då.
**Måste känna på det innan jag kan tycka något.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Skanner

I dagens läge pratar man inte längre om samma sak när man jämför analogt och digitalt – och de skall inte jämföras. Själv är jag sedan länge ”digital” fotograf, d.v.s. har hållit på med sådant i mer än 10 år. Jag har dock en ganska omfattande analog utrustning och har de senaste åren faktiskt inte brytt mig om att ladda mina digitalkameror. Jag kör både svartvitt (eget labb) och färgnegativ (åtminstone så länge extern framkallningsservice finns kvar). Jag skall inte utveckla min filosofi gällande analogt men en växande grupp idag håller på med analog fotografi (eller den närbesläktade analog ljudupptagning och behandling) av ett skäl, alltså inte på grund av eftersläpning. Ett tips: vill du få ut ett hyfsat resultat av ditt analoga fotograferande ”på skärmen” använd en bra skanner (minst Nikon-kvalitet), annars kastar du bort en stor del av det jobb du gör.
Tack så jättemycket - du sätter fingret på något jag funderade på så sent som i eftermiddags. Jag jobbade ute i trädgården och njöt av det klara höstljuset. Och det slog mig: Vad är det jag verkligen vill återuppleva i mina bilder? Jo, glittret och det dynamiska omfånget mellan ljus och skugga. (T* antireflex rockar fett - jag har jämfört.) Att titta på bilderna ska vara lika visuellt bra som att öppna fönstret eller att gå ut i verkligheten.
Pappersbilder - åtminstone från labb - kan vi tyvärr glömma på den punkten. Det dynamiska omfånget kroknar ganska fort. Färgdia på ljusbord eller i projektor kommer i närheten.
Något slags visuell HiFi vill jag åt.
Att skaffa egen skanner - blir det som att krypa tillbaks in i det svartvita mörkrummet (kopierade själv i många år) och ta kontrollen över ljus och kontrast?

Vilken modell rekommenderar du?
 

f-gardener

Medlem
Tack så jättemycket - du sätter fingret på något jag funderade på så sent som i eftermiddags. Jag jobbade ute i trädgården och njöt av det klara höstljuset. Och det slog mig: Vad är det jag verkligen vill återuppleva i mina bilder? Jo, glittret och det dynamiska omfånget mellan ljus och skugga. (T* antireflex rockar fett - jag har jämfört.) Att titta på bilderna ska vara lika visuellt bra som att öppna fönstret eller att gå ut i verkligheten.
Pappersbilder - åtminstone från labb - kan vi tyvärr glömma på den punkten. Det dynamiska omfånget kroknar ganska fort. Färgdia på ljusbord eller i projektor kommer i närheten.
Något slags visuell HiFi vill jag åt.
Att skaffa egen skanner - blir det som att krypa tillbaks in i det svartvita mörkrummet (kopierade själv i många år) och ta kontrollen över ljus och kontrast?

Vilken modell rekommenderar du?
Nikon CoolScan tillverkas ju inte längre men det finns utmärkta exemplar på marknaden, om än aningen dyra. Modell 5000 eller V för 35mm, 9000 för större format. Det finns mycket billigare nya skanners men de ger inte BÄSTA resultat, tyvärr. Vi får antagligen vänta på att det nya analoga intresset stabiliserar sig så att någon ny seriös tillverkare vågar gå in. Hasselblad finns förstås, men priset motsvarar ett antal proffskameror…
 
ANNONS