Annons

Objektiv, förvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej! För att spara lite plats i ett skåp funderar jag på att förvara mina objektiv i en stående träregel i vilken jag borrar ut hål i lagom storlek och vinkel så att gluggarna dras inåt i hålet, tänker cirka 15 grader. (De är ganska små, M-fattning och 39 skruvgänga.) Tror det finns vinställ som är gjorda på liknande sätt.
Regeln i sin tur skruvas mot skåpets insida.

Finns det någon bra anledning att *inte* göra så här?
Tänker mig vanlig furu från brädgården, olja eller vaxa ytan.
Kan terpener från träet sätta sig på linserna eller nåt annat otrevligt?

Tackar för synpunkter!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört att ett skåp sv trä, oavsett ytbehandling, skulle kunna skada objektiven. Så ditt specialbygge borde vara riskfritt. Men bäst att låta någon med mer erfarenhet komma med svar.

Själv har jag aldrig lidit av utrymmesproblem i mitt kameraskåp men blev lite inspirerad och Googlade.

Hittade den här fånigt enkla lösningen. Garderibsinredning för skoförvaring.
https://goo.gl/images/tx2mvj

Den här är ju också fiffig. Ett antal bakre objektivlock som fästs i en skena, eller skåpets vägg.
https://goo.gl/images/C8Euic
 

Artis

Aktiv medlem
Hej! För att spara lite plats i ett skåp funderar jag på att förvara mina objektiv i en stående träregel i vilken jag borrar ut hål i lagom storlek och vinkel så att gluggarna dras inåt i hålet, tänker cirka 15 grader. (De är ganska små, M-fattning och 39 skruvgänga.) Tror det finns vinställ som är gjorda på liknande sätt.
Regeln i sin tur skruvas mot skåpets insida.

Finns det någon bra anledning att *inte* göra så här?
Tänker mig vanlig furu från brädgården, olja eller vaxa ytan.
Kan terpener från träet sätta sig på linserna eller nåt annat otrevligt?

Tackar för synpunkter!
Terpener från färskt trä kan vara frätande på alla delar i objektivet. Man säger att visa fotoväskor är inte lämpliga att förvara längre tid utrustningen pga att plasten från vadderingen andas och kan lägga en hinna på linser. Om objektivet är väderskyddat så främre och bakre lock är inte så tättslutande.
Jag förvarar mina kameror och objektiven i ett 30 år gammalt skåp så träet ät nog torrt och fritt från flyktiga ämnen. Tror jag. Men någon riktig kunnig i ämnen borde uttala sig om det.
 
ANNONS