Annons

Hur många pixel för landkskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Jag gillar bilden till höger (Gröndal 1) bäst (klarare färger, tydligare och klart bättre skärpa) och gissar att det är Adobe/Lr (även om jag av dessa två gillar Gröndal 1 bättre, så har den samtidigt något lite onaturligt vattenfärgsaktigt över sig).

Samtidigt så tycker jag att bilden till vänster (Gröndal 2) ser lite verkligare och klart mer naturlig ut (men föredrar personligen som sagt den andra bilden till höger). Nu har jag aldrig använt Irident Developer (har själv bara Lr, och kort testat C1P), men gissar vilt att det är Irident.

(Hade gärna haft bilderna i lite bättre upplösning för att kunna zooma in något mer.)
Du har rätt, det är bilden till höger som är processad av Lightroom och den till vänster som är Irident Developer.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vid 100% börjar LR visa de artefakter som finns i bilden från början. Här har jag satt skärpan på låga 25. Så fort man drar mer börjar artefakterna bli kraftigare.
C1PRO filen är trots jag lagt på betydligt mer skärpa än standarden är trots det lite lugnare.
För mig är bilden du gjort med C1 alldeles för överskärpt. Om jag hade skärpt bilder för de fotografer jag arbetat med, då hade de bara slängt bilderna och sagt åt mig att göra om och göra rätt.
Och när det gäller Lightroom så använder jag aldrig en mängd på skärpan över 10. Mer än så skapar alla dessa artefakter som du är så missnöjd med. För mig gäller det att hitta fram till de optimala inställningar för respektive program. Så trots att jag sällan använder Irident Developer har jag provat mig fram till att R-L Deconvulution är den inställning som ger bäst resultat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För mig är bilden du gjort med C1 alldeles för överskärpt. Om jag hade skärpt bilder för de fotografer jag arbetat med, då hade de bara slängt bilderna och sagt åt mig att göra om och göra rätt.
Och när det gäller Lightroom så använder jag aldrig en mängd på skärpan över 10. Mer än så skapar alla dessa artefakter som du är så missnöjd med. För mig gäller det att hitta fram till de optimala inställningar för respektive program. Så trots att jag sällan använder Irident Developer har jag provat mig fram till att R-L Deconvulution är den inställning som ger bäst resultat.
Jo du har rätt att C1 bilden är överskärpt. Det ser den inte ut som i själva raw-programmet. Fast omvandling till TIFF och sedan till jpg för Fotosidan verkar öka på artefakterna. Jag har sett att jag verkar behöva ligga runt 140 i C1. Här använde jag 200.

De artefakter som kommer i LR finns där redan från början efter demosaicing och rendering.
Det går att se i vissa bilder om man zoomar in kraftigt.
Det ser jag som en defekt för Fuji-bilder vilket ger begränsningar, sämre rendering och resultat för Fuji än det get ger för en Bayer array kamera.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Rawtherpee och Fujifiler, går det bra ihop?

Har själv aldrig jobbat med X-transfiler så jag vet inte hur bra det fungerar, men tycker att Rawtherpee har en del bra raw konverterings algoritmer. Ex Pentax pixelshift fungerar bäst i just RT.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ja, det är helt klart en märkbar skillnad som syns tydligt. Frågan är om det beror på sensorn eller optiken.
Om optiken är dålig borde det märkas även på svart-vitt. Normalt höjer man kontrasten på små sensorer och då blir svart vitt bättre. Men det fungerar inte på alla detaljer med låg kontrast. Just IR har massor av exempel på bilder från små sensorer tex Pentax Q.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Alltid lite fascinerad av dessa påståenden om att den ena råkonverteraren är så mycket bättre än den andra. Jag tog en bild med mycket grönt i, som ju anses vara den svåraste färgen att återge för Lightroom, och sedan konverterade jag den bilden i Lightroom och Irident Developer. Ändrade ingenting på grundinställningarna med undantag av skärpningen. Där försökte jag hitta den optimala inställningen för respektive program. Jag lade upp dem sida vid sida vid 100% och tog en skärmdump. Vilken är Lightroom och vilken är Irident? Vill du se dumpen vid 100%, vilket du bör göra med tanke på hur suddiga bilderna blir på Fotosian, så finns skärmdumpen att ladda ner här https://www.dropbox.com/s/uvru5zduky2etxc/LR_vs IR.tif?dl=0
I mina ögon ser de lika ut. Men ska tillägga att jag har ett defekt färgseende.
 

