Annons

Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS E-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag var ute här i Vaxholm igår och testade 200-600:an med Bertil Norberg som är en av de som lyckats få tag på ett ex ur den första sändningen till Scandinavian.

Jag måste säga att jag blev verkligt imponerad och funderar starkt på att ersätta min gamla Sigma 150-500mm som jag haft till djurfoto ett bra tag. Detta objektiv är OK för stillbilder på statiska djurmotiv bortsett från en ofta rätt rörig bokeh och att det inte alls är tillräckligt snabbt för flygande fågel.

Jag har sett en del av Bertils nytagna fågelbilder som tagits med A7 III och 200-600:an och enligt mina ögon så är det så bra det kan bli nu rent tekniskt.

Precis som vi tidigare testat A7 III med LA-EA3 adapter och Bertils gamla A-mounts i vintras, så testade nu med ett riktigt E-mount. Med ett 200-600mm på en A7 III så sätter den kombon fokus på ett öga på ca 100m! Vi var impade redan av Bertils gamla 100-400mm som med A7 III och adapter satte Eye Focus på upp till 50 meter. Det här är rent vilt för det är ännu ett snäpp upp och att det är möjligt beror ju på exaktheten i AF som ju är starkt beroende av skärpan i objektivet och i detta fallet är den verkligen toppen.

Jag tar mig friheten att länka till "Sportskjutaren" Daniel Malmberg fina recension tidigare här på Fotosidan. Produktionsexet Bertil lyckats lägga vantarna på stärker de tidiga intryck Daniel givit oss tidigare.

Objektivet funkade som sagt finfint på våra A7 III:eek:r men självfallet presterade det säkert ännu bättre på en A9 med senaste FW som ju Daniel hade chansen att testa med. Skall också verkligen bli intressant att se hur det funkar på en A9 II om nu en sådan är i faggorna under september. Om den verkligen får en ny stackad snabbare 36 MP sensor med ännu lite högre upplösning och ännu vassare Real Time AF-algoritmer så kommer det att bli spektakulärt.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag var ute här i Vaxholm igår och testade 200-600:an med Bertil Norberg som är en av de som lyckats få tag på ett ex ur den första sändningen till Scandinavian.

Jag måste säga att jag blev verkligt imponerad och funderar starkt på att ersätta min gamla Sigma 150-500mm som jag haft till djurfoto ett bra tag. Detta objektiv är OK för stillbilder på statiska djurmotiv bortsett från en ofta rätt rörig bokeh och att det inte alls är tillräckligt snabbt för flygande fågel.

Jag har sett en del av Bertils nytagna fågelbilder som tagits med A7 III och 200-600:an och enligt mina ögon så är det så bra det kan bli nu rent tekniskt.

Precis som vi tidigare testat A7 III med LA-EA3 adapter och Bertils gamla A-mounts i vintras, så testade nu med ett riktigt E-mount. Med ett 200-600mm på en A7 III så sätter den kombon fokus på ett öga på ca 100m! Vi var impade redan av Bertils gamla 100-400mm som med A7 III och adapter satte Eye Focus på upp till 50 meter. Det här är rent vilt för det är ännu ett snäpp upp och att det är möjligt beror ju på exaktheten i AF som ju är starkt beroende av skärpan i objektivet och i detta fallet är den verkligen toppen.

Jag tar mig friheten att länka till "Sportskjutaren" Daniel Malmberg fina recension tidigare här på Fotosidan. Produktionsexet Bertil lyckats lägga vantarna på stärker de tidiga intryck Daniel givit oss tidigare.

Objektivet funkade som sagt finfint på våra A7 III:eek:r men självfallet presterade det säkert ännu bättre på en A9 med senaste FW som ju Daniel hade chansen att testa med. Skall också verkligen bli intressant att se hur det funkar på en A9 II om nu en sådan är i faggorna under september. Om den verkligen får en ny stackad snabbare 36 MP sensor med ännu lite högre upplösning och ännu vassare Real Time AF-algoritmer så kommer det att bli spektakulärt.
Jag har gått så långt att jag har beställt ett 200-600 och därtill Sony A7rIII, nu får man bara hålla sig till tåls då leveranstiderna verkar vara riktigt långa.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag var ute här i Vaxholm igår och testade 200-600:an med Bertil Norberg som är en av de som lyckats få tag på ett ex ur den första sändningen till Scandinavian.
...

