Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Problemet som jag ser det är om man kan ta Terje på allvar och överhuvudtaget godta att han ger sig in i debatt om ämnen där han själv orsakat störst åverkan av oss alla.
Och att sedan gå från att ha varit den historiskt största bedragaren inom svensk foto och komma tillbaka som om inget har hänt.
Ger man sig in i debatten får man tåla att kunna svara på obekväma frågor. Har man torrt om fötterna ser jag ingen orsak till att det inte skulle vara ok, tvärtom. Så länge man inte är rent elak eller gör narr av någon. Sakligt och ärligt.
Sju år och åtta bedrövelser efter händelsen är det nog inte den bästa strategin att klampa rakt in i klaveret och hoppas att ingen kommer ihåg namnet.
Och sedan att i inlägg efter inlägg och mängder av blogginlägg mer eller mindre säga att alla andra är avundsjuka, ljuger, sprider rykten, gissar etc, får i alla fall mig att undra om man inte spelar offer. Vem i hela friden skulle vara avundsjuk på Terje, och isåfall, hur skulle det gynna deras framtid inom fotografin, att ställa obekväma frågor?
Som en jämförelse och för att ge lite perspektiv:
Hur många här på forumet tycker Lance Armstrong skall få komma tillbaka till cykelsporten efter dopingskandalen 2012?
Hur många hade tagit hans ord om doping seriöst och inte funderat en eller flera gånger på sannhetsgraden?
Hur många blev rasande när Lance cyklade en välgörenhetstur runt en del av sträckningen några dagar före riktiga Tour De France, 3 år efter erkännandet?

Och kalla nu inte detta för ett drev. Svara eller fråga isåfall hellre på vad jag skrivit.

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Visst.
Men hade beställaren uttryckligen begärt en omanipulerad bild, eller beställt en snygg baksida till broschyren.

Vilka outtryckta och uttryckta regler finns för (reklam-)bilder i (turist-)broschyrer?
Med tanke på att Terje brukade föreläsa om omanipulerade bilder och bilders äkthet utgick de sannolikt för att de beställda bilderna var i linje med det.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Med tanke på att Terje brukade föreläsa om omanipulerade bilder och bilders äkthet utgick de sannolikt för att de beställda bilderna var i linje med det.
Han föreläste även om personlig stil. Skapa bilder som skilde sig från mängden. Så sannolikt var väl bildbeställaren en som ville ha något som skilde sig från mängden med en personlig stil om man går på ditt resonemang.
 

bony

Aktiv medlem
Myrslok eller Terje?

Oavsett vad man begär så är det i slutändan ändå Terje som själv avgör vad som han vill svara på. Antingen här på Fotosidan eller på hans egen blogg. Ingen kan kräva att Terje överhuvudtaget svarar på inlägg som emellanåt tenderar att gå över gränsen på krav och även ”jag vet bäst” för jag har läst på Flashback! Att Terje väljer att svara på en tråd som skapats pga att någon inbegriper honom i en tråd om vinnande bild där en myrslok är manipulerad och inte ska finnas, är av honom mycket välvilligt och öppet.

Han har öppet och utan tvång berättat om bildmanipulationer som dessutom är vanliga inom reklambranschen som hjälper exempelvis städer/kommuner osv att visa upp sig. Detta är oftast i dialog mellan uppdragsgivare och uppdragstagare utan någon blir förd bakom ljuset.
 

afe

Aktiv medlem
I Sverige preskriberas brott som ger max två års fängelse efter fem år. Terje har som han själv skriver (och som vem som helst kan kontrollera) inte blivit lagförd för något brott, men ändå är det folk som efter sju år kräver bestraffning. Det är en sak att svara på frågor, men en del inlägg här verkar mer handla om att sätta dit honom igen.
 

iSolen.se

Guest
I Sverige preskriberas brott som ger max två års fängelse efter fem år. Terje har som han själv skriver (och som vem som helst kan kontrollera) inte blivit lagförd för något brott, men ändå är det folk som efter sju år kräver bestraffning. Det är en sak att svara på frågor, men en del inlägg här verkar mer handla om att sätta dit honom igen.
Kräver bestraffning? Det har jag missat. Gissar att det var bland de 20 bortmodererade inläggen.

De som kört för fort men inte blivit lagförda för det har förstås fortfarande begått ett brott.

