Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F-skatt - galen på skatteverket.

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Ansökningarna har en handläggare och varje ansökning bedömns såklart. Skulle inte förvåna mig att vissa avslagningar och godkända kan bli fel. Dessutom är det ju hur upplägget tolkas av ha handläggare så humöret på denna och dess erfarenhet av olika ansökningar spelar nog en viktig roll.
Hur bra skriven ansökningen håller jag med om är viktig. Hade jag absolut velat ha en godkänd FA-skatt så tror jag inte det varit några problem att formulera sig på ett sånt sätt, men tyvärr är jag oftast alldeles för ärlig och realistisk till motsats från optimistisk och godtrogen att skriva ett sådant brev.

När jag sökte om så hade de även nyss gjort om reglerna för hobbyverksamhet så det kan ju ha lite med det att göra att jag fick avslag på min ansökan trots den var identisk med det ursprungliga.

/Stefan
 

lofling

Aktiv medlem
Tveksamt om SKV skulle acceptera att en fotoutrustning som inköpts i samband med nystart av ett företag direktavskrivs. Den skulle betraktats som en enhet och skrivas av på fem år, även om inköpen skett under olika tidpunkter. På den tiden vi hade revisionsplikt för mindre bolag skulle aldrig en seriös revisor släppt igenom ett sådant upplägg. Sammanhörande inventarier ska skrivas av i sin helhet. Tilläggsinvesteringar gjorda över åren kan naturligtvis direktavskrivas om värdet underskrider ett halvt basbelopp.
Jag håller med, tror också att det ska skrivas av och inte tas upp som engångskostnad. Men är inte avskrivningstiden 3 år?
 

lofling

Aktiv medlem
Ja, eller att ringa och fråga om oklarheter i blanketten/formuläret för F(A)-skatt. Det är mycket bättre att fråga istället för att skicka in en otydlig ansökan. Det spar tid för både en själv och myndigheten.
Jag har nyligen lärt mig några saker angående myndigheter. En är att de är skyldiga att hjälpa till med dylika blanketter och formulär. Så har man oklarheter är det ju bra att fråga om hjälp.

Sedan är de skyldiga att motivera beslut enligt förvaltningslagen, 20§. Har inte det gjorts ska myndigheten lämna ut information vid begäran.

Därför tycker jag att om man har problem, bör man ju höra av sig och diskutera och få en bättre motivering till ett avslag, samt hjälp hur man ska fylla i blanketter eller lägga upp sin verksamhet.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, kontakta Skatteverket och be att få tala med "Nya företag" så kommer de att ge all hjälp och information som behövs och också motivera varför du inte får F- (FA)-skatt.
5 sidor med mer eller mindre gissande är väl i o f s kul, men vill man göra rätt är det faktiskt ganska enkelt i det här fallet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Problemet tycks vara att skatteverket inte alltid tror på att den som ansöker om F(A)-skatt vill gå med vinst. Varför behöver skatteverket överhuvudtaget göra den bedömingen?

Någon måste nog förklara varför man behöver få F-skatt "beviljad". Det borde gå med automatik när man registrerat en firma.
Din fråga har redan besvarats, flera gånger på olika sätt av flera av oss i tråden. Men jag kan försöka en gång till och försöka göra det extra tydligt:

F-skatt är ett sätt att betala skatt som är lätt att missbruka på olika sätt. Ett form av sådant missbruk är att använda det som ett sätt att slippa betala moms på prylar man vill köpa.

Varpå du kommer med ditt patentsvar: "Täpp till buggarna". Men det är inte enkelt och även om man lyckades skulle det med största sannolikhet leda till en komplex och väldigt arbetskrävande kontrollmekanism. Som dels skulle ta upp mycket resurser för Skatteverket (för en liten skatteintäkt), men framför allt göra livet till en verklig plåga för den som vill bedriva självständig näringsverksamhet. Kort sagt, det skulle bli så krångligt och arbetskrävande att det skulle vara ett stort hinder för att låta enskilda människor bedriva näringsverksamhet.

F-skatt kan alltså sägas vara en slags frihet under ansvar, vilket gör systemet relativt lätt att missbruka. Det är det för att det inte skall bli hopplöst krångligt för de som på ett rimligt enkelt sätt vill försörja sig eller skaffa en extra inkomst genom att bedriva enskild näringsverksamhet. Och då vill man ha en bedömning av om det används för det syftet, eller om det bara missbrukas som skatteplanering. Av allt jag har sett och hört under snart 20 år som egenföretagare och med många bekanta som också har F-skatt, så är om något Skatteverket generellt ganska generösa i sina bedömningar. De vill se någon slags rimligt formulerad ambition att det hela faktiskt går ut på att skaffa sig en inkomst (att leva på eller som sidoinkomst).

Och bedömningen sker inte bara när du ansöker om F-skatt. Även deklarationer bedöms, och om Skatteverket tycker sig se ett mönster som tyder på missbruk (t.ex. firma som år efter år har regelbundna utgifter för utrustning, men som aldrig levererar vinst), ja då kan man bli av med sin F-skattsedel och (så vitt jag vet) få betala skatter man anses ha undvikit.

Visst hade man istället kunnat göra systemet mycket striktare och svårare att missbruka. Men då hade man sannolikt också gjort det hopplöst för väldigt många att ha inkomster den vägen. Någon nämnde krångel med EU-moms tidigare i tråden, där är ett exempel där reglerna har blivit striktare och krångligare och därmed mer arbetskrävande att följa. Att reglerna skärptes berodde på att EU-moms missbrukades lite väl mycket. Och du såg ett exempel på vad den regelskärpningen lett till, han som kommenterade det undviker numera att ta uppdrag som innebär fakturering inom EU, eftersom det inte är värt den extra byråkratin. Jag vet fler som resonerar likadant.

Skattesystemet är redan idag komplext och bitvis ganska arbetskrävande att följa. Det sista vi behöver är mer krångel. Då är det ett i sammanhanget litet pris att betala att Skatteverket försöker bedöma om man har en rimlig avsikt att verkligen tjäna pengar på att ha F-skatt eller om det bara handlar om skatteplanering.

Tillägg: Vi har två konkreta exempel där F-skatt förr ofta missbrukades, och där man genom åren skärpt reglerna inom just de områdena vilket gjort bägge sakerna betydligt krångligare och svårare att få igenom som del av näringsverksamhet. Det gäller att ha bil i firman och att dra av för att man använder en del av sin bostad för firmans verksamhet. Bägge de sakerna omfattas numera av ett omfattande regelverk som genom sin komplexitet och strikthet sannolikt hindrar många från att helt legitimt ha en firmabil eller dra av för ett arbetsutrymme. Men det var två områden där missbruket bedömdes vara för omfattande och då blev reglerna därefter.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Funkar absolut inte, då även väl etablerade företag går minus periodvis då stora investeringar görs inför kommande omfattande och långvariga uppdrag!
Förr eller senare måste dock momsinbetalningen göras till skatteverket. Antingen går det bra eller så går firman i konkurs. Konkurs är en naturlig konsekvens av att en firma inte går med vinst.
 

PMD

Aktiv medlem
Funkar absolut inte, då även väl etablerade företag går minus periodvis då stora investeringar görs inför kommande omfattande och långvariga uppdrag!
Ett alternativ vore att bara tillåta momskvittning om man har något att kvitta mot. Det skulle innebära att en firma kan behöva dras med större negativt resultat än med nuvarande regler, men det kanske säger mer om momsen som skatteindrivningsmetod än om näringsidkares vilja att gå med vinst?
 

PMD

Aktiv medlem
Din fråga har redan besvarats, flera gånger på olika sätt av flera av oss i tråden. Men jag kan försöka en gång till och försöka göra det extra tydligt:

F-skatt är ett sätt att betala skatt som är lätt att missbruka på olika sätt. Ett form av sådant missbruk är att använda det som ett sätt att slippa betala moms på prylar man vill köpa.
Någon påpekade på förra eller förrförra sidan att F-skatt och momsregistrering inte är samma sak. Stämmer inte det alltså?

