Annons

Hur ta betalt om man har Enskild firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Folk har gett dig felaktig information här inne, behöver inte gå in på allt men tex. någon som skrev att du ska lägga på 20 procents moms på priset som ska gå till skatteverket, det är 25 procent, inte 20...

mitt tips är att vänta dig till skatteverket så vet du att all information du får är korrekt


/C
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kontakta Skatteverket som brukar vara mycket hjälpsamma i stället för att lita till tveksamma eller rentav felaktiga råd i forum. T. ex. är bolagsskatt över huvud taget inte aktuellt i en enskild näringsverksamhet.
Det är nog en bra ide ja. man ska inte fråga om viktiga saker på forum, det borde jag ha lärt mig :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Folk har gett dig felaktig information här inne, behöver inte gå in på allt men tex. någon som skrev att du ska lägga på 20 procents moms på priset som ska gå till skatteverket, det är 25 procent, inte 20...

mitt tips är att vänta dig till skatteverket så vet du att all information du får är korrekt


/C
japp, ska ringa skatteverket när jag skissat ner en del frågor som jag vill ha svar på . det är nog bättre än att lita på folk här :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Folk har gett dig felaktig information här inne, behöver inte gå in på allt men tex. någon som skrev att du ska lägga på 20 procents moms på priset som ska gå till skatteverket, det är 25 procent, inte 20...

mitt tips är att vänta dig till skatteverket så vet du att all information du får är korrekt


/C
Njae
Nu är det matematiken som är rätt.
Men det är förvillande uttryckt i text.

pryl kostar 800 kr
momspålägg(om det nu är rätt ordval) 25% = 800*0,25 = 200kr
pris = 800+200 = 1000kr

Men momsen är 20% av priset
1000 * 0,2= 200kr

Så det beror på vad de egentligen uttrycker o hur slarvigt man får uttrycka sig.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Fast jag syftar på när man ska fakturera, då lägger man på 25 procent som ska till skatteverket :) Tror du missförstod.
 
Det är nog en bra ide ja. man ska inte fråga om viktiga saker på forum, det borde jag ha lärt mig :)
Vad jag kan utläsa av dina inlägg i tråden så är det många saker du missförstått trots att de beskrivits korrekt av andra. Därför är även mitt råd att du går till Skatteverket.

Att starta ett företag utan grundläggande kunskaper i företagsekonomi är inget jag rekommenderar. Det är otroligt viktigt att man förstår vad det är man gör. I annat fall riskerar man att hamna väldigt snett. Du ska inte starta ett företag med de bristande kunskaper du har nu. Prata med Skatteverket och var sedan ärlig mot dig själv när du ställer dig frågan om du är mogen att ägna dig åt egenföretagande.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Då är det matematik.... = enklare att det blir rätt. :)

Men jag förstår vad du menar, man måste göra rätt!


Ja exakt :)

Men också för Andreas skull, han kan lätt missuppfatta vad någon skriver här inne. När jag startade mitt företag för 2 år sedan så fick jag felaktiga råd när jag frågade personer online.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hittar inte

Ja exakt :)

Men också för Andreas skull, han kan lätt missuppfatta vad någon skriver här inne. När jag startade mitt företag för 2 år sedan så fick jag felaktiga råd när jag frågade personer online.
Jag kan då inte hitta något inlägg där någon annan än TS blandar ihop 20 och 25%.
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Har inte lusläst hela tråden så någon kanske redan har nämnt det men du kan ta in din utrustning som du har köpt tidigare i firman. Du kan också kvitta eventuell förlust i firman mot inkomst av tjänst under dom fem första åren.
 
ANNONS