Jag tycker att det i hans comeback är jättebra att han svarar på frågor i ett öppet forum där han inte har kontroll över frågorna.
 

afe

Aktiv medlem
Kräver bestraffning? Det har jag missat. Gissar att det var bland de 20 bortmodererade inläggen.

De som kört för fort men inte blivit lagförda för det har förstås fortfarande begått ett brott.
Ja, de inläggen är inte kvar. Menar du alltså att Terjes manipulering av bilder var brottslig, och vad grundar du det i så fall på? Om så skulle varit fallet borde väl åtminstone någon polisanmält när det var aktuellt.

Jag tycker det är lite osmakligt att så här många år senare åter igen försöka peka ut Terje som en brottsling, oavsett vad man tycker om tilltagen i övrigt.
 

iSolen.se

Guest
Ja, de inläggen är inte kvar. Menar du alltså att Terjes manipulering av bilder var brottslig, och vad grundar du det i så fall på? Om så skulle varit fallet borde väl åtminstone någon polisanmält när det var aktuellt.

Jag tycker det är lite osmakligt att så här många år senare åter igen försöka peka ut Terje som en brottsling, oavsett vad man tycker om tilltagen i övrigt.
Jag reagerade på att du bara verkade räkna brottsligt som sådant som avgjorts i domstol.

Projiceringen på Terje får du stå för. Jag skrev inte så och jag har inte krävt någon bestraffning som du skrev.
 

afe

Aktiv medlem
Jag reagerade på att du bara verkade räkna brottsligt som sådant som avgjorts i domstol.
Suck... Det gjorde jag naturligtvis inte, och du kan förstås inte låta bli att kommentera med dina fullständigt meningslösa inlägg som inte har med sakfrågan att göra. Kan du inte bara ge dig någon gång? (Nej, du behöver inte besvara det!)
 

iSolen.se

Guest
Suck... Det gjorde jag naturligtvis inte, och du kan förstås inte låta bli att kommentera med dina fullständigt meningslösa inlägg som inte har med sakfrågan att göra. Kan du inte bara ge dig någon gång? (Nej, du behöver inte besvara det!)
Jag svarar gärna :)

Nedvärderingar, personangrepp och förminskningar brukar komma på Fs när argumenten tar slut.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag är verkligen motståndare till vad Terje gjorde, men alla gör misstag och vem som helst kan lära sig av dom och samtliga bör får en andra chans.
Det är mänskligt att neka och det är vanligt att skylla på andra och annat omkring sig när man blir anklagad och det blir lätt att man nästlar in sig i alla lögner som följer.
Jag håller definitivt med Anders. Jag ser denna tråd som en återupprepad häxjakt på gamla händelser.
Det tråkiga är ju historien kanske upprepar sig med Marcio. Är lite osäker på om det går att bevisa hans fusk om det nu är verkligen är ett uppstoppat djur.
Det finns andra dokumetära bilder som fuskas ihop som är enligt mig lika illa och det är iscensatta händelser. Dessa verkar vara mycket vanliga.

/Stefan
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag är verkligen motståndare till vad Terje gjorde, men alla gör misstag och vem som helst kan lära sig av dom och samtliga bör får en andra chans.
Det är mänskligt att neka och det är vanligt att skylla på andra och annat omkring sig när man blir anklagad och det blir lätt att man nästlar in sig i alla lögner som följer.
Jag håller definitivt med Anders. Jag ser denna tråd som en återupprepad häxjakt på gamla händelser.
Det tråkiga är ju historien kanske upprepar sig med Marcio. Är lite osäker på om det går att bevisa hans fusk om det nu är verkligen är ett uppstoppat djur.
Det finns andra dokumetära bilder som fuskas ihop som är enligt mig lika illa och det är iscensatta händelser. Dessa verkar vara mycket vanliga.

/Stefan
Det var inget misstag av Terje. Det pågick under lång tid och med unikt antal väl planerade händelser som också är mycket väl dokumenterade. Tråden handlar om att ställa frågor och nu har alla en chans att göra det, då Terje är aktiv i densamma.
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag kommer att dra mig härifrån denna tråd, jag tror de flesta som har läst vad som skrivits kan förstå varför. Jag får frågor, jag besvarar. Sedan kommer frågor med indicier, Flashback börjar länka och visa summeringar av hela händelsen där mycket är rykten och lögner. Men också ett antal löpsedlar, eller så refereras till vad andra skrivit. Svar jag ger blir till nya lögner i deras värld, så vad jag ger för svar har ingen betydelse. Jag har förstått detta länge, därför vägrar jag diskutera med dessa flashbackare. Givetvis med den risk att det ger nya spekulationer som ger nya "sanningar" - och vi kommer allt längre från sanningen.

Men det får väl vara så, att jag överhuvudtaget är här och ger en kommentar känns nästan på gränsen till onödigt - då flashbackarna redan har en bild av mig och varit med själva på att skapa den. Jag har lärt mig att leva med att det finns mycket material om mig som inte är sanningen. Det är väl baksidan med att ha blivit en offentlig person.

Däremot undviker jag inte sanningen - jag har redan erkänt vad jag gjort. Det gjorde jag för snart sju år sedan! Vad som skett efter mitt erkännande är nästan värre än vad som utvecklades till avslöjandet - och sedermera mitt erkännande. Vilken sagolik marknadsföring Flashback gjort, jag behöver aldrig marknadsföra mig igen resten av min karriär. Jag träffar dagligen människor som redan vet vem jag är, men som relativt snabbt också kan berätta att jag inte alls är den de trodde.

Jag har ett stort antal skrivit om detta i min blogg; men också uttalat mig i radio, teve och olika media - ett stort antal gånger. Det har blivit många dementier, för att förklara vad som egentligen skett. Det kommer även en lång filmdokumentär om mig som förtydligar ännu mer (mer info kommer senare).

Jag har även länkat och hänvisat många till en av trådarna om mig på Flashback, som denna: https://www.flashback.org/t1641161. Denna innehåller för närvarande 15 024 inlägg där senaste inlägget gjordes 29 april 2018. Tråden har över 3 miljoner visningar. Jag ber olika gå in och läsa, studera vad som skrivs om mig. Bilda sig en uppfattning. Jag rekommenderar också många att börja med senaste inlägget och sedan läsa inläggen bakåt, varje inlägg! För att sedermera börja förstå vad detta handlar om egentligen.

Flera av de aktiva som skriver där, och har gjort en längre tid, finns även här på Fotosidan. Några har knappt lämnat några andra kommentarer på Fotosidan än det som har handlat om mig. Dessa har även figurerat på Facebook med ett större antal kommentarer som väckt reaktioner hos andra. På samma sätt som deras kommentarer också väcker reaktioner här på Fotosidan.

Flera av dessa har också lämnat kommentarer i min blogg, ofta mycket kränkande och förlöjligande kommentarer. Det har även gjorts korrigeringar i presentationer om mig på Wikipedia, men också pressmeddelanden till olika media, mejlbombande till fotohögskolan i Göteborg - och även till språkrådet för att få godkännande av ett verb till nyordslistan. Sedan har man givetvis länkat ihop allt detta, refererar till vad man själva skrivit på olika bloggar och på andra ställen. Man kan länka till Wikipedia där man själv gjort uppdateringar. Osv, osv, osv...

Jag har aldrig varit svårtillgänglig, jag har hållit en öppen dialog, besvarar på frågor - och varit synnerligen öppen med vem jag är och har varit. Mitt mående, olika förklaringar till det jag gjorde och varför. Nästan så att många andra börjat tröttna och tycker det börjar bli tjatigt. Ett stort antal har också bett mig att gå vidare, sluta gräva - något jag gjort sedan några år tillbaka.

Jag läser inget på Flashback sedan senhösten 2011, men har med jämna mellanrum blivit uppdaterad av vänner eller journalister. Jag har blivit bedd om att bemöta nya anklagelser, nya indicier och rykten.

Märk väl; jag förnekar inte det jag gjort. Jag har erkänt och även bett om förlåt. I bloggen, i olika media och till en lång rad vänner och kollegor. Men jag erkänner givetvis inte något som jag inte gjort!

Jag har redan flera gånger på sistone gett svar på olika frågor och kommentarer här på Fotosidan. Alltid försökt var tydlig och hövlig. Allt finns också kvar att läsa. Så även mina tidigare inlägg i denna tråd. Jag tänker till innan jag skriver, så att jag inte behöver ångra eller ändra - utan jag kan stå för det jag skrivit tidigare. Men jag gillar inte upprepa, då mina svar finns för alla att backa till och läsa. Min svar är sanna, inga lögner! Att sedan man inte tror på det jag säger, och att man sedan börjar med nya länkar för att bevisa att jag fortfarande ljuger - då spårar det ur. Det är då jag känner att Flashback kapat tråden.

Jag lämnar nu, låter er diskutera och plocka fram ännu mer material som ska göra mig till den ännu styggare vargen. Så det får ni gärna fortsätta med. Jag bemöter inget - utan de som känner att de är intresserade av mina svar kan komma till bloggen och lämna en kommentar, kanske skicka ett mejl till bloggserien "Fråga Terje" - eller så kan man ju alltid ringa mig en signal. Eller utnyttja läget och fråga mig när ni ser mig.

Ni flashbackare kan däremot lägga ned - ni kommer aldrig flera gånger få till en diskussion med mig. Jag försökte några gånger under hösten 2011, jag även bjöd in er till en heldag i Mullsjö under hösten 2013 utan att en enda av er dök upp. Så jag har lämnat er nu, gått vidare - fotograferar mer än någonsin, känner mig hur stark som helst - och fortsätter att utveckla mitt bildskapande. Ni styr verkligen inte min agenda!

Tack för mig här (men jag kommer finnas kvar på Fotosidan om ni skulle undra).

/Terje
 

bony

Aktiv medlem
Det var inget misstag av Terje. Det pågick under lång tid och med unikt antal väl planerade händelser som också är mycket väl dokumenterade. Tråden handlar om att ställa frågor och nu har alla en chans att göra det, då Terje är aktiv i densamma.
Intressant att du är så väl insatt i vad Terje gjort. Frågan är dock om nu du är så insatt att du känner till alla dessa "väldokumenterade" och planerade händelser, varför du då inte själv berättar om hur det förhåller sig. Var är dina källor och hur är din källkritik av dessa? Varför ställer du då inte frågan om detta utan istället kommer med påståenden?

Jag tycker själv att det inte är relevant att skapa ifrågasättanden med påståenden, utan att ha något på fötter och gömma sig bakom flertal anonyma uppgifter och hänvisa till olika forum. Det skapar istället en dålig atmosfär och ger inte svar på frågor som kan vara relevanta för den egentliga ursprungsfrågan. Det blir då dessvärre en häxjakt på någon som för ett antal år sedan begått ett fel och även medgett detta. Vad är syftet?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, de inläggen är inte kvar. Menar du alltså att Terjes manipulering av bilder var brottslig, och vad grundar du det i så fall på? Om så skulle varit fallet borde väl åtminstone någon polisanmält när det var aktuellt.
Enligt inlägg #35 i den här tråden gjordes en polisanmälan. Jag har ett vagt minne av det, men jag tror att polisutredningen lades ner. Mer forskning behövs!
 

snap01

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag kommer att dra mig härifrån denna tråd, jag tror de flesta som har läst vad som skrivits kan förstå varför. Jag får frågor, jag besvarar. Sedan kommer frågor med indicier, Flashback börjar länka och visa summeringar av hela händelsen där mycket är rykten och lögner. Men också ett antal löpsedlar, eller så refereras till vad andra skrivit. Svar jag ger blir till nya lögner i deras värld, så vad jag ger för svar har ingen betydelse. Jag har förstått detta länge, därför vägrar jag diskutera med dessa flashbackare. Givetvis med den risk att det ger nya spekulationer som ger nya "sanningar" - och vi kommer allt längre från sanningen.

Men det får väl vara så, att jag överhuvudtaget är här och ger en kommentar känns nästan på gränsen till onödigt - då flashbackarna redan har en bild av mig och varit med själva på att skapa den. Jag har lärt mig att leva med att det finns mycket material om mig som inte är sanningen. Det är väl baksidan med att ha blivit en offentlig person.

Däremot undviker jag inte sanningen - jag har redan erkänt vad jag gjort. Det gjorde jag för snart sju år sedan! Vad som skett efter mitt erkännande är nästan värre än vad som utvecklades till avslöjandet - och sedermera mitt erkännande. Vilken sagolik marknadsföring Flashback gjort, jag behöver aldrig marknadsföra mig igen resten av min karriär. Jag träffar dagligen människor som redan vet vem jag är, men som relativt snabbt också kan berätta att jag inte alls är den de trodde.

