Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Är det inte så att man måste prenumerera minst ett år (som privatperson)? Eller har jag missförstått detta?

Creative Cloud för enskilda användare
Årsplan, betalas månadsvis
Tjänsten börjar så snart den initiala betalningen har bearbetats.
http://www.adobe.com/se/legal/subscription-terms.html
Det är mer än jag vet, men skulle tro att det handlar om en ettårsplan.

Har bara tyckt att det har varit smidigt med en betalning per år.
Förr håll jag på med uppdateringar och det gjorde jag var annat år och det blev ju en klumpsumma som man betalade så det föll sig naturligt att betala årsvis.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Till Jens Smart Objects
Jag har sett en video av Julieanne där hon väljer Edit In o sen ändrar i LR o sen uppdaterar PS med den nya infon.

Bara o googla Julieanne Kost o vad man vill veta om LR.
Ett exempel
https://www.youtube.com/watch?v=r8wlNJlNbfk
Jag har försökt hitta videon du nämner, men hittills utan framgång (bara andra typer av Smart Object-relaterade videos).
Jag har också grottat runt i menyer i Photoshop angående detta utan framgång.

I mitt arbetsflöde skulle det faktiskt underlätta på flera sätt om ett smart object återöppnas i Lightroom istället för Camera Raw, så om någon vet om det är möjligt så informera mig gärna! :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har försökt hitta videon du nämner, men hittills utan framgång (bara andra typer av Smart Object-relaterade videos).
Jag har också grottat runt i menyer i Photoshop angående detta utan framgång.

I mitt arbetsflöde skulle det faktiskt underlätta på flera sätt om ett smart object återöppnas i Lightroom istället för Camera Raw, så om någon vet om det är möjligt så informera mig gärna! :)
Hur skulle det underlätta att smart object som öppnat i PS från LR ska öppnas i LR igen?
Om du öppnar ett smart object i PS mha av LR så öppnas det i PS med de justeringar ju gjort i LR. Om du av någon anledning vill komma åt RAW-verkltygen igen så dubbelklickar du på lagret så öppnas samma verktyg i PS som finns i LR.

/Stefan
 

fog

Aktiv medlem
Har bara kollat deras video och från den så är jag besviken och frustrerad.

Det jag personligen vill ha är ett Lightroom jag kan jobba med från flera datorer, dvs ha katalogen i cloudet och att kunna välja att lägga vissa bilder i cloudet som jag vill ha tillgängliga över flera enheter.

Nu verkar det som att man har möjligheten att ha ett bra fotoredigeringsprogram UTAN någon cloudkoppling, eller så får man ett betydligt mindre avancerat program men med cloudmöjlighet?

Om jag inte fundamentalt missförstått något här så undrar jag hur f*n dom tänkte.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har bara kollat deras video och från den så är jag besviken och frustrerad.

Det jag personligen vill ha är ett Lightroom jag kan jobba med från flera datorer, dvs ha katalogen i cloudet och att kunna välja att lägga vissa bilder i cloudet som jag vill ha tillgängliga över flera enheter.

Nu verkar det som att man har möjligheten att ha ett bra fotoredigeringsprogram UTAN någon cloudkoppling, eller så får man ett betydligt mindre avancerat program men med cloudmöjlighet?

Om jag inte fundamentalt missförstått något här så undrar jag hur f*n dom tänkte.
Menar du att flera personer ska kunna redigera från samma katalog samtidigt, eller bara du som ska ska kunna redigera en o samma katalog från olika platser? Det sistnämnda har jag sedan länge löst med TeamViewer.

/Stefan
 

fog

Aktiv medlem
Menar du att flera personer ska kunna redigera från samma katalog samtidigt, eller bara du som ska ska kunna redigera en o samma katalog från olika platser? Det sistnämnda har jag sedan länge löst med TeamViewer.

