Annons

Testar ni objektiven innan ni köper dem ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Jag tittar oftast på ett 20 tal youtube reviews och läser texter på nätet innan jag bestämmer mig inför ett köp, oavsett vad det är jag skall köpa. Sen går jag och dagdrömmer om köpet i någon månad innan jag klipper till.
 

Third eye

Aktiv medlem
Köper helst nytt men Karlstad har uselt utbud för inköp, så det blir väldigt mycket forum och youtube innan köp som då sker via webshoppar. Tvingar mig själv att läsa och se negativa recensioner då jag har högt utcecklad förmåga att lura mig själv till köp :)
Jag har varit nöjd med nästan alla mina köp och jag är övertygad om att om man läser både bra och dåligt så blir det bra.
Tamron 28-75 stämde inte riktigt med mina förväntningar och en Tokina 11-16 byttes ut av cyber pga ett felslipat linselement (!?).
Räknar jag rätt så är 12 objektiv nya via web utan att pröva innan och 3 är begagnade och provade innan köp.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag läser och tittar på de tester jag kommer åt på nätet, det ger oftast en tillräcklig grund för ett köp. Har några gånger testat objektiv på ScandinavienPhoto, har då med mitt eget och så tar jag bilder på samma motiv med liknade inställningar och så tittar jag hemma och utvärderar
 

smislo

Aktiv medlem
SC? Scandinavian? I såna fall vart jag i kontakt med dom men dom hyrde ej ut till privatpersoner utan bara folk som var företagsregistrerade, annars hade det varit något, då har man chansen att testa den ute i fält så att säga. Med viss försiktighet såklart!
SC = Scandinavia Photo, åk dit och kolla. Jag kunde hyra de senaste 6 månader och har inget företag registrerad. Prata med Tore.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Köper helst nytt men Karlstad har uselt utbud för inköp, så det blir väldigt mycket forum och youtube innan köp som då sker via webshoppar. Tvingar mig själv att läsa och se negativa recensioner då jag har högt utcecklad förmåga att lura mig själv till köp :)
Jag har varit nöjd med nästan alla mina köp och jag är övertygad om att om man läser både bra och dåligt så blir det bra.
Tamron 28-75 stämde inte riktigt med mina förväntningar och en Tokina 11-16 byttes ut av cyber pga ett felslipat linselement (!?).
Räknar jag rätt så är 12 objektiv nya via web utan att pröva innan och 3 är begagnade och provade innan köp.
Tack så mycket för svaret!
Cyber har fantastisk kundtjänst!
 

martley

Aktiv medlem
Tack så mycket för ditt svar, hade dock aldrig köpt en bil utan o testa den oavsett prislapp finns inget värre än en obekväm bil förutom om de är skräp haha.

Köpte nyligen ett 28mm f2. 8 ai-s och det var efter ett väl debatterat samtal me en kompis som är en höjdare på manuella lenser. Sen var inte prislappen allt för hög så kan ej klaga!
Nåt som var gemensamt med bilen och objektiven var att de inte köptes av en privat säljare och med garanti, så om det hade varit några direkta fel på grejerna så hade det bara varit att komma tillbaka. Och provkörningen av bilen hoppade jag över eftersom det var samma modell som förra bilen, fast betydligt mycket nyare. Den var inte helt ny, men satte man sig i den så luktade den ny. Ber för övrigt om ursäkt för off-topic.
 

snap01

Aktiv medlem
Om jag är tveksam (vilket jag var med just det objektivet) så ber jag butiken där jag brukar handla om jag får låna objektivet. Jag tyckte väldigt mycket om det så jag köpte det, förstås i just den butiken.

Andra objektiv, tex 24-70/2.8VRII köpte jag osett liksom de flesta kameror.
Om du tillhör nikon pro så får du låna prylar o testa av nikon. Jag har lånat tilt Shift optik av dom. Har inga större problem att få testa grejer från yrkesbutik heller.
 
Hur gör ni, kör ni på magkänsla eller ni känner till någon som hyr ut eller så?
ha det så fint !
Om jag vet att personer jag har förtroende för säger att ett objektiv är bra så testar jag det inte. Jag kan inte minnas när jag testade ett objektiv själv först. I dag finns så många ställen att få input ifrån att jag inte känner att jag behöver testa även jag.



www.bilderavmig.se
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Nåt som var gemensamt med bilen och objektiven var att de inte köptes av en privat säljare och med garanti, så om det hade varit några direkta fel på grejerna så hade det bara varit att komma tillbaka. Och provkörningen av bilen hoppade jag över eftersom det var samma modell som förra bilen, fast betydligt mycket nyare. Den var inte helt ny, men satte man sig i den så luktade den ny. Ber för övrigt om ursäkt för off-topic.
Haha de e lugnt! Hoppas du njuter av objektivet lika mycket som me bilen 😊
 

iSolen.se

Guest
Om du tillhör nikon pro så får du låna prylar o testa av nikon. Jag har lånat tilt Shift optik av dom. Har inga större problem att få testa grejer från yrkesbutik heller.
Jo har lånat grejer där också men det är inte samma sak som det vi pratade om. Att låna i sin stammisbutik är tillgängligt för även icke NPS.
 

iSolen.se

Guest
Om jag vet att personer jag har förtroende för säger att ett objektiv är bra så testar jag det inte. Jag kan inte minnas när jag testade ett objektiv själv först. I dag finns så många ställen att få input ifrån att jag inte känner att jag behöver testa även jag.



