Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radlängden är alldeles för lång

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om vi är mitt i en layoutförändring eller om de nya och längre raderna är slutresultatet. Hur som helst har radlängden blivit alldeles för lång. Max 65 tecken per rad för god läsbarhet. Exempelvis på forumen har det blivit avsevärt svårare att läsa. Inte alls bra.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi håller fortsatt på med arbetet med att ställa om sajten. Se här om anledningen till din rapport:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166116

Men vi skall skruva lite. Bland annat drar vi upp fonten lite. Borde synas nu.

Sen är den rekommendationen för print och på webb verkar man komma fram till att man kan ha mer "however, that we can reliably broaden the range to 45 to 85 characters (including spaces and punctuation) per line for web pages." https://www.smashingmagazine.com/2014/09/balancing-line-length-font-size-responsive-web-design/
 
Vi håller fortsatt på med arbetet med att ställa om sajten. Se här om anledningen till din rapport:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166116

Men vi skall skruva lite. Bland annat drar vi upp fonten lite. Borde synas nu.

Sen är den rekommendationen för print och på webb verkar man komma fram till att man kan ha mer "however, that we can reliably broaden the range to 45 to 85 characters (including spaces and punctuation) per line for web pages." https://www.smashingmagazine.com/2014/09/balancing-line-length-font-size-responsive-web-design/
Nej, det där köper jag inte alls. Trötta webbproducenter kan inte ändra på typografiska faktum som är så grundläggande. Det är inte lättare att läsa 85 tecken på webben än på andra ställen. Radlängd är svårt idag när upplösningen på skärmarna blivit så hög. Det är dock en sak för webbproducenter att lösa. Att ändra på typografiska regler är inte ett alternativ.

Efter ändringen är era rader cirka 100 tecken långa.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej, det där köper jag inte alls. Trötta webbproducenter kan inte ändra på typografiska faktum som är så grundläggande. Det är inte lättare att läsa 85 tecken på webben än på andra ställen. Radlängd är svårt idag när upplösningen på skärmarna blivit så hög. Det är dock en sak för webbproducenter att lösa. Att ändra på typografiska regler är inte ett alternativ.

Efter ändringen är era rader cirka 100 tecken långa.
De har ju faktiskt lite underbyggd argumentation som inte bara går att avfärda. Utmaningen med webben är att vi har skärmbredder från ca 350px till maxbredd (ca 700px) för textbredd. Det finns tekniker för att försöka hålla så bra kontroll på fonten oavsett skärmstorlek men det är inte helt enkelt. Och sen finns det gäller det att möte krav/användarvänlighet på andra enheter än desktop. Vi klev upp lite i font men skall skruva lite till för att se vad som blir bäst (ner till 90 borde vara önskvärt).
 
De har ju faktiskt lite underbyggd argumentation som inte bara går att avfärda. Utmaningen med webben är att vi har skärmbredder från ca 350px till maxbredd (ca 700px) för textbredd. Det finns tekniker för att försöka hålla så bra kontroll på fonten oavsett skärmstorlek men det är inte helt enkelt. Och sen finns det gäller det att möte krav/användarvänlighet på andra enheter än desktop. Vi klev upp lite i font men skall skruva lite till för att se vad som blir bäst (ner till 90 borde vara önskvärt).
Jo, jag köper att de försöker argumentera för sin sak men jag köper inte argumenten. :)

Att ha olika teckengrad beroende på vilken enhet man besöker sidan med är inget problem. Responsiv webb är ju så fiffig att den är flexibel på så många sätt, bland annat när det gäller storlek på text.

Men er ambition måste vara högre än att nå till 90 tecken per rad. Det ger inte god läsbarhet. Jag är garanterat inte ensam om att tycka det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jo, jag köper att de försöker argumentera för sin sak men jag köper inte argumenten. :)

Att ha olika teckengrad beroende på vilken enhet man besöker sidan med är inget problem. Responsiv webb är ju så fiffig att den är flexibel på så många sätt, bland annat när det gäller storlek på text.

Men er ambition måste vara högre än att nå till 90 tecken per rad. Det ger inte god läsbarhet. Jag är garanterat inte ensam om att tycka det.
Om det bara var en enda kolumn som skulle fixas så hade det varit enklare (som i vår artiklar). Här är tyvärr fler saker som pockar på uppmärksamhet så vi får se vad det slutar i.
 
Jag har läst en hel del i Googles manual och den är ju väldigt genomtänkt. https://www.google.com/design/spec/style/color.html. Där hänvisar man till 60 tecken men använder själv upp till 100 tecken frekvent. Läsbarheten är väldigt bra trots det. Men det har ju verkligen slipat på radavstånd mm.
I princip kan man ha hur långa radlängder som helst så länge man inte har fler än tre rader, men så fort det handlar om längre stycken än så är långa rader väldigt svårt att hantera för oss.

Det här är som sagt inga nya rön utan de typografiska reglerna bygger på flera hundra års erfarenhet av läsbarhet. Den kunskapen är bara att tugga i sig. Lata webbproducenter kan inte ändra på det. :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Va? Hur långa som helst? Max tre rader? Jag tyckte du var stenhård på 60 tecken. Punkt. ;)

Sen vetekatten om flera hundra års erfarenhet säger jättemycket. Nån säger 60, nån säger 75. Det är kanske 90 på webben?
 

PMD

Aktiv medlem
Radlängd är svårt idag när upplösningen på skärmarna blivit så hög. Det är dock en sak för webbproducenter att lösa. Att ändra på typografiska regler är inte ett alternativ.
Om texter blir svårlästa pga hög skärmupplösning så är det något fel i operativsystemets textrendering. Den ska vara baserad på längdmått och inte antalet pixlar.
 
ANNONS