Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja, men

Fast på en fullformatskamera kan du beskära väldigt mycket och ändå få skarpa bilder förutsatt att kamerans AF har hängt med i svängarna. När jag testade på fullformat så såg det väldigt bra ut även på 600/8 i 100% när väl skärpan satt som den skulle.( Se exempel i min tidigare länk.)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Jag har eller har ägt alla ovan nämnda objektiv och har även testat ett antal Tamropn 150-600.(flera har skickat tillbaka pga. lösa glasbitar, icke fungerande VC osv) .

Tamron är soft över 400mm. På 600mm är det som sämst. Kör du objektivet på fullformat så är dock objektivet helt ok. Canon 100-400 har bättre topp skärpa men Tamron är likvärdig, centrum skärpan är dock bättre på Canon 100-400.

Allt blir bättre på F8-F11, även på ett crophus dvs.. objektivet är bra när du har bra med ljus eller är villig att köra på höga ISO. Följande fokus är inte direkt objektivets starka sida över 300-400mm. Att få objektivet att fokusera på rörliga mål vid 600mm och full bländare är i princip omöjligt. (äger 5D mark3, Canon 70D, Canon 60D, Canon 7D).

Soft är dock en smaksak, för mina behov är det för soft, för andra helt perfekt. Lyckat du fylla bildytan och inte behöver göra någon efterbeskäring kan du få lysnade resultat.
Det var väldigt tråkig information och det är också skälet till att jag innan detta Tamron kom, inte ens övervägde tredjepartsgluggar. Jag har hört det från fler än du. Endast undantagsvis; exv kompisens Sigma 50mm f/1,4, har tredjepartsoptik varit ett reellt alternativ. Tamron har jag kikat och känt på i butik (billigare sortiment) och rappligare plaströr har jag inte upplevt maken till. Sigma har oftast känts som bra byggkvalitet på (EX) även om jag personligen har svårt för sammetsfinishen. Jag hoppas innerligt att det grepp Tamron bjuder sina kunder på; 5 års garanti, i princip ska innebära att jag inte behöver använda den. Dom flesta som vågar sticka ut hackan och erbjuda långa garantier, brukar göra det efter att ha reviderat sina processer rejält för att inte garantireklamationer ska "sänka hela skutan". Jag känner igen dina beskrivningar i övrigt bara delvis. Glasbitar och lösa saker är jag förskonad ifrån (puhhh, tar styggt på min övertygelse när inte grejor sitter ihop och saker lossnar). Jag har märkt att AF AI Servo kan ha problem på långa längder, dåligt ljus, men inte att det praktiskt taget omöjligt. Det är känsligt och gör sig bäst när man har rena bakgrunder/stora djupledsavstånd till annat som kan störa AF. Jag uppskattar att du delat dina erfarenheter, jag tar med mig dem vid kommande turer för att riktigt systematiskt testa lägena du beskriver. Fotosidans tidning testade ju gluggen under någon skidtävling, där det gick undan rejält och fick bra bilder på långa längder och största bländaren. Kan det bero på väldigt stora individskillnader?
 

Lawson

Aktiv medlem
Skulle tro att det beror en hel del på individ både när det gäller objektiv och testare.
Det enda sättet att vara helt säker är att testa själv.

Micke.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Det var väldigt tråkig information och det är också skälet till att jag innan detta Tamron kom, inte ens övervägde tredjepartsgluggar. Jag har hört det från fler än du. Endast undantagsvis; exv kompisens Sigma 50mm f/1,4, har tredjepartsoptik varit ett reellt alternativ. Tamron har jag kikat och känt på i butik (billigare sortiment) och rappligare plaströr har jag inte upplevt maken till. Sigma har oftast känts som bra byggkvalitet på (EX) även om jag personligen har svårt för sammetsfinishen. Jag hoppas innerligt att det grepp Tamron bjuder sina kunder på; 5 års garanti, i princip ska innebära att jag inte behöver använda den. Dom flesta som vågar sticka ut hackan och erbjuda långa garantier, brukar göra det efter att ha reviderat sina processer rejält för att inte garantireklamationer ska "sänka hela skutan". Jag känner igen dina beskrivningar i övrigt bara delvis. Glasbitar och lösa saker är jag förskonad ifrån (puhhh, tar styggt på min övertygelse när inte grejor sitter ihop och saker lossnar). Jag har märkt att AF AI Servo kan ha problem på långa längder, dåligt ljus, men inte att det praktiskt taget omöjligt. Det är känsligt och gör sig bäst när man har rena bakgrunder/stora djupledsavstånd till annat som kan störa AF. Jag uppskattar att du delat dina erfarenheter, jag tar med mig dem vid kommande turer för att riktigt systematiskt testa lägena du beskriver. Fotosidans tidning testade ju gluggen under någon skidtävling, där det gick undan rejält och fick bra bilder på långa längder och största bländaren. Kan det bero på väldigt stora individskillnader?
Klart att det beror en del på vem som håller i kameran. Stora motiv med bra konstrast bör dock de flesta objektiv klara av galant spec på ett 1Dx hus. Jag pratar om fåglar och djur i normalt mulet svenskt väder men en "normal kamera". En färgglad gubbe med mycket kontrast i fullt solljus och med vit bakgrund så vore det väl konstigt om man inte fick fokus.

Jag har fotograferat hästhoppningar (fälttävlingar) i snart tio år och provat ett antal objektiv..och i de sammanhangen har Tamron svårt att hänga med. Det går, men även 15 vår gammalt Canon 100-400 ger fler keepers.

