Annons

Normaler till ZI/Leica M?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Håller på att söka rätt normalobjektiv till min Zeiss Ikon - men skulle i det här sammanhanget lika gärna kunna vara Leica M-serie.

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på följande:

1) Jag köpte en Sonnar 50/1,5 till huset. Bra och intressant på många sätt men känner att jag behöver något mera analytiskt att komplettera med för bland annat arkitektur och dokumentärt. Blev mer sånt än jag trodde. Erkänner att jag räknar tegelstenar. ;)

2) Dessutom är jag sugen på något mindre och slimmare. Gärna så litet att kameran uppnår storlek stor jackficka. Inser att man får offra något i ljusstyrka. Har ett Voigtländer Skopar 35/2,5 som just nu är under utvärdering.

Det verkar egentligen bara finnas ett svar för rimliga pengar på fråga 1): Summicron 50/2,0. Det känns som om jag kommit förbi budgetalternativen nu, jag vill helt enkelt kunna sluta tänka på optikens påverkan på bildkvalitén.

Fråga 2) har orsakat mycket huvudbry. Det *minsta* svaret är ju en urgammal Elmar 50/3,5. Tror det faller på ergonomin - bländarmanövreringen verkar för knasig. Jag vet också att jag sätter den optiska kvalitetsribban högt. Då är kanske inte en cirka 50 år gammal glugg rätt svar.
Voigtländer Heliar 50/3,5 går att hitta och ska vara ruggigt skarp. Någon som har erfarenhet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Håller med om att Summicron-M 50/2 skulle passa. Min enda anmärkning mot den gluggen är motljusegenskaperna, annars perfekt. Å andra sidan blir porträtt väldigt snygga i motljus med det objektivet. Jag vet inte hus Zeiss motsvarigheter presterar.

Jag tycker att Summicron 50 är så pass liten att jag inte frågar efter något mindre.

Har ett Voigtländer Skopar 35/2,5 som just nu är under utvärdering
Jag har Summicron 50/2 (v4), Zeiss ZM Biogon C 35/2,8 och Zeiss ZM Biogon 28/2,8.

Zeiss ZM Biogon C 35/2,8 är ett makalöst objektiv. Tidigare hade jag Voigtländer Colior-Skopar 35/2 och skillnaden är påtaglig i bildkvalitet och kvalitetskänsla (jag hade pannkaksversionen). Zeiss 35:an är extremt skarp och jag har sett tester där den slår Leica Summicron-M 35/2 Asph.

ZM 28/2,8 är inte lika extremt skarp. Men fullt tillräcklig. Den saknar synbar distorsion vilket är trevligt när man kör analogt.
 

eon

Aktiv medlem
Summarit-M 50/2,5 är bra och liten och skulle vara mitt förstahandsval(, om pengarna inte räcker till en Summilux-M 50/1,4 ASPH). Jag gillade Summariten mycket mer än Summicronen.
Annars är väl Planar 50/2 ett bra val.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Summarit, nog så intressant. Ska kika lite på det.

Inser att det enda sättet att få det här riktigt ur systemet är att prova runt bland de modeller som nu är uppe till diskussion. Detta eftersom vi nu är på nivån att det handlar lite om tycke och smak. Lite svårt att lösa i praktiken, bara.
 
ANNONS