Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D - Exponeringskompensera Auto-ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Vid sportfoto uppskattar jag en rätt exponerad bild från början. Det snabbar upp flödet, underlättar urvalet direkt i kameran och snabbar upp redigering för publicering eller leverans. Jag skulle värdera exponeringskompensation i M-läge väldigt högt.
 
Min bild var 2 steg!
När överexponerar kameran så fel som mer än 1 steg? Har man så dålig koll på de olika mätteknikerna och rådande omgivning? RAW klarar mer än 1 stegs fel.



/Stefan R. Nilsson
En korrekt exponerad bild är alltid bättre än en bild som måste korrigeras i efterhand, även om RAW i många fall kan vara förlåtande och rädda situationen.

Igår plåtade jag ett bröllop och där gjorde kameran ett mycket bra jobb med Auto-ISO. Jag kunde arbeta som jag ville, i de allra flesta fall, och saknade bara vid ett par tillfällen den möjlighet jag startade den här tråden för.

När jag nu ska ta hand om bilderna behöver jag inte ägna mig åt att korrigera felaktiga exponeringar, något som snabbar upp mitt efterarbete väldigt mycket.

Att göra rätt från början är en förutsättning för att inte få sitta i timmar och korrigera efteråt. Det är inget mina kunder vill betala för. :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jo jag vet. Men jag tror också, särskilt vid bröllop att de andra programvalen är bättre alternativ än M.
Och dessutom så vet jag också att det inte går se skillnad i filerna på exp.kompenserad mha av ISO
Justering direkt i kameran gentemot i LR.
Som påpekat är det arbetsflödet som snabbas upp och bra om man fotar jpg.
Det är ovanligt att de andra programvalen inte räcker till.

Bröllop ser jag tyvärr ingen fördel med denna funktion, såvida man inte är M-fetisch och då är väl autoiso felaktig.


Edit: jag redigerat alla bilder en och en vid bröllop så "rätt" exponerad bild måste ändå synas över. Blir inte så mkt tidsspar för min del.


/Stefan R. Nilsson
 
Jo jag vet. Men jag tror också, särskilt vid bröllop att de andra programvalen är bättre alternativ än M.

Det är ovanligt att de andra programvalen inte räcker till.

Bröllop ser jag tyvärr ingen fördel med denna funktion, såvida man inte är M-fetisch och då är väl autoiso felaktig.
Det finns säkert lika många arbetssätt som det finns fotografer. I mitt fall vet jag vilken bild jag vill ta (bländare och slutare bestämd av mig) och då är Auto-ISO den parameter som får vara flytande. För mig är det en otrolig fördel och ett arbetssätt som jag definitivt rekommenderar även till andra.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Bröllop ser jag tyvärr ingen fördel med denna funktion, såvida man inte är M-fetisch och då är väl autoiso felaktig.

/Stefan R. Nilsson
Bröllopsbilder med vit klänning borde väl vara typexemplet på när exponeringskompensation vore guld värt? Jmfr. snöbilder.

Jag förstår inte varför flitiga trådsvarare har så svårt att se utanför sitt eget sätt att arbeta. Ok, jag har fått många bra tips från er men ibland så kommer det en och annan utifrån som har bra idéer. Hade alla de benhårt propagerat för sitt sätt att arbeta så hade vi inte haft digitala bilder och än mindre rätt exponerade bilder behandlade i Lightroom.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bröllopsbilder med vit klänning borde väl vara typexemplet på när exponeringskompensation vore guld värt? Jmfr. snöbilder.

Jag förstår inte varför flitiga trådsvarare har så svårt att se utanför sitt eget sätt att arbeta. Ok, jag har fått många bra tips från er men ibland så kommer det en och annan utifrån som har bra idéer. Hade alla de benhårt propagerat för sitt sätt att arbeta så hade vi inte haft digitala bilder och än mindre rätt exponerade bilder behandlade i Lightroom.
Missförstå mig inte. Jag för en diskussion huruvida andra ser på saker och ting.
Jag skrev i början och i flera trådar att jag också vill se denna funktion i M-läget.
Dock tror jag många inte riktigt vet varför och hur man kan göra detta på smartare sätt.
De flesta jag friskt diskuterat detta vägrar använda bländar resp, slutarprioritet och hänvisar till mer kontroll i M-läget. Visst köper jag den förklaringen. men sen i nästa menining när jag frågar vilka inställningar de använder så är det likvärdigt till de halvmanuella inställningarna.

Jag har alltså också behov av exp.komp i M-läget mha av Autoiso! Men inte så pass mycket att jag anser detta en så väsentlig del att jag kommer hem med hälften av bilderna underexponerade pga att denna funktion saknas. Jag menar då att man nog saknar grundlägande kompetens hur kameran kan användas på annat vis och de som säger att tiden inte finns att justera kanske saknar arbetserfarenhet.

Många säger att man bör ha två systemkameror och zoomobjektiv på bröllop för att man inte hinner med och i vissa fall är de två fotografer.
Jag är ensam, kör EN systemkamera med FASTA objektiv. (Ja backupkamera finns att tillgå ändå.)
Gäller bara känna omgivningen, kunna sin utrustning och ha erfarenhet när och vad händer.

Gällande bröllop har man samtalat med brudparet och har schema och människan är ganska förutsägbar i sitt handlande.

Sen när Tv och Av inte räcker til och jag behöver använda mig av M-läget och exp kompensation så är det inte mycket svårare att ändra ISO. Byter du omgivning gör man ny mätning på den du priorietar.

Klart att det är skönt med exp-.komp i M, Men ingen nödvändighet och snabbar knappast upp fotograferandet. Är snabbheten man önskar får man tulla på annat. Den gyllene triangeln.

Och japp, alla fotar olika och jag ska faktiskt sluta mitt nuvarande sätt och experimentera med Neil Van Dierks sätt att fotografera. Tycker den verkar intressant.

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Självklart borde det gå att göra numera, när det finns Auto ISO även i manuellt läge.
Att det inte går är förstås av historiska skäl. På kameror med dubbla inmatningshjul har Canon länge kört med slutartid på det ena och bländare på det andra, i läge M. I automatiska lägen ställer man istället in förval/förkjutning med huvudratten och kompensation med den bakre.
Så länge vi stoppade film i kameran var kompensation i manuellt läge meningslös. Därför gjorde det inget att den bakre ratten var upptagen med bländarinställning (vanligtvis, går att ändra på en del kameror) i manuellt läge, för någon kompensation behövdes inte. Det enda en kompensation skulle kunna göra vore att förskjuta exponeringsmätarens mätvärde, så att den som ställer manuellt med ledning av exponeringsmätaren inte skulle behöva tänka "nu ska jag ta mätaren och lägga till 1½ steg".

Nu, när kompensation plötsligt vore bra att ha, även i läge M, fattas det ett inmatningsdon. Det som hade behövts på kameror som har dubbla rattar är en +/- knapp, så att man kan förändra en ratts funktion till att bli exponeringskompensation. En sån knapp finns redan på 1D-serien, så där kunde man göra detta direkt, med bara en mjukvaruändring, om man bara ville hos Canon.
Kameror som 7D har inte någon självklar möjlighet att mata in kompensationen, om man inte ska gå till ett såpass knöligt sätt som att lägga funktionen i någon meny.
Det blir lite dumt såtillvida att med dagens layout på inmatningshjul får man direkt exponeringskompensation på bakre hjulet i alla lägen, utom i M. Där skulle man istället behöva först trycka på någon knapp för att förvandla hjulet till exponeringskompensation.

Det här går förstås att lösa, men jag ser Canons dilemma när det gäller hur kameran ska hanteras.
 

apersson850

Aktiv medlem
Så är det redan idag, på de små EOS-kamerorna. Men i manuella läget kan man inte bara hålla en knapp inne för att förändra hur ett hjul ska användas, eftersom det behövs tre olika inställningar. Tid, bländare och kompensation.
På en 1D är det lättare, för de har två hjul och ändå en +/- knapp.
På en tvårattsmodell utan sådan knapp, exempelvis 7D, blir problemet att bakre hjulet används till exponeringskompensation direkt i vanliga fall, men bara om man samtidigt trycker på en knapp i läge M. Kanske bättre att använda främre hjulet tillsammans med en knapp, så man inte lika lätt blandar ihop funktionerna? En funktion där M-Fn trycks in, och så har man de vanliga sex sekunderna eller så på sig att ställa EC med främre hjulet?
Vore ju en fördel om detta går att trycka på inom ramen för standard hårdvara.
Knappen Fröderberg pratar om används numera för att sortera sig genom ett antal AF-punktskonfigurationer, så den är utesluten.
 
ANNONS