Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uppdatering till 5D mk III, version 1.2.1 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Nu finns version 1.2.1 till 5D mk III att ladda ned från här.

Följande saker skall vara ingå (enligt the digital picture):
  • Uncompressed HDMI output is now enabled.
  • Enables the center AF point to autofocus when the camera is used with Canon EF lens/extender combinations whose combined maximum aperture is f/8.
  • Improves the speed of the camera's acquisition of focus when using a Canon Speedlite's AF-assist beam.
  • Fixes a phenomenon in which the LCD monitor may freeze and display Err 70 or Err 80 when a still photo is taken during Live View or in movie shooting mode.
  • Fixes a phenomenon that may occur when the continuous shooting priority setting is enabled for multiple exposures, such that, after the sixth image is taken, there is a slight pause before the remainder of the sequence is completed.
  • Fixes a phenomenon in which the viewfinder display shows incorrect information during AEB shooting.
  • Communication with the WFT-E7 Wireless File Transmitter has been improved.
  • When images have been successfully transferred with the WFT-E7 Wireless File Transmitter through the FTP protocol, an "O" will be displayed. When images have not been successfully transferred with the WFT-E7 Wireless File Transmitter through the FTP protocol, an "X" will be displayed.
  • Fixes a phenomenon in which the camera may not function properly when an Eye-Fi card is used.
  • Fixes a phenomenon in which the focal length value listed in the Exif information is not displayed correctly for images shot with the EF 24-70mm F4L IS USM lens.
  • Fixes a phenomenon in which the lens firmware cannot be updated properly.
  • Corrects errors in the Arabic language menu.
  • Fixes a phenomenon in which the camera changes the AF microadjustment value to -8.
  • Fixes a phenomenon in which the on-screen guidance cannot be fully displayed when setting the maximum limit value for the "Setting the ISO Speed Range for Auto ISO" option.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Lite lustigt att se att den ändrades senast den 18:e april, då lär det väl också vara den som funnits ute ett tag redan. Alltså det har nog inte varit någon skillnad på den som kommit ut innan jämfört med denna då det ändå inte gjorts något på den sedan den 18:e. Blir i alla fall till att lägga på den ikväll så får vi se, inte för att jag varken kan testa de nya funktionera men ändå.

/ Stolpe
 

SINGO

Aktiv medlem
Jag har uppdaterat och provade 400/5.6 med 1.4III i morse. Funkar riktigt bra. Enpunkts AF och spot AF med mittpunkten och utvidgad av mitten så totalt 5 används. Funkade riktigt bra. Sitter i gömsle i Finland så återkommer med mörkeregenskaperna senare i veckan :)
 

H_W

Aktiv medlem
Provat med både 400/5.6 och 100-400. Tycker den första funkar bättre men så är det kanske i vanliga fall också. Har knappt använt den innan.
Ska prova 2x på 500 i helgen. Har svårt med manuell focus så det hoppas jag funkar lika bra som 400/5.6.
 

jeduven

Aktiv medlem
Med den vanliga Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DG får jag AF vid f/8 på mittpunkten och de fyra närmast kring centrumpunkten. De övriga fokuspunkterna är inte åtkomliga.

Med den nya Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DXG är samtliga fokuspunkter åtkomliga och med fungerande AF vid f/8.

Provat båda på min 5DIII med EF 100-400/4.5-5,6L IS USM.
 

MSLink

Aktiv medlem
Med den vanliga Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DG får jag AF vid f/8 på mittpunkten och de fyra närmast kring centrumpunkten. De övriga fokuspunkterna är inte åtkomliga.

Med den nya Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DXG är samtliga fokuspunkter åtkomliga och med fungerande AF vid f/8.

Provat båda på min 5DIII med EF 100-400/4.5-5,6L IS USM.
Undrar om det funkar för 6D också?
 

jeduven

Aktiv medlem
Undrar om det funkar för 6D också?
Prova med en Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DXG och kolla vad som händer. Den konvertern är bättre än Canons uppgraderade firmware vad gäller just AF vid f/8.

Jag tror inte att Canon ger 6D eller 7D utökade AF-möjligheter vid f/8 men med DXG-konvertern fungerar AF på åtta av fukuspunkterna på 7D, de fyra yttre på varje sida, vid f/8 dessutom rapportertar kameran rätt brännvidd och rätt bländare till exif.
 

MSLink

Aktiv medlem
Prova med en Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DXG och kolla vad som händer. Den konvertern är bättre än Canons uppgraderade firmware vad gäller just AF vid f/8.

Jag tror inte att Canon ger 6D eller 7D utökade AF-möjligheter vid f/8 men med DXG-konvertern fungerar AF på åtta av fukuspunkterna på 7D, de fyra yttre på varje sida, vid f/8 dessutom rapportertar kameran rätt brännvidd och rätt bländare till exif.
Tack för tipset! Jag tror att Canon släpper till 6D men inte till 7D. Måste kolla upp det med Kenko.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Frågan

Nu blir frågan om man ska gå över till originalextendern eller fortsätta använda 1,4 DGX?! Är rädd att AF med original är sämre än Af med Kenkon (redan innan uppdatering), speciellt långsammare. Vi får testa. Fördelen med original är ju att man slipper vinjetteringen i hörnen.
 

torlju

Aktiv medlem
Nu blir frågan om man ska gå över till originalextendern eller fortsätta använda 1,4 DGX?! Är rädd att AF med original är sämre än Af med Kenkon (redan innan uppdatering), speciellt långsammare. Vi får testa. Fördelen med original är ju att man slipper vinjetteringen i hörnen.
Hur utförs uppdateringen egentligen? Har laddat ned den nya, extraherat den men sedan kan jag inte få till kopplingen till kameran. Provade att dra filen1.2.1 till 5D3 filen men det har jag inte behörighet till?????????? Windows kunde inte läsa filen heller.
Någon som vill vara vänlig och ge lite handledning/tips?
 

afe

Aktiv medlem
Från http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS_5D_Mark_III.aspx?DLtcmuri=tcm:87-1048653&page=1&type=download

*Extrahera den hämtade filen: Högerklicka på zippfilen och extrahera sedan filen genom att välja Extract All (Extrahera alla). Den extraherade mappen innehåller den inbyggda programvaran (filnamn: 5D300121.FIR/filstorlek: 17 933 996 byte) och instruktioner för uppdateringen (en PDF-fil på fem språk: japanska, engelska, franska, spanska och förenklad kinesiska).
Innan du börjar uppdateringen av den inbyggda programvaran ska du kontrollera innehållet i den hämtade filen och läsa instruktionerna noga.
Där bör alltså finnas en PDF med instruktioner :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enkelt. Du stoppar kortet i en läsare och kopierar filen till rotnivå på kortet.
Stoppar tillbaka kortet i kameran och letar i menyerna reda på firmware. Klicka Set och det kommer upp alternativet uppdatera. Klicka Set igen och kameran börjar uppdateringen.
Glöm inte att ha hyggligt uppdaterat batteri. Inget bra att få batteritorsk under uppdateringen som tar en stund.
 

torlju

Aktiv medlem
Enkelt. Du stoppar kortet i en läsare och kopierar filen till rotnivå på kortet.
Stoppar tillbaka kortet i kameran och letar i menyerna reda på firmware. Klicka Set och det kommer upp alternativet uppdatera. Klicka Set igen och kameran börjar uppdateringen.
Glöm inte att ha hyggligt uppdaterat batteri. Inget bra att få batteritorsk under uppdateringen som tar en stund.
Muchas Gracias!
 

jeduven

Aktiv medlem
Får verkligen gratulera Canon hur de implementerat F8 fokus. Med min Sigma 1,4 som nog inte är den bästa i klassen så sätter den skärpan snabbt och mycket exakt.
Mycket användbart.

Här ett enkelt exempel från idag.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2909959.htm
Jag tycker nog att det är
bedrövligt att Canon inte fixar så att varje konverter inte behöver en firmwareuppgradering av kameran för att fungera vid f/8 när Kenko fixat det sen ett år... Kan Kenko kan Canon eller?.. No Canon can't!
 
ANNONS