www.bilderavmig.se
När jag "testar" är det inte med avseende på kvalitet, såna tester gör andra bättre, det är mer: hur känns det med 200mm som "vidvinkel" för ett 200-500, hur är handhavandet, är det för tungt, finns det något oväntat som folk inte pratar om som är självklart när man sen fotar?
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Jag tittar oftast på ett 20 tal youtube reviews och läser texter på nätet innan jag bestämmer mig inför ett köp, oavsett vad det är jag skall köpa. Sen går jag och dagdrömmer om köpet i någon månad innan jag klipper till.
Haha ungefär som med mig! Drömmarna är underbara och frustrerande!
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
SC = Scandinavia Photo, åk dit och kolla. Jag kunde hyra de senaste 6 månader och har inget företag registrerad. Prata med Tore.
Misstänkte det, slängde iväg ett mejl till dom och fick ett väldigt bra bemötande och som just du sa, gick utmärkt att hyra! Skulle man vilja köpa det sen så drog dom av hyran, riktigt bra deal, och bemötande!
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Om du tillhör nikon pro så får du låna prylar o testa av nikon. Jag har lånat tilt Shift optik av dom. Har inga större problem att få testa grejer från yrkesbutik heller.
Ja då gäller det att man kan landa något sånt med, tror det tar lite längre tid och en massa tur 😊 vet att folk som gör recessioner på youtube och andra platformer ofta hyr eller får låna utav diverse fotobutiker ev direkt från tillverkarna.
 
När jag "testar" är det inte med avseende på kvalitet, såna tester gör andra bättre, det är mer: hur känns det med 200mm som "vidvinkel" för ett 200-500, hur är handhavandet, är det för tungt, finns det något oväntat som folk inte pratar om som är självklart när man sen fotar?
Är med på hur du tänker där. Jag väger(!) dock in även det när jag lyssnar på andra. Det är sällan jag inte fått svar på mina frågor efter att ha pratat med kollegor och/eller tittat på kompetent utförda tester.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Om jag vet att personer jag har förtroende för säger att ett objektiv är bra så testar jag det inte. Jag kan inte minnas när jag testade ett objektiv själv först. I dag finns så många ställen att få input ifrån att jag inte känner att jag behöver testa även jag.



www.bilderavmig.se
Låter som ett bra alternativ, personligen som ny inom foto världen, så har jag inte lärt känna så många människor ännu, sen tycker jag det kan vara svårt att bilda ett bra intryck genom att läsa och titta på recessioner då ofta (inte alltid) är det att personen är lojal mot en specifik tillverkare och drar ner betyget på det vis eller även på andra hållet totalt prisar något som kanske inte alls är så bra som det sägs.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Jo har lånat grejer där också men det är inte samma sak som det vi pratade om. Att låna i sin stammisbutik är tillgängligt för även icke NPS.
Det är rätt, försök hålla det till den allmänna konsumenten, proffs, influenser och de som gör recessioner har ett extra övertag där då det gör reklam och gynnar tillverkaren.

Känner en influenser som samarbetar med Nikon och får hem en massa goodies att testa o göra reklam för, d850 o nyligen z7an med 24-70
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
När det gäller tester på objektiv använder jag 3 källor som alltså inte är köpare av objektivet eller sponsrade:
www.lenstip.com
www.photozone.de
www.objektivtest.se

Photozone berättar också om de behövt gå igenom flera ex för att få ett bra ex. Är det sådan variation är det en varningsklocka att man bör testa just det ex man ämnar köpa.

Om de har testat objektivet är https://www.lensrentals.com/blog/ bra då de testar flera ex så man vet en del kring variation mellan exemplar.

Är man ute efter just Canon är the-digital-picture att rekommendera även om det finns, som jag uppfattar det, en liten bias för Canons egna objektiv kontra tredjepart.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
När jag "testar" är det inte med avseende på kvalitet, såna tester gör andra bättre, det är mer: hur känns det med 200mm som "vidvinkel" för ett 200-500, hur är handhavandet, är det för tungt, finns det något oväntat som folk inte pratar om som är självklart när man sen fotar?
Väldigt intressant, vikt är något som alltid nämns, men alla vet hur 2kg mjöl väger.

Men hur känns 2kg fördelat, är det väl balanserat, blir det bak tungt med kamera kroppen monterat eller fram tungt.
Något få nämner tycker jag, så bra punkt de där!
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
När det gäller tester på objektiv använder jag 3 källor som alltså inte är köpare av objektivet eller sponsrade:
www.lenstip.com
www.photozone.de
www.objektivtest.se

Photozone berättar också om de behövt gå igenom flera ex för att få ett bra ex. Är det sådan variation är det en varningsklocka att man bör testa just det ex man ämnar köpa.

Om de har testat objektivet är https://www.lensrentals.com/blog/ bra då de testar flera ex så man vet en del kring variation mellan exemplar.

Är man ute efter just Canon är the-digital-picture att rekommendera även om det finns, som jag uppfattar det, en liten bias för Canons egna objektiv kontra tredjepart.
Tack för länkar!
Mycket bra poäng där, något jag har hört just om 200-500an att många har fått byta ex. Upp mot 3 ggr i vissa fall, Steve Perry på youtube har jag för mig att han fick göra precis detta.

Samma med Tamron 150-600, är känt för o ha strulig af.
 
ANNONS