Objektivet fungerar relativt bra om man lyckas fylla hela bildytan. Följande bild är på 600mm F6.3 och bara körd via LR och exporterad till .jpg
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3121203.htm?set=mp

Du hittar bilder på glasbitar osv här:
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=357340
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag bytte från Canon 100-400mm till Tamron 150-600mm då jag ville ha mer tele eftersom jag kör Canon 6D - fullformat. Jag är väldigt nöjd med objektivet! Men en sak upptäckte jag att när man kör AF-servo och bildsekvenser så hänger den med 4-5 bilder sen tappar den fokus. För mig gör det inte så mycket eftersom jag använder oftast inte mer än 3-4 bildsekvenser i sträck. Jag är sån som fotograferar efter rätt ögonblick. Visst är det irriterande när man väl behöver mer än 3-4 bildsekvenser i sträck då måste man avbryta efter 3-4 sen trycka på avtryckaren igen för att ta ännu fler bilder. Det går ändå fort - gäller att fokusera rätt :)

Jag testade objektivet under en allsvenskan fotbollmatch och det fungerade utmärkt för mig! Tamron 150-600mm hänger med utan problem. Det är bara bildsekvenser som man får ta hänsyn till. Om du är sån som fotograferar efter massor bildsekvenser så bör du inte skaffa en Tamron 150-600mm! Kör Canon 100-400mm istället annars blir du riktig nöjd med Tamron 150-600mm.

Bilder från allsvenskan fotbollsmatch hittar du här: http://www.mikaelphoto.com/oskfotboll

(De 11 nya bilder är från objektivet. Körde nästan bara f/6.3 på alla bilder)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser riktigt bra ut Mikael, vet dock inte vilka som de är de 11 nya men kan inte säga att några skulle vara sämre/bättre heller
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Test av Tamron 150-600 fotboll

Testade mitt nya Tamron i skarpt läge på fotbollsmatch! Har tidigare haft ett Sigma 150-500 och upplever att jag får fler bilder som är skarpa sk "keepers" med Tamronet. Om det är någon skillnad i skärpekvalitet låter jag vara osagt! Upplever det lite skarpare men kanske är önsketänkande för att motivera bytet! Däremot var det av största vikt för prestanda att ändra i inställningarna för fokus så att den söker även om den inte hittar skärpan direkt. På min kamera C.Fn III -5 Objektivdrift när AF är omöjlig. Om denna inte är aktiv så letar den inte när den inte hittar fokus utan stannar av! Om denna är igång så hittar den rätt snabbt!

Bilder kan du se på
http://www.kentk.se/Bildspel/AIK/2014/140419/

Nöjd med mitt köp och det största problemet är att jag vrider zoomringen åt fel håll hela tiden då den går åt andra hållet jämfört med Canons! Mer en motorisk frågan än teknisk! Men klarar du inte av detta så kan du behöva tänka till om du skall ha ett annat alternativ!
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag fick just nytt förväntat leveransdatum för ordern på Tamron 150-600 med Canon-fattning. Det skall komma 20 maj...
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Kollar då och då efter release date och fann denna länk på ett forum.
Undrar vad den verkliga anledningen är att det dröjer så med att ge ett datum när de skeppas

https://www.youtube.com/watch?v=lSvmpP_7goQ

En lite mer utförligare
https://www.youtube.com/watch?v=2gwuaUsTeyQ
Det är faktiskt så att Tamrons importör inte kan ge besked, för de får inga från österled. Detta är från säker källa hos detaljist inom foto. Efterfrågan har fullständigt överrumplat dem. Denne detaljist sålde sitt butiksex till mig och har sedan dess en massa restnoterade för både Canon och Nikon och får helt enkelt inga leveranstider. Inte ens preliminära eller gissningsvis, utan knäpptyst. Jag tycker det är både skoj och jättetråkigt, skoj att Tamron tänkt så rätt, men trist för alla er som måste vänta och längta.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Det är faktiskt så att Tamrons importör inte kan ge besked, för de får inga från österled. Detta är från säker källa hos detaljist inom foto. Efterfrågan har fullständigt överrumplat dem. Denne detaljist sålde sitt butiksex till mig och har sedan dess en massa restnoterade för både Canon och Nikon och får helt enkelt inga leveranstider. Inte ens preliminära eller gissningsvis, utan knäpptyst. Jag tycker det är både skoj och jättetråkigt, skoj att Tamron tänkt så rätt, men trist för alla er som måste vänta och längta.
Det som jag tyckte var lite kul och som jag egentligen ville förmedla var att objektivet uppenbarligen finns med Nikon fattning men trots det finns det ingen som kan köpa dem än. Men det är väl som vanligt. Den riktiga anledningen kommer vi nog inte att få reda på. Det spelar dock mindre roll... Objektivet verkar mycket prisvärt och är värt att vänta på.
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen handlar det om ett fåtal förproduktionsexemplar som en del testare får prova.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Säger han inte i första videon "this is the Canon version" och i video två kör han ju monterat på en Canon?
I den första "got one for Nikon to play with" och den sitter ju också på en Nikon kamera när han testar i hallen. Men du har rätt. I den andra videon sitter ju objektivet på en Canon kamera.
 

SanneJ

Aktiv medlem
I den första "got one for Nikon to play with" och den sitter ju också på en Nikon kamera när han testar i hallen. Men du har rätt. I den andra videon sitter ju objektivet på en Canon kamera.
Jo såg Nikonkameran och han lät lite tvetydig senare i videon men du har nog rätt ändå! Låter väl rimligt att det finns några exemplar ute på test.
 

Pisquare

Aktiv medlem
Fråga till er som har erfarenhet av stora brännvidder och olika sensorstorlekar: Blir bakgrundskomressionen större på en APS-C/DX-sensor? Intuitivt ja, men jag kanske har fel?

Tråkigt med förseningarna då ljuset är tillbaka i landet. Så nyfiken på hur Nikonhusen interagerar med linsen (både FX och DX).

/R
 
ANNONS