Annons

Försäkringsstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Hejsan
Hade i dag en diskussion med Länsförsäkringar .
Min kamera föll i backen i höstas och gick i sönder . Jag har lämnat den till kamerateknik för lagning och fick ett pris på 10 200 för lameller och slutare som behövde bytas .

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring . Detta innebär att hela min kameraväska är oförsäkrad .

Då undrade jag om min dator och skrivare omfattades av hemförsäkringen då jag tagit fram bilden på dessa och tjänat pengar med dom som hjälpmedel . Fick inget svar på det .
 

Loba

Aktiv medlem
År det inte kriminellt ?

Som rubriken lyder,vågar man stämma dom ?
Det är ju inte ärligt att ändra regler i efterhand.
Som privat person så är ju hemförsäkring just det, och inte bara vissa delar av bohaget.

Detta är mycket skumt och det enda jag kan rekommendera är att alltid spela in samtal.
Lus läs villkoren och ge dig inte.
Detta kan ju drabba oss alla amatörer med.
Dock skall man inte glömma att svensk juridik och pris ,gör att man inte vågar gå till domstol.
Mycket nedslående o allvarlig nyhet.
MVH LOBA Stefan
Uppdatera gärna hur det går med detta ärende.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Håller på att gå vidare med det .

Har nu fått reda på att om man har en dyr kamera typ 1dx mark 2 och inte tjänar pengar på den så omfattas den inte av hemförsäkringen .

Återkommer :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har nu fått reda på att om man har en dyr kamera typ 1dx mark 2 och inte tjänar pengar på den så omfattas den inte av hemförsäkringen .
Det var nåt nytt. Var ligger gränsen i prisklass, eller har de en lista över produkter som klassas som endast för yrkesfolk och en för endast privatpersoner?

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

.
Det där är inget nytt och är rätt självklart. Kör med två kameror, en för att tjäna pengar och en för privatbruk eller skaffa kameraförsäkring.

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Undvik Länsförsäkringar är mitt råd om det dem påstår är sant.
Jag använder IF och där ingår kameran.
Men jag har ju köpt min kamera utan momsavdrag så den äger jag privat.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Det var nåt nytt. Var ligger gränsen i prisklass, eller har de en lista över produkter som klassas som endast för yrkesfolk och en för endast privatpersoner?



Det där är inget nytt och är rätt självklart. Kör med två kameror, en för att tjäna pengar och en för privatbruk eller skaffa kameraförsäkring.

/stefan
Har pratat med trygg hansa och dom skulle ersatt mig då det är Hobbyverksamhet .
Frågade om dator och skrivare också står oförsäkrade då jag tagit fram bilden jag sålt på dom . Det kunde inte skaderegleraren svara på .
Fortsättning följer
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Undvik Länsförsäkringar är mitt råd om det dem påstår är sant.
Jag använder IF och där ingår kameran.
Men jag har ju köpt min kamera utan momsavdrag så den äger jag privat.
Men säljer du en bild på den så skulle den inte täckas av länsförsäkringar . Är den dyr så skulle dom förutsätta att den användes i uppdrag enligt min skadereglerare :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem

ATJ

Aktiv medlem
Detta var något nytt för mig, får nog ringa LF och fråga vad som gäller för privatköpt dyr foto utrustning
 

ErlandH

Aktiv medlem
Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring .
Försäkringsbolaget kan inte "räkna med" ditten och datten. Det måste framgå av försäkringsvillkoren att kameran inte omfattas av försäkringen. Gör det det?

Edit: Har tittat lite snabbt i LFs villkor. Det står att hemförsäkring omfattar "lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som
endast är avsett för ditt privata bruk". Att fotografera som hobby är väl privat bruk? I punkt D4 finns ett antal undantag, men det står inget om "hobbyverksamhet" eller dyra kameror osv.

Det brukar finnas möjlighet att begära att försäkringsbolaget omprövar ärendet. Gör det. Gå sedan vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Edit: Har tittat lite snabbt i LFs villkor. Det står att hemförsäkring omfattar "lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som
endast är avsett för ditt privata bruk". Att fotografera som hobby är väl privat bruk? I punkt D4 finns ett antal undantag, men det står inget om "hobbyverksamhet" eller dyra

Har länkat om hobbyverksamhet. Det och hobby är inte helt samma sak.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har länkat om hobbyverksamhet. Det och hobby är inte helt samma sak.
Att LF vill tjäna pengar på att erbjuda en extraförsäkring är en sak. Men det som spelar någon roll är villkoren för den försäkring som TS har, dvs hemförsäkringen. Och jag kan i den inte hitta några undantag för hobbyverksamhet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Att LF vill tjäna pengar på att erbjuda en extraförsäkring är en sak. Men det som spelar någon roll är villkoren för den försäkring som TS har, dvs hemförsäkringen. Och jag kan i den inte hitta några undantag för hobbyverksamhet.
Kruxet ligger i att han tjänar pengar. Då gäller inte hemförsäkring längre. Är samma sak på Folksam.

/Stefan
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Kruxet ligger i att han tjänar pengar. Då gäller inte hemförsäkring längre. Är samma sak på Folksam.

/Stefan
Läste igenom din länk och är rädd för att jag får ta kostnaden själv .
Men intressant är ju att då borde varken objektiv i väskan och datorutrustning innefattas av hemförsäkringen . Ringde till dom och kundtjänst kunde inte svara på frågan .
Trygg hansa hade ersatt efter en kortare diskussion med dom .

ETT STORT TACK ALLA FÖR INPUTT I TRÅDEN :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar finnas möjlighet att begära att försäkringsbolaget omprövar ärendet. Gör det. Gå sedan vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Det låter som ett mycket gott råd om det inte står uttryckligen att dyra kameror inte omfattas av hemförsäkringen.

Själv ska jag nog överväga att byta till ett annat försäkringsbolag eftersom Länsförsäkringar tydligen kan hitta på regler som inte står i villkoren.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Det låter som ett mycket gott råd om det inte står uttryckligen att dyra kameror inte omfattas av hemförsäkringen.

Själv ska jag nog överväga att byta till ett annat försäkringsbolag eftersom Länsförsäkringar tydligen kan hitta på regler som inte står i villkoren.
Har man kameror så tilläggsförsäkra dom . Det är min läxa .
Även om man inte säljer för det sade dom att man räknar med att dyrare kameror används i uppdrag
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har man kameror så tilläggsförsäkra dom . Det är min läxa .
Även om man inte säljer för det sade dom att man räknar med att dyrare kameror används i uppdrag
Jag har folksam. Finns ingen övre gräns för vad kameror får kosta.
Kontrollerade idag mina villkor så de inte hade ändrat nåt jag inte visste om. Dubbelkollade även en äldre tråd om sensorrengöring och visst täcker det in det också.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men står det något om det i försäkringsvillkoren?
Allt står aldrig med i försäkringsvillkor. Finns alltid specialfall, därför det finns personliga handläggare. Ibland överlägger dom svåra fall med varandra samt med deras chefer.
Så när man överklagar ett fall så kan man ha otur att det redan tagits upp med deras chef som man ska överklaga till.
Hade ett sånt fall. Deras chef hänvisade att jag skulle överklaga direkt till ombudsmannen, men jag hänvisade till deras riktlinjer att det faktiskt var henne jag skulle först överklaga till och hon skulle ta upp fallet igen. Blev många turer och hon nekade resning i fallet och jag fick gå via ombudsmannen. Det ombudsmannen gör är att be försäkringsbolaget ta upp fallet igen så det var en liten karusell. Var man inte nöjd så skulle ombudsmannen själv kolla över fallet, men det gick aldrig så långt. En dag damp det ner ett brev med ersättning. Utan några som helst förklaring.

/Stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kombinationen kameror och försäkringar kan tyvärr ofta vara en stor och oklar gråzon av diffusa villkor och mer eller mindre besynnerliga tolkningar av de diffusa villkoren. Plus att olika handläggare på samma försäkringsbolag som Stefan påpekar inte sällan gör olika bedömningar.

Det är tyvärr inte ovanligt att försäkringsbolag gör diverse, för dem gynnsamma, tolkningar att saker kan anses vara avsedda för professionell användning och därmed inte ingå i en hemförsäkring. Och det behöver inte bara vara priset på utrustningen som får dem att tolka det så: Jag har en bekant som fick inbrott och där en kompaktkamera stals, den fick han inte ersatt via hemförsäkringen eftersom han råkat nämna att han ibland hade den med sig på jobbresor.

En del bolag har ju undantag (att saker alls inte ingår) och begränsningar (att de bara ingår upp till ett värde, som 5000 kr) för sådant som kan anses som "stöldbegärligt", vilket ju kan omfatta allt från mobiler till klockor och inte minst just kameragrejer.

Sedan kan tolkningar och regler kring begreppet "aktsamhet" variera kraftigt, detta blir ju trassligt eftersom saker som man anses ha hanterat på ett oaktsamt sätt ofta inte ingår i försäkringar. Ibland är det till exempel ok att lägga kameragrejer i en låst bil, ibland inte.

Att resa kan trassla till det, saker som annars ingår i försäkringen när man är hemma ingår inte alltid med automatik om du är utomlands. I vissa fall dessutom lite olika beroende på exakt vilket utomlands man åker till. De flesta hemförsäkringar har ju någon slags reseförsäkringsdel, men exakt vad som ingår där (och vilka maxbelopp som gäller) variera friskt och behöver inte överensstämma med vad som gäller när man är hemma.

Att ha med sig saker på jobbet kan som sagt trassla till det, jag känner till ett exempel där en helt privat mobiltelefon som stals när den låg på skrivbordet på jobbet inte ersattes via hemförsäkringen. Samma tolkning kan nog lätt göras för kameror.

Mitt generella tips: kolla med just ditt försäkringsbolag och försök få någon slags skriftligt besked (t.ex. via mejl) om vad som gäller och om de grejer du har ingår i försäkringen. Kolla vilka aktsamhetskrav de har, vilka ersättningsbelopp som gäller (ersätts de efter beräknat nuvärde eller efter vad det skulle kosta att ersätta dem?), om det är ok att ha dem med på jobbet (om du t.ex. skall ta lite privata bilder) eller på utlandsresor.
 
ANNONS