Visst hade man istället kunnat göra systemet mycket striktare och svårare att missbruka.
Man kanske kunde göra det enklare istället? Ett krångligt system tror jag är lättare att missbruka.
 

iSolen.se

Guest
Förr eller senare måste dock momsinbetalningen göras till skatteverket. Antingen går det bra eller så går firman i konkurs. Konkurs är en naturlig konsekvens av att en firma inte går med vinst.
Moms är faktiskt bortkopplat från om ett företag går med vinst eller inte. Ett företag är normalt momsneutralt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Man kanske kunde göra det enklare istället? Ett krångligt system tror jag är lättare att missbruka.
Systemet är på det stora hela rätt enkelt. Vilket nog just har att göra med att man generellt valt en modell av "frihet under ansvar". Sedan finns det specialområden (som bil i firman och liknande) där det blir krångligare och friheten är mer kringskuren av detaljregler. Men att vara F-skattare är generellt sätt inte alls komplicerat.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det borde ju vara en självklarhet. Varför ska skatteverket ifrågasätta om den som startar en firma tänker gå med vinst? Att man vill tjäna pengar på verksamheten är ju själva grundbulten i företagande.

Om det är något som skatteverket behöver lägga sig i så finns det buggar i skattelagstiftningen.

Håller med och sen finns det inget krav på att man faktiskt gör en vinst i sin verksamhet, bara att den drivs i vinstsyfte. Man måste dessutom inte ha F-skatt för att bedriva näringsverksamhet däremot underlättar det om man ska sälja en tjänst (inte en vara) då kunden annars ska göra avdrag för sociala avgifter mm om man inte har F-skatt.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det är inte exakt ett okänt fenomen att människor har skaffat eller försökt skaffa F-skattsedel i huvudsyfte att till exempel slippa betala moms på saker de vill använda i sitt hobbyutövande. Alltså, inget vinstsyfte, utan bara som ett sätt att undvika skatt.

Nu är det ju så att man behöver inte ha F-skatt för att vara momsredovisningsskyldig.

Det finns t ex flera företag som bara säljer varor, inga tjänster, som klarar sig utmärkt utan F-skatt men är registrerade för momsredovisning. Ett exempel är massor av skogsägare, som per automatik då är enskilda näringsidkare, som är momsredovisningsskyldiga och därmed även får göra avdrag för moms men de har inte F-skatt.
 

BeriJan

Aktiv medlem
JMan måste väl ha intäkter för att kunna kvitta moms?
Nej det behöver man inte, balansen mellan ingående och utgående moms ska betalas in eller återfås från skatteverket. Det finns t ex företag som är momsredovisningsskyldiga men som säljer momsfria tjänster och som gör inköp av t ex kontorsmaterial. Ett sådant företag har bara momskrav från skatteverket och får tillbaka det de har betalat i moms. Momsbeloppen passerar bara förbi företagen(momsredovisande) och hamnar till slut hos t ex en privatperson och det är då den som har fått betala den slutliga mervärdesskatten, momsen.
 

Umi71

Aktiv medlem
För att få f skatt så behöver man påvisa att man räknar med att gå vinst det är stommen att driva ett företag är ju att gå med vinst annars finns det ingen orsak att driva ett företag.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej det behöver man inte, balansen mellan ingående och utgående moms ska betalas in eller återfås från skatteverket. Det finns t ex företag som är momsredovisningsskyldiga men som säljer momsfria tjänster och som gör inköp av t ex kontorsmaterial. Ett sådant företag har bara momskrav från skatteverket och får tillbaka det de har betalat i moms. Momsbeloppen passerar bara förbi företagen(momsredovisande) och hamnar till slut hos t ex en privatperson och det är då den som har fått betala den slutliga mervärdesskatten, momsen.
Hur hamnar momsen hos en privatperson om bolaget inte har några intäkter?
 

PMD

Aktiv medlem
NJae, frågan var alltså hur momskravet hamnar hos en privatperson om bolaget inte har intäkter. Se det citerade som jag svarade på.
 

alljoh

Aktiv medlem
NJae, frågan var alltså hur momskravet hamnar hos en privatperson om bolaget inte har intäkter. Se det citerade som jag svarade på.
Sorry, läste lite slarvigt.
Om företaget bara säljer momsfria tjänster så förstår jag inte hur det ska kunna hamna något momskrav hos kunden.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Hur tänkte du nu ?

Att man bara kan kvitta momsutgifter mot momsintäkter.
Hm, ett väletablerat företag som har alla grejer som man behöver för fotografering kommer alltså inte kunna "bli av med" momsintäkterna från kunderna ?

Nä, tanken med moms (mervärdes och omsättningskatt) är att det är slutkunden som betalar till statskassan.
Därför är F-skatt och momsredovisning två helt skilda saker.

ThomasR
 
ANNONS