Jag tar mig friheten att länka till "Sportskjutaren" Daniel Malmberg fina recension tidigare här på Fotosidan. Produktionsexet Bertil lyckats lägga vantarna på stärker de tidiga intryck Daniel givit oss tidigare.
Skall också verkligen bli intressant att se hur det funkar på en A9 II om nu en sådan är i faggorna under september. Om den verkligen får en ny stackad snabbare 36 MP sensor med ännu lite högre upplösning och ännu vassare Real Time AF-algoritmer så kommer det att bli spektakulärt.
Kul att min rescension kommer till nytta!
Antar att det är den här länken Du menade: ;)
https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm

Gällande uppföljaren till A9:an så tänker jag inte ägna mig åt några spekulationer.

Det jag kan skriva, på rent saklig grund.
Är att Sony satsar stenhårt på kommande OS i Japan nästa år.
Samt att när jag var på eventet i London, och fick testa både Sonys 600/4 och deras 200-600.
Så fick jag upprepade frågor på hur deras produkter kan förbättras.
Det allra mesta var sådant som de redan känner till.
Och arbetar på att införa dessa förbättringar.

Så vi kan förvänta oss, att vid ännu okänd tidpunkt.
Kommer det något som är ännu bättre än det Sony redan kan erbjuda.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kul att min rescension kommer till nytta!
Antar att det är den här länken Du menade: ;)
https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm

Gällande uppföljaren till A9:an så tänker jag inte ägna mig åt några spekulationer.

Det jag kan skriva, på rent saklig grund.
Är att Sony satsar stenhårt på kommande OS i Japan nästa år.
Samt att när jag var på eventet i London, och fick testa både Sonys 600/4 och deras 200-600.
Så fick jag upprepade frågor på hur deras produkter kan förbättras.
Det allra mesta var sådant som de redan känner till.
Och arbetar på att införa dessa förbättringar.

Så vi kan förvänta oss, att vid ännu okänd tidpunkt.
Kommer det något som är ännu bättre än det Sony redan kan erbjuda.

Gick lite snabbt där - hade lite bråttom iväg, så tack för länken Daniel!

Ja vi kan nog utgå från att Sony kommer göra allt för att de nya kamerorna blir ännu bättre. Men hittills verkar satsningen främst gälla småbild. APS-C sensorerna ligger fortsatt generationer efter även om det inte är något fel på exv. A6600:an när det gäller AF heller och sensorerna fr.o.m. A6400 är ju tydligen snabbare än de som sitter i A6300 och A6500. Det var ju också så att Real Time AF faktiskt kom fölrst i A6400 och inte i någon av A7:eek:rna eller A9.

Jag tycker fortsat att utvecklingen av Real Time AF är det verkligt viktiga som skett de senaste åren i Sonys kameror.

Sedan är det ju viktigt också med de nya FF-sensorerna att de faktiskt är ett snäpp bättre på riktigt höga ISO i dåligt ljus. Det gör ju att det inte behöver vara något större handikapp med bländare 5,6-6,3 även om det alltid är bättre med 4.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har gått så långt att jag har beställt ett 200-600 och därtill Sony A7rIII, nu får man bara hålla sig till tåls då leveranstiderna verkar vara riktigt långa.
Vore kul med en rapport senare. När jag var inne på Scandinavian sade de att objektivet väntas in i mitten av oktober först. Har du bättre tider?

Undrar hur objektivet funkar på den kameran. Med ännu högre upplösning så borde det ju vara tekniskt sett vara möjligt att sätta Eye Focus på ännu större avstånd kanske. Med fler pixlar högre perceptuell upplösning. Borde ju underlätta för AF.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Vore kul med en rapport senare. När jag var inne på Scandinavian sade de att objektivet väntas in i mitten av oktober först. Har du bättre tider?

Undrar hur objektivet funkar på den kameran. Med ännu högre upplösning så borde det ju vara tekniskt sett vara möjligt att sätta Eye Focus på ännu större avstånd kanske. Med fler pixlar högre perceptuell upplösning. Borde ju underlätta för AF.
Ska bli riktigt intressant. Har beställt från CyberPhoto, jag har köplats 9... Säger ju inte mycket :)
 

kingfisