Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

sunshine70

Medlem
Canon 6d+17-40L

Någon som provat Canon 6d+17-40L eller med 35 f/2 is? Läser i olika trådar att 17-40 inte är optimal på ff men när jag sett bilder med 6d+17-40L så ser bilderna riktigt fina ut.
Funderar på denna kombination till mäklarfoto.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som provat Canon 6d+17-40L eller med 35 f/2 is? Läser i olika trådar att 17-40 inte är optimal på ff men när jag sett bilder med 6d+17-40L så ser bilderna riktigt fina ut.
Funderar på denna kombination till mäklarfoto.
Jag har 6D + 35/2 IS, en riktig riktig trevlig kombination.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Någon som provat Canon 6d+17-40L eller med 35 f/2 is? Läser i olika trådar att 17-40 inte är optimal på ff men när jag sett bilder med 6d+17-40L så ser bilderna riktigt fina ut.
Funderar på denna kombination till mäklarfoto.

Instämmer med föregående. Har ett exemplar jag använt på fullframe sedan 5D kom.
Kör den fortfarande och nu på 5DMKII & 5DMKIII.
Den har intern fokus så den växer inte när man zoomar. Väger lite och tar skarpa fina bilder.
Har påståtts kunna variera mycket i skärpa mellan olika exemplar.
Så testfota några berömda tegelväggar och kolla skärpan i hörnen.

Här kommer en bild som inspiration snarare än för att visa på objektivets prestanda.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2897238.htm
 

StaffanW

Aktiv medlem
Kan meddela att 6D funkar utmärkt att fotografera Hockey med. Mittfokuspunkten är riktigt snabb och tack vare hög upplösning kan man beskära och är inte lika beroende av fler fokuspunkter för att komponera bilden med tex spelare i gyllene snittet.
Körde parallellt med 1DIII och fick fler bra bilder från 6D än 1DIII. Dessutom kunde jag köra iso 6400, 1/1000s och f3.2 mot 1DIII som jag fick köra på iso 3200, 1/640s och f2.8.
Blev ändå mindre brus med 6D trots dubbla ISO.

Endast 10% av bilderna jag tog på grabbens turnering behövde gallras bort:
www.yrkesfoto.se/vikingacupen
 

sunshine70

Medlem
Instämmer med föregående. Har ett exemplar jag använt på fullframe sedan 5D kom.
Kör den fortfarande och nu på 5DMKII & 5DMKIII.
Den har intern fokus så den växer inte när man zoomar. Väger lite och tar skarpa fina bilder.
Har påståtts kunna variera mycket i skärpa mellan olika exemplar.
Så testfota några berömda tegelväggar och kolla skärpan i hörnen.

Här kommer en bild som inspiration snarare än för att visa på objektivets prestanda.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2897238.htm
Fiiin!! Är bilden efterbehandlad?

Tack till er som svarat angående kombon 6d+17-40L och 35 f/2 is...Ska testa i butik ihop med min 6d...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hittade inte tråden om 6D, men iaf, ny firmware. Fortfarande ingen automatisk avstängning av GPS.
http://usa.canon.com/cusa/professional/products/professional_cameras/digital_slr_cameras/eos_6d?selectedName=DriversAndSoftware

  1. Fixes a phenomenon in which the camera may not first use the center AF point to focus, when the AF point selection is set to automatic in AI Servo AF mode.
  2. Fixes a phenomenon in which focus cannot be finely adjusted with specific lenses when shooting remotely with EOS Utility software.
  3. Corrects some Ukrainian language displayed on the menu for ISO Setting.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Ingen som har provat N versionen utan gps och wifi? Den har ju onekligen ett riktigt trevligt nypris. Dock har den ju enligt prisjakt tre återförsäljare i sverige, en marknad jag antar att den inte ens är avsedd för eftersom både gps och wifi är "tillåtet" här.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ingen som har provat N versionen utan gps och wifi? Den har ju onekligen ett riktigt trevligt nypris. Dock har den ju enligt prisjakt tre återförsäljare i sverige, en marknad jag antar att den inte ens är avsedd för eftersom både gps och wifi är "tillåtet" här.
Det är väl bara wifi/gps som saknas? Dvs inget att "testa" i egentlig mening. Känner man att man klarar sig utan det så är det ju enormt mycket nykamera för pengarna.

Men wifi:n är användbar i vissa situationer, helt klart! GPS bryr jag mig inte om...
 

Multiflex

Medlem
Canon 6D (N)

Hur kommer det sig att den här kamera (N-modellen) dyker upp nu i Sverige? Den har ju funnits över 2 år på olika marknader.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tidigare

Den har även sålts tidigare av en del återförsäljare. Konstigt att den inte funnits hela tiden utan bara från och till. Det är nog ganska många som inte använder wi-fi- och GPS-funktionen.
 
ANNONS