Annons

Objektiv Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Joacim89

Medlem
Jag har en Nikon D3200 med kit-objektiv 18-55 och 55-200. Jag skulle dock vilja utöka/komplettera/byta till bättre objektiv. Det ska tilläggas att jag är hyfsat ny med att fota, men behärskar de manuella inställningarna.

Jag ska till Sydafrika nu i januari och skulle vilja ha ett objektiv till detta.
I Sydafrika kommer jag fota en del på safari så ett bra zoomobjektiv kommer behövas. På semestrarna fotar jag ganska mycket olika motiv så behöver ett allround objektiv. Dock blir det kanske svårt att få allt i ett?
Jag gillar att fota med kort skärpedjup så jag vill ha ett objektiv som klarar detta.

Är det lönt att köpa nya objektiv till min kamera eller ska jag satsa på en ny kamera istället? Vad tycker ni?

Kom gärna med förslag på nya objektiv:
Ett allround-objektiv
Ett bra objektiv med mycket zoom
Ett bra objektiv med kortare zoom.

Jag är beredd att byta ut mina kit-objektiv om de nya är bättre, så det gör inget om det är samma zoom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Alla objektiv som heter "AF-S" eller "G".
Tyvärr är de bättre objektiven dyra, förutom då de fasta 35 eller 50 mm.
Med ett kamerahus som klarar "skruvfokus" kan man botanisera bland äldre optik till lägre pris. Men de kanske skrämmer bort djuren, för de är ganska högljudda (och långsamma).
Det finns Nikon 70-300 som ger bra räckvidd med dx-kamera till ganska lågt pris, men jag har aldrig provat det själv.

För "bästa" uppsättning finns trion 14-24, 24-70 och 70-200. Alla med bländare 2,8 för kort skärpedjup för någonstans mellan 30 och 40 tusen begagnat.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D3200 med kit-objektiv 18-55 och 55-200. Jag skulle dock vilja utöka/komplettera/byta till bättre objektiv. Det ska tilläggas att jag är hyfsat ny med att fota, men behärskar de manuella inställningarna.

Jag ska till Sydafrika nu i januari och skulle vilja ha ett objektiv till detta.
I Sydafrika kommer jag fota en del på safari så ett bra zoomobjektiv kommer behövas. På semestrarna fotar jag ganska mycket olika motiv så behöver ett allround objektiv. Dock blir det kanske svårt att få allt i ett?
Jag gillar att fota med kort skärpedjup så jag vill ha ett objektiv som klarar detta.

Är det lönt att köpa nya objektiv till min kamera eller ska jag satsa på en ny kamera istället? Vad tycker ni?

Kom gärna med förslag på nya objektiv:
Ett allround-objektiv
Ett bra objektiv med mycket zoom
Ett bra objektiv med kortare zoom.

Jag är beredd att byta ut mina kit-objektiv om de nya är bättre, så det gör inget om det är samma zoom.
Köper du bra objektiv kan du ta med dem till nästa kamera.

Tyvärr finns det inga bra objektiv med mycket zoom om du tex menar 18-300?
Dina önskemål är som "hur långt är ett snöre", vi måste veta din budget?

Gott Nytt År
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Zoom, kort skärpedjup. Hmmm.
Jag körde med en D3200 när jag kom igång med fotandet för några år sedan. Att gå från kit-objektivet till den lilla 35mm 1.8G DX gjorde mycket. Ett enkelt, lätt objektiv som jag tror alla Nikon APS-C användare någon gång skaffar.

Men det riktiga skuttet kom när jag skaffade en 70-200 2.8. Bra bildkvalitet, rackarns snabb autofokus och ett användbart zoomomfång. Men det blir ju en del pengar.

Min tanke:
Kolla på begagnade 70-200 2.8.
Nikon 70-200 2.8 VR2 säljs ofta runt 11-13.000 kronor i gott skick. Tamron 70-200 2.8 VC kostar ofta sisådär hälften, men är svårare att få tag i.

Lite ljussvagare men billigare och lättare:
Nikon 70-200 F4 VR.
Tamron 70-210 F4 VC
 

jounir20000

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3200 med kit-objektiv 18-55 och 55-200. Jag skulle dock vilja utöka/komplettera/byta till bättre objektiv. Det ska tilläggas att jag är hyfsat ny med att fota, men behärskar de manuella inställningarna.

Jag ska till Sydafrika nu i januari och skulle vilja ha ett objektiv till detta.
I Sydafrika kommer jag fota en del på safari så ett bra zoomobjektiv kommer behövas. På semestrarna fotar jag ganska mycket olika motiv så behöver ett allround objektiv. Dock blir det kanske svårt att få allt i ett?
Jag gillar att fota med kort skärpedjup så jag vill ha ett objektiv som klarar detta.

Är det lönt att köpa nya objektiv till min kamera eller ska jag satsa på en ny kamera istället? Vad tycker ni?

Kom gärna med förslag på nya objektiv:
Ett allround-objektiv
Ett bra objektiv med mycket zoom
Ett bra objektiv med kortare zoom.

Jag är beredd att byta ut mina kit-objektiv om de nya är bättre, så det gör inget om det är samma zoom.
Kanske en tamron 70-300 sp (inte den billiga) och tamron 150-600 för safari? vet inte hur nära man kommer djuren på safari.
Byter du till en nyare Nikon senare så passar dom till den både dx och ff.
 

Mats G

Aktiv medlem
70-200

Är det ett 70-200 2,8 du bestämt dej för så har jag ett Tamron i ny skick. Skarpt som attan. Det kan du få köpa?
 

Joacim89

Medlem
Tack för tipsen!
Missade att skriva min budget och den ligger på till ca 5000-6000kr.

Jag förstår att det inte finns något objektiv 18-300 i den prisklassen, men tänkte mig kanske ett 55-300 eller 70-300, eller ett bättre 55-300 men är rädd för att 200 inte är tillräckligt på safari!

En tanke. Om jag köper 70-200/300 och behåller mitt 18-55, kommer jag sakna 55-70 eller det kommer inte märkas så mycket?

Har ni tips på ett bra objektiv till landskapsbilder? Jag tror inte jag kommer trivas med fasta objektiv eftersom det inte är lika allround.
 

Ventures

Aktiv medlem
För en APS-C kamera som D3200 vore dock enbart 70-200 f2.8 att rekommendera på den där listan.
Då visse vi inte vilken budget som gällde, så jag högg till. :) Men jag skulle inte vara ledsen med den uppsättningen till en Dx-kamera heller även om mycket ljus skulle hamna utanför den mindre sensorn. En ännu kortare vidvinkel är dock att föredra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med stram budget så skulle jag föreslå ett 70-300 tex Nikons VR eller Tamrons VC, de bör kunna hittas för runt 2000-2500 begagnat. Ett Sigma eller Tamron 17-50/2,8 kan man också få runt 2000:-. Man kan också tänka sig ett Nikon 35/1,8 för att få in något ljusstarkt för 1000:-, det skulle kunna kompletteras med ett vidvinkel typ Sigma 10-20 för 2000:-

Att hoppa över delar av brännvidd är helt OK, jag brukar hoppa över till en fördubbling. Tex så har jag haft 10-24, 50, 90 och 200-600 till DX. Nu har jag 14, 28, 50, 90, 200-500 till DX och FX.

Du skulle tex kunna klara dig med 10-20, 35 och 70-300, ev behålla 18-55 om vill ha en normalzoom
 

Mats G

Aktiv medlem
Du är kanske inte med i den F-bookgruppen?
https://www.facebook.com/groups/113412685443223/permalink/1901357213315419/?sale_post_id=1901357213315419
Jag kan sända dig bilder och mer info om du kontaktar mej på mejl.
Den blir dock lite dyrare än vad du tänkt dej...
Har nu lagt upp här på sidan:
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=300813

Kan tänka mej att sänka 500:- om du slår till nu!
Köpte ett Nikon 70-200 så varför ha två?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... min budget och den ligger på till ca 5000-6000kr.

Jag förstår att det inte finns något objektiv 18-300 i den prisklassen, men tänkte mig kanske ett 55-300 eller 70-300, eller ett bättre 55-300 men är rädd för att 200 inte är tillräckligt på safari!
Du har helt rätt, 200 är inte tillräckligt. Jag skulle föreslå 100-400 (tror både Sigma och Tamron har) eller 150-600. De kanske inte ryms i din budget, men en tanke är ju att köpa beg och sen eventuellt sälja igen efter resan.

Och glöm inte att ta med en riktigt bra kikare. Det är faktiskt viktigare.
 

Joacim89

Medlem
Tack för alla tips. Har även lite fler funderingar som dykt upp:

Hur stor skillnad är det på f 2.8 och f 3,5? Märks det tydligt och hur märks det? Är det ljuskänsligheten eller bildkvalitén?

Om man jämför ett 18-300 eller 70-300 med att dela upp det i flera objektiv istället, typ 18-55 och 700-300. Är kvaliten mycket sämre med 18-300/70-300 eller vad är fördelen med att dela upp det?

Vad är fördelen med att ha ett fast objektiv? Är det bildkvalitén?
Funderar på objektiv till landskapsbilder och vyer. Skulle ni rekommendera ett 35 mm eller 18-55 för det?
Eller vilket är det bästa objektivet för landskapsbilder? Minns jag rätt så fotar jag nog ganska mycket med helt utzoomat, alltså 18 mm.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur stor skillnad är det på f 2.8 och f 3,5? Märks det tydligt och hur märks det? Är det ljuskänsligheten eller bildkvalitén?

SvarDet är ljuskänslighet, samt att det också påverkar skärpedjupet, ofta har man stor öppning för att separera motiv och bakgrund. Men inte så stor skillnad mellan 2,8 och 3,5. Tänk också att för zoomar så varierar ofta största öppning över brännviddsområdet.


Om man jämför ett 18-300 eller 70-300 med att dela upp det i flera objektiv istället, typ 18-55 och 700-300. Är kvaliten mycket sämre med 18-300/70-300 eller vad är fördelen med att dela upp det?

SvarJa det påverkar bildkvalitén, det är mycket svårare att tillverka bra allroundzoomar, ett fast objektiv är oftast att föredra när det gäller bildkvalité. Men det kan också vara så att man inte märker skillnaden, det är ofta ljus och komposition av bilden som gör bilden och där är det ingen skillnaden. Det finns en stor variation i kvalitet mellan dessa långzoomar, några är något bättre så man får läsa sig fram, dock så tror jag att det är få i denna typ av forum som använder en sådan. Det är iaf bättre att korta ner den så långt man kan, tex en 18-200 är oftast bättre än 18-300


Vad är fördelen med att ha ett fast objektiv? Är det bildkvalitén?

SvarJa och oftast ljuskänsligare och ger bättre bakgrundsoskärpa


Funderar på objektiv till landskapsbilder och vyer. Skulle ni rekommendera ett 35 mm eller 18-55 för det?

SvarHellre 18-55, du skulle kunna fundera på Nikons 16-85 också, glömde nämna den. Inte den ljuskänsligaste men ett riktigt bra objektiv. Men någon ljuskänslig 1,8 skulle jag ändå ha för att fota mer detaljer än vyer
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är lätt och behagligt att bli bekväm när man hittar en brännvidd eller område man trivs med.
Att slippa byta optik titt som tätt ger tid till att fotografera mera och bära runt på färre saker.

18-140 är en trevlig zoom gör dx som innehållet både lätt vidvinkel och lite tele. Lagom vikt och trevligt pris.

Klart att de finns bättre saker men ibland måste man välja och prioritera lite bland alla egenskaper.
 
ANNONS