/Stefan
Jag menar att _jag_ ska kunna redigera bilder från flera enheter och att mina redigeringar osv är synkade (katalogen). Hehe, att köra remote desktop är ju en "lösning", dock inte en som jag nöjer mig med :)
 

salutea

Medlem
Jag menar att _jag_ ska kunna redigera bilder från flera enheter och att mina redigeringar osv är synkade (katalogen). Hehe, att köra remote desktop är ju en "lösning", dock inte en som jag nöjer mig med :)
Jag har också behovet av att kunna redigera bilder från flera enheter utan alltför mycket besvär med att hålla katalogerna i synk. Just nu kör jag med allt, både bilder och katalogen på extern,portabel, hårddisk som är enkel att flytta med. Fungerar väldigt bra men man blir ju tvungen att ta med sig hårddisken.

Bättre lösning om din internetuppkoppling är tillräckligt snabb är att lägga bilderna på din egna nas och hålla lightroom-katalogen i synk mellan enheterna med hjälp av t.ex. dropbox (lightroom-katalogen kan inte läggas på nas:en). Jag har inte prövat det själv eftersom mitt bredband inte är tillräckligt snabbt. Finns många guider på nätet.

/Magnus
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag menar att _jag_ ska kunna redigera bilder från flera enheter och att mina redigeringar osv är synkade (katalogen). Hehe, att köra remote desktop är ju en "lösning", dock inte en som jag nöjer mig med :)
Jag tror att LR CC är den lösningen som du letar efter. Fast den är ännu inte lika kraftfull som desktop. Men den kommer säkerligen bli det i längden. Sen synkar mellan plattformarna vad jag fattar.

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Man kan installera o köra båda.
Det kostar inte mer om jag förstått rätt.
Men jag vet inte hur de skall interagerar med varandra.
Tidigare hette väl LR CC, LR Mobile.
 
Prenumeration eller inte

Hej

När det gäller prenumeration eller inte så kan man ju jämföra med att köpa en bil.
Tänk om alla skulle vara tvungna att leasa bilen i stället för att kunna köpa den.
Då står man där efter tre år och har ingen bil.
Dessutom så har faktiskt inte alla råd att varje månad betala för en prenumeration även om det i vårt fall inte är så stora pengar vi pratar om.
Man kan köpa en begagnad bil och ha den i kanske 10 år och det är ju inte gratis precis men man kan köra lite. Servicarna är ju inte gratis, men man har en bil och bestämmer själv. Man står inte utan bil efter leasingtidens slut.
Jag har CS6 som jag förmodligen kan använda några år till och jag är beredd att betala för uppgraderingar om så behövs. Men som framgår av ovanstående så vill jag inte binda upp mig för en prenumeration och kanske komma i det läget att jag inte längre kan använda programmet.

Nils
ps. Affinity kostar just nu bara 519 kr!
 

fog

Aktiv medlem
Jag tror att LR CC är den lösningen som du letar efter. Fast den är ännu inte lika kraftfull som desktop. Men den kommer säkerligen bli det i längden. Sen synkar mellan plattformarna vad jag fattar.

/stefan
Nej det är det som är hela min poäng; jag är inte intresserad av Lightroom CC som är fokuserat mot mobilkameraanvändare. Det verkar vara avsevärt handikappat jämfört med Lightroom Classic.

Jag vill ha Lightroom Classic med möjlighet att synka katalogen (och utvalda bilder) mot Clouded så att jag kan redigera precis som idag, men ha möjlighet att fortsätta redigera på min laptop när jag vill. Det hade varit smidigt.

Alla workarounds som folk presenterat här såsom att ha katalogen och bilderna på en extern hårddisk visar enligt mig att det finns ett stort intresse för funktionen, men att Adobe misslyckats genom att inte erbjuda den. Jag kan lösa det rent tekniskt, men det är något som Adobe borde ha fixat för länge sen i mitt tycke (en officiel smidig lösning that is) :/
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nej det är det som är hela min poäng; jag är inte intresserad av Lightroom CC som är fokuserat mot mobilkameraanvändare. Det verkar vara avsevärt handikappat jämfört med Lightroom Classic.

Jag vill ha Lightroom Classic med möjlighet att synka katalogen (och utvalda bilder) mot Clouded så att jag kan redigera precis som idag, men ha möjlighet att fortsätta redigera på min laptop när jag vill. Det hade varit smidigt.

Alla workarounds som folk presenterat här såsom att ha katalogen och bilderna på en extern hårddisk visar enligt mig att det finns ett stort intresse för funktionen, men att Adobe misslyckats genom att inte erbjuda den. Jag kan lösa det rent tekniskt, men det är något som Adobe borde ha fixat för länge sen i mitt tycke (en officiel smidig lösning that is) :/
Jag kan hålla med dig i det du skriver. Men för mig är det inte så stort problem då jag oftast för över bilderna från en plåtning, eller om jag har kört direkt fångst i LR, till min bärbara. Där gör jag urvalet, och ibland kan jag göra mindre redigeringar på den. När jag sedan är klar så exporterar jag en samling från plåtningen som en katalog och lägger det på tex OneDrive, eller om det är många bilder så använder jag en usb-disk, och importerar sedan den i LR och då har jag kvar alla ändringar, och markeringar. Inte optimalt, men fungerar hyfsat för mig.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hur skulle det underlätta att smart object som öppnat i PS från LR ska öppnas i LR igen?
Om du öppnar ett smart object i PS mha av LR så öppnas det i PS med de justeringar ju gjort i LR. Om du av någon anledning vill komma åt RAW-verkltygen igen så dubbelklickar du på lagret så öppnas samma verktyg i PS som finns i LR.

/Stefan
Det har med användargränssnitt och mitt personliga arbetsflöde att göra. Jag arbetar i photoshop med raw-filen/filer som smart object i kombination med flera justeringslager och så ändrar jag i raw-filen i efterhand och använder en del adjustment brush och gradient tools-arbete. Just momenten med adjustment brush och gradient tools tycker jag helt enkelt fungerar bättre i Lightroom.
DÄREFTER är det vanligt att flera andra bilder från samma bildserie ska genomgå samma procedur och då hade jag gärna velat kunna synka mina Camera Raw-inställningar från den första bilden (som jag redan arbetat med), och just synkning tycker jag fungerar bättre/enklare/snabbare i Lightroom.

Sorry om det här blev bli lite väl off-topic.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det är det som är hela min poäng; jag är inte intresserad av Lightroom CC som är fokuserat mot mobilkameraanvändare. Det verkar vara avsevärt handikappat jämfört med Lightroom Classic.

Jag vill ha Lightroom Classic med möjlighet att synka katalogen (och utvalda bilder) mot Clouded så att jag kan redigera precis som idag, men ha möjlighet att fortsätta redigera på min laptop när jag vill. Det hade varit smidigt.

Alla workarounds som folk presenterat här såsom att ha katalogen och bilderna på en extern hårddisk visar enligt mig att det finns ett stort intresse för funktionen, men att Adobe misslyckats genom att inte erbjuda den. Jag kan lösa det rent tekniskt, men det är något som Adobe borde ha fixat för länge sen i mitt tycke (en officiel smidig lösning that is) :/
Att kunna köra i samma databas från flera olika håll o uppdatera samma värde kostar betydligt mer både ekonomiskt och är mycket mer komplext att lösa och felsöka.
Är du villig att betala för det?
Troligtvis inte.
 

Visom

Aktiv medlem
Att kunna köra i samma databas från flera olika håll o uppdatera samma värde kostar betydligt mer både ekonomiskt och är mycket mer komplext att lösa och felsöka.
Är du villig att betala för det?
Troligtvis inte.
Jag kan tycka att detta borde ingå i priset, men annars kan jag tänka mig att betala en slant för att kunna ha .lrcat på en NAS och därigenom kunna köra LR från valfri dator.
 

fog

Aktiv medlem
Att kunna köra i samma databas från flera olika håll o uppdatera samma värde kostar betydligt mer både ekonomiskt och är mycket mer komplext att lösa och felsöka.
Är du villig att betala för det?
Troligtvis inte.
Det behöver inte stödja flera simultana användare, men däremot att kunna arbeta från flera datorer (ej samtidigt) är rimligt och inte alls direkt svårt att få till.

Jag jobbar själv med firmwareutveckling sen rätt många år tillbaka och vet att det jag frågar efter inte är tekniskt svårt. Att lösa fallet med simultan användning är betydligt svårare, men det är inte det jag frågar efter :)

Jag hade varit beredd att betala lite till för några GB uttrymme i cloudet så att jag snabbt och enkelt kan välja ut några bilder som jag vet jag kommer behöva redigera på laptopen.

Jag tänker mig ett workflow ungefär såhär:

1) Jag är ute och fotar
2) Jag för över bilderna till en intern SSD i min workstation (via Lightroom)
3) Jag börjar redigera bilderna i Lightroom
4) Tiden rinner ut och jag behöver ge mig iväg
5) Jag väljer att synka raw-bilderna från den senaste fotosessionen med cloudet (och mina kataloginställningar synkas också automagiskt)
6) Jag beger mig iväg och efter en stund plockar jag upp min laptop och kan komma åt bilderna från senaste sessionen + kataloginställningar/redigeringar.
7) (När jag är klar kan jag plocka bort synkningen från den fotosessionen från Cloudet för att frigöra uttrymme)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det behöver inte stödja flera simultana användare, men däremot att kunna arbeta från flera datorer (ej samtidigt) är rimligt och inte alls direkt svårt att få till.
Och på vilket sätt är det olika saker?
Svårt /dyrt eller inte beror på vad man utgår ifrån och vilka licenspengar man måste betala.
Fast nu ä vi OT
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det behöver inte stödja flera simultana användare, men däremot att kunna arbeta från flera datorer (ej samtidigt) är rimligt och inte alls direkt svårt att få till.

Jag jobbar själv med firmwareutveckling sen rätt många år tillbaka och vet att det jag frågar efter inte är tekniskt svårt. Att lösa fallet med simultan användning är betydligt svårare, men det är inte det jag frågar efter :)

Jag hade varit beredd att betala lite till för några GB uttrymme i cloudet så att jag snabbt och enkelt kan välja ut några bilder som jag vet jag kommer behöva redigera på laptopen.

Jag tänker mig ett workflow ungefär såhär:

1) Jag är ute och fotar
2) Jag för över bilderna till en intern SSD i min workstation (via Lightroom)
3) Jag börjar redigera bilderna i Lightroom
4) Tiden rinner ut och jag behöver ge mig iväg
5) Jag väljer att synka raw-bilderna från den senaste fotosessionen med cloudet (och mina kataloginställningar synkas också automagiskt)
6) Jag beger mig iväg och efter en stund plockar jag upp min laptop och kan komma åt bilderna från senaste sessionen + kataloginställningar/redigeringar.
7) (När jag är klar kan jag plocka bort synkningen från den fotosessionen från Cloudet för att frigöra uttrymme)
1. Fota
2. För över till SSD på laptopen så den dyker upp i LR.
3. Redigera
4. Uppkoppling till internet och dropbox
.
.
8. Hemma starta Lightroom.
9. Lightroom automatimporterar från dropboxkatalogen där RAW-filen synkats med xmp
10. Radera från laptopen.

/Stefan
 

fog

Aktiv medlem
1. Fota
2. För över till SSD på laptopen så den dyker upp i LR.
3. Redigera
4. Uppkoppling till internet och dropbox
.
.
8. Hemma starta Lightroom.
9. Lightroom automatimporterar från dropboxkatalogen där RAW-filen synkats med xmp
10. Radera från laptopen.

/Stefan
Tack för tipset, men återigen som sagt så kan jag lösa det rent tekniskt. Problemet är att det inte finns någon officiell lösning från Adobe.

(Av nyfikenhet, kör du lightroomkatalogen i dropbox också? Att flera datorer delar på kataloger har iallafall tidigare varit något som ej supportats från Adobe.)
 
ANNONS