Annons

NAS Synology + Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Införskaffade mig en NAS då jag varit trött på att ha surrande hårdiskar som tagit upp plats på skrivbordet.
Valet blev en Synology då det är en av få som fungerar bra ihop med Mac. Det finns bara ett problem varenda gång jag startar upp lightroom får jag meddelandet att bilderna inte kan hittas eller är offline. Även om nasen är online. Detta hände aldrig när jag hade bilderna och LR katalog på en extern disk. Och det är väl samma princip? Ända skillnaden nu är väl att LR katalogen ligger direkt på mac hd. Och att bilderna finns i Nas.
HJÄLP detta är otroligt störande
/SImon
 

Chrillespix

Aktiv medlem
Det är en skillnad i och med att du ansluter till NAS genom nätverket. Monterar du volymen innan du startar Lightroom så skall bilderna vara online.
Skillnaden mot att ha allt på en extern hd är att den är fysiskt ansluten till datorn och därmed accessbar direkt.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag har samma "problem" med min Time Capsule. Men jag upplever det inte så mycket som ett problem då det räcker med att jag går in i en mapp på TC:n i Finder, då hittar Lightroom också bilderna där. (Time Capsule är alltså alltid synlig i Finder, vet inte om din Synology är det?).
 

Jonson

Aktiv medlem
Hej har en tc oxå och där kan jag hålla med dig. hade mitt iTunes bibliotek på den förrut och då var det bara att se till att tc var vaken innan man drog igång iTunes. Ganska ny med Nas får väl klura lite
/simon



Jag har samma "problem" med min Time Capsule. Men jag upplever det inte så mycket som ett problem då det räcker med att jag går in i en mapp på TC:n i Finder, då hittar Lightroom också bilderna där. (Time Capsule är alltså alltid synlig i Finder, vet inte om din Synology är det?).
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Du kanske kunde prova att montera som iSCSI då blir det rätt skapligt integrerat och kanske funkar bättre. Har en Synology själv, trevlig pryl.
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Se till att montera NAS'en direkt vid inloggning , kör alla mina bilder & media , mm mot en NAS & en TimeCapsule , har dock inte stött på liknande problem :( ..

Mappar du upp det manuellt eller via finder / applescript / automator ?

Enklaste sättet om du inte har de redan , för att få de mappat direkt vid start är att bara gå in på Systeminställningar->Användare & Grupper->"Din användare" , välj "startobjekt" och dra bara in den enhet du vill mappa upp (den lä va monterad redan dock). Efter de kommer den automatiskt göra det efter omstarter osv .. Kanske även gör att tex TimeCapsule's inte varvar ner disken lika ofta och bidrar till tex att det tar 15-20 sec innan LR startar/hittar index.

Mvh
Johan Söderström
 
ANNONS