Jag har ett stort antal skrivit om detta i min blogg; men också uttalat mig i radio, teve och olika media - ett stort antal gånger. Det har blivit många dementier, för att förklara vad som egentligen skett. Det kommer även en lång filmdokumentär om mig som förtydligar ännu mer (mer info kommer senare).

Jag har även länkat och hänvisat många till en av trådarna om mig på Flashback, som denna: https://www.flashback.org/t1641161. Denna innehåller för närvarande 15 024 inlägg där senaste inlägget gjordes 29 april 2018. Tråden har över 3 miljoner visningar. Jag ber olika gå in och läsa, studera vad som skrivs om mig. Bilda sig en uppfattning. Jag rekommenderar också många att börja med senaste inlägget och sedan läsa inläggen bakåt, varje inlägg! För att sedermera börja förstå vad detta handlar om egentligen.

Flera av de aktiva som skriver där, och har gjort en längre tid, finns även här på Fotosidan. Några har knappt lämnat några andra kommentarer på Fotosidan än det som har handlat om mig. Dessa har även figurerat på Facebook med ett större antal kommentarer som väckt reaktioner hos andra. På samma sätt som deras kommentarer också väcker reaktioner här på Fotosidan.

Flera av dessa har också lämnat kommentarer i min blogg, ofta mycket kränkande och förlöjligande kommentarer. Det har även gjorts korrigeringar i presentationer om mig på Wikipedia, men också pressmeddelanden till olika media, mejlbombande till fotohögskolan i Göteborg - och även till språkrådet för att få godkännande av ett verb till nyordslistan. Sedan har man givetvis länkat ihop allt detta, refererar till vad man själva skrivit på olika bloggar och på andra ställen. Man kan länka till Wikipedia där man själv gjort uppdateringar. Osv, osv, osv...

Jag har aldrig varit svårtillgänglig, jag har hållit en öppen dialog, besvarar på frågor - och varit synnerligen öppen med vem jag är och har varit. Mitt mående, olika förklaringar till det jag gjorde och varför. Nästan så att många andra börjat tröttna och tycker det börjar bli tjatigt. Ett stort antal har också bett mig att gå vidare, sluta gräva - något jag gjort sedan några år tillbaka.

Jag läser inget på Flashback sedan senhösten 2011, men har med jämna mellanrum blivit uppdaterad av vänner eller journalister. Jag har blivit bedd om att bemöta nya anklagelser, nya indicier och rykten.

Märk väl; jag förnekar inte det jag gjort. Jag har erkänt och även bett om förlåt. I bloggen, i olika media och till en lång rad vänner och kollegor. Men jag erkänner givetvis inte något som jag inte gjort!

Jag har redan flera gånger på sistone gett svar på olika frågor och kommentarer här på Fotosidan. Alltid försökt var tydlig och hövlig. Allt finns också kvar att läsa. Så även mina tidigare inlägg i denna tråd. Jag tänker till innan jag skriver, så att jag inte behöver ångra eller ändra - utan jag kan stå för det jag skrivit tidigare. Men jag gillar inte upprepa, då mina svar finns för alla att backa till och läsa. Min svar är sanna, inga lögner! Att sedan man inte tror på det jag säger, och att man sedan börjar med nya länkar för att bevisa att jag fortfarande ljuger - då spårar det ur. Det är då jag känner att Flashback kapat tråden.

Jag lämnar nu, låter er diskutera och plocka fram ännu mer material som ska göra mig till den ännu styggare vargen. Så det får ni gärna fortsätta med. Jag bemöter inget - utan de som känner att de är intresserade av mina svar kan komma till bloggen och lämna en kommentar, kanske skicka ett mejl till bloggserien "Fråga Terje" - eller så kan man ju alltid ringa mig en signal. Eller utnyttja läget och fråga mig när ni ser mig.

Ni flashbackare kan däremot lägga ned - ni kommer aldrig flera gånger få till en diskussion med mig. Jag försökte några gånger under hösten 2011, jag även bjöd in er till en heldag i Mullsjö under hösten 2013 utan att en enda av er dök upp. Så jag har lämnat er nu, gått vidare - fotograferar mer än någonsin, känner mig hur stark som helst - och fortsätter att utveckla mitt bildskapande. Ni styr verkligen inte min agenda!

Tack för mig här (men jag kommer finnas kvar på Fotosidan om ni skulle undra).

/Terje
Vad lever du på idag? Har du foto firma igen?
Varför valde du att fuska? Hade du så svårt att klara dig? Det är tufft att vara fofograf idag man måste verkligen vara lyhörd till vad kunder vill ha o behöver för bilder. Jag hade mycket glädje av din bok med en hare på för länge sedan när man fick till biblioteket. Köpte den boken. Du är inte rädd för svärta i bilderna idag är det många som (tvättar) sönder lågdagrar med dagens kameror med högt DR.
 

thommya

Aktiv medlem
Flera av de aktiva som skriver där, och har gjort en längre tid, finns även här på Fotosidan. Några har knappt lämnat några andra kommentarer på Fotosidan än det som har handlat om mig. Dessa har även figurerat på Facebook med ett större antal kommentarer som väckt reaktioner hos andra. På samma sätt som deras kommentarer också väcker reaktioner här på Fotosidan.

Flera av dessa har också lämnat kommentarer i min blogg, ofta mycket kränkande och förlöjligande kommentarer.
Hej Terje
För att inte själv framstå som att du sprider rykten, gissar, ljuger eller spekulerar, tycker jag att det vore lämligt att namnge vilka dessa så kallade Flashbackare är. Tror det hade varit bra för oss alla att veta.

De som är i denna tråden har alla skrivit i många andra trådar och många olika ämnen, så det stämmer inte att de bara ger sig på dig (jag har kollat).

Thommy
 

tocar

Aktiv medlem
Mitt inlägg kom av att Terje själv skrev att han inte åsamkat någon ekonomisk skada och att inga anmälningar kommit in, samt att alla manipulerade bilder var redovisade.
Är det ett drev om man bemöter det??
 

gorred

Aktiv medlem
Terje Hellesö har bevisligen fuskat med bilder, och ljugit om dess äkthet. Han blev avslöjad och medgav till slut vad han hade gjort. Det var för sju år sedan. Det fick ganska omfattande konsekvenser för honom då, han blev fråntagen utmärkelser och blev allmänt bespottad. Det fick också konsekvenser för andra, framförallt ekonomiska, med pengar från kommun och organisationer som lagts ut, man fick göra om publikationer etc etc.
Men, det var alltså för sju år sedan. Nu har ännu ett fusk på hög nivå uppenbarats. Och då blir Terje aktuell igen. Han avkrävs (igen) på frågor om andras ekonomiska lidanden, han avkrävs igen på förklaringar till varför han gjorde som han gjorde, och hans ifrågasätts åter när han svarar och i någon mån duckar för alla frågor.
Nu har Terje vad jag förstår inte begått någon brottslig handling och han har således inte behövt avtjäna något straff (utöver personlig degradering och skam), men han har erkänt och gjort avbön och visat sig ångerfull. Sen har han av allt att döma försökt gå vidare.
Det hela vore väl som det är, om det fanns något allmänt intresse för oss idag i Terje Hellesös fusk för sju år sedan. Men var är det allmänna intresset idag? Vem av oss som skriver och har skrivit i den här tråden har drabbats personligen? Vem av oss har farit illa eller idag far illa av hans lögner och fusk för sju år sedan? Hur kan man bli uppbragt av en så gammal händelse som är över sedan länge?
Om man ställer närgångna och i flera fall snudd på aggressiva - i alla fall med grad av respektlöshet - frågor om något som är passerat sedan länge och inte längre är aktuellt uppfattar jag det som ett drev. Och häxjakt. Och det känns väldigt onödigt.
Jag tycker inte Terje Hellsös fusk för sju år sedan är intressant längre. Det var det då. Nu är det är passé. Vad som däremot är intressant är hur fort och hur hårt och hur aggressivt man ger sig på igen så här långt efteråt. I mina ögon kan man inte vinna ett dugg av vettig information längre, hur många frågor man än ställer och hur många svar man än får. Som det låter här i diskussionen kommer svaren att kvitta, hurdana de än blir. Så, släpp taget. Någon ytterligare sanning kommer vi inte uppnå.
 
ANNONS