PMD

Aktiv medlem
Om optiken är dålig borde det märkas även på svart-vitt. Normalt höjer man kontrasten på små sensorer och då blir svart vitt bättre. Men det fungerar inte på alla detaljer med låg kontrast. Just IR har massor av exempel på bilder från små sensorer tex Pentax Q.
Märks det på svart/vitt?

Sensorn i Noikatelefonen är rejält mycket mindre än småbildsensorn i Sonykameran, så objektivet i kameran måste ha rätt mycket bättre upplösningsförmåga än kameraobjektivet för att göra sensorn rättvisa.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Märks det på svart/vitt?

Sensorn i Noikatelefonen är rejält mycket mindre än småbildsensorn i Sonykameran, så objektivet i kameran måste ha rätt mycket bättre upplösningsförmåga än kameraobjektivet för att göra sensorn rättvisa.
Frågan är om objektivet är så mycket bättre. Ingen vill betala ett skyhögt pris för mobilen och objektivet måste vara smått.
Mer troligt att det handlar om högre pixeldensitet.
Med dagens teknik är tydligen små sensorer med 12 MP billigare än de var med VGA på 1990-talet....
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, den högre pixeldensiteten kräver ju högre upplösningsförmåga hos objektivet. Annars blir det inte lika bra.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ja, den högre pixeldensiteten kräver ju högre upplösningsförmåga hos objektivet. Annars blir det inte lika bra.
Om du tittar på objektivtesterna på photozone.de
så ser vi att högre pixeldensitet ger högre resultat för samma objektiv.
Dessutom har vidvinklar max-skärpa i centrum. Det är inte lika tydligt för normal & tele
Ett dyrt objektiv har jämn skärpa framför allt på stora öppningar.
Alla dessa mätningar gäller svart-vitt så vi ser inget om lågkontrast (vanligt i verkligheten).
Så normala bilder måste också utvärderas.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det blir ju aldrig sämre med högre pixeldensitet.

Min poäng är att om vi ska jämföra två sensorer med samma antal pixlar men med olika storlek så måste de båda objektiven lösa upp lika bra bra per pixel. Det ger att upplösningen mätt i linjepar per millimeter måste vara högre för objektivet som används för den mindre sensorn.

Om inte ovanstående gäller så är det inte sensorerna vi jämför.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Rawtherpee och Fujifiler, går det bra ihop?

Har själv aldrig jobbat med X-transfiler så jag vet inte hur bra det fungerar, men tycker att Rawtherpee har en del bra raw konverterings algoritmer. Ex Pentax pixelshift fungerar bäst i just RT.
Har aldrig använt programmet. Fast de är sällan med bland de man testar som bäst för X-Trans.
Nu är det verkligen svårt att testa raw-program för att se vad som är bäst.
Vi har alla ett eller ett par program som vi använder ofta och känner väl efter att tillbringat hundratals timmar med att redigera bilder.
Övriga har vi kanske testat då och då och kört några bilder igenom.
Många testare kör demoversioner där de drar igenom några bilder och jämför resultatet med program de kör dagligen. Alla program har sina egenheter och man måste lära sig dessa genom erfarenhet.

Här en test som jag inte själv tycker stämmer egna mina erfarenheter.
http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/blog/2017/1/one-fuji-x-pro-2-image-7-different-raw-converters.
Ser proffsig ut men som trots detta har alla svagheter jag nämner ovan och jag håller inte med om resultatet eftersom jag har mycket erfarenhet av t.ex. On1 som har mängder av verktyg som gör att jag tycker resultatet är felaktigt.
Vad som är bäst har jag inte lyckats komma fram till själv trots många tester.

Mest allround och med bredast funktioner är LR. Här har man en bilblioteksmodul som få andra kan konkurrera med. Enkel sökning av metadata och fritext. Enkelt att tagga bilder om man nu har ordning på deras keywords.
Det finns en bra slideshow modul, bokmodulen passar inte mig men något alla andra saknar.
En karta man kan använda för att tagga bilder geografiskt. OM man inte har GPS i kameran. Fast få andra har en karta som visar var man tog bilderna.
En väldigt enkel och bra utskriftsmodul.
Inget annat program erbjuder allt detta.
Det finns nu många utmanare fast ingen kan utmana Adobe på alla områden.
Capture One Pro och On1 raw är nog de jag anser vara de seriösaste utmanarna. De verkar ha kapitalet bakom sig och ser att de har chansen att utmana ett fett och nöjt Adobe.
Fat de har en lång väg att ta sig innan de har lika breda användigsområden som LR. Det kommer ta tid och mycket kapital för att ta sig dit.
Är man inte ute efter en direkt ersättare till LR utan bara vill ha något som hanterar X-trans filer bättre än LR så kan man nästan välja vad som helst.
Skillnaden är inte enorm och syns speciellt i bilder med brunt gräs och brungula löv.
Skillnaden bör inte enorm och man måste ställa sig frågan hur långt vi måste gå.
Vad man kan se på skärmen syns inte alltid i en utskrift, i en bok eller på en förstoring.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jo, det blir ju aldrig sämre med högre pixeldensitet.

Min poäng är att om vi ska jämföra två sensorer med samma antal pixlar men med olika storlek så måste de båda objektiven lösa upp lika bra bra per pixel. Det ger att upplösningen mätt i linjepar per millimeter måste vara högre för objektivet som används för den mindre sensorn.

Om inte ovanstående gäller så är det inte sensorerna vi jämför.
Men det vi kan se på photozone och andra ställen är att även för gamla objektiv ökar prestanda vid högre pixeldensitet. Så klart att dagens mobilkameror har objektiv som är digitalanpassade och använder bla asfäriska linser men jag är inte så övertygad om att de är så mycket bättre än om du skulle skära ut centrum på en FF kamera med extrem vidvinkel (tex på Canon med 50MP eller Nikon med 47MP).
Fördelen med små sensorer är den jämna upplösningen ända ut i kanten. Nackdelen är framför all bristen på dynamik.
 

PMD

Aktiv medlem
OK? Det är ju inte en jämförelse av hur högre pixeldensitet påverkar prestanda hos ett objektiv som är målet för jämförelsen.

F.ö. är det ju inte objektivets prestanda, om vi menar upplösningsförmåga, som ändras av att man sätter en annan sensor bakom objektivet. Att vi kan få bättre upplösning i bilden beror just på att vi byter till en sensor som samplar med högre frekvens.
 

lofling

Aktiv medlem
OK? Det är ju inte en jämförelse av hur högre pixeldensitet påverkar prestanda hos ett objektiv som är målet för jämförelsen.

F.ö. är det ju inte objektivets prestanda, om vi menar upplösningsförmåga, som ändras av att man sätter en annan sensor bakom objektivet. Att vi kan få bättre upplösning i bilden beror just på att vi byter till en sensor som samplar med högre frekvens.
Här är en artikel jag hittade häromdagen som behandlar lite av detta ämne:
https://www.lensrentals.com/blog/2017/10/the-8k-conundrum-when-bad-lenses-mount-good-sensors/
 

Bengf

Aktiv medlem
Vet inte om jag hänger med i alla krumbukterna som diskuteras nu. Har inte dom flesta objektiv som alltid sin bästa bländare som kramar ur just det bästa som är möjligt, billigt objektiv kan ge riktigt bra bildkvalitet på f/8,0 fast det startar med f/2,8 som tyvärr ger ett klent resultat. I Fotos tester så provades bästa bländare för varje objektiv vid upplösnings testerna och det kunde då vara samma storlek på sensorerna, D300 fick en topp på 2600 linjer med ett visst objektiv, lägre med ett annat, 7D 18mp nådde 2900 linjer med makrot 50f/2,5 och sämre med ett annat objektiv, A350 ( Sony ) överraska med 14mp men där stannade det vid 2200 linjer, bättre objektiv var nog inte tillgängligt vid just det tillfället.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Idag använder jag sällan Iridient och kommer inte uppdatera till den nya versionen.
Tycker arbetsflödet blir för bökigt samt att det är svårt att få färgerna bra.

För det mesta tar jag till C1PRO eller On1 Raw 2018. De är ger ganska lika resultat.

Här är en bild jag kört genom C1PRO och LR av senaste version. Kamera X-T2
Här först hela bilden från båda programmen. Hela tiden C1PRO till vänster och LR till höger
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/379957/3608896.htm

Jämförelse vid 100%.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/379957/3608897.htm

Vid 100% börjar LR visa de artefakter som finns i bilden från början. Här har jag satt skärpan på låga 25. Så fort man drar mer börjar artefakterna bli kraftigare.
C1PRO filen är trots jag lagt på betydligt mer skärpa än standarden är trots det lite lugnare. Förmodligen skulle jag dragit lite mindre i skärpan för att få ett snyggare resultat. Ser att artefakterna syns tydligare när jag laddar upp bilderna.
vid första anblicken gillade jag den vänstra bättre, men den är på tok för överskärpt, och alla highlights är ju totalt sprängda....inga detaljer alls gräs och blommor som ligger i vattnet. Färgerna känns dock betydligt behagligare och mer naturliga på den vänstra bilden...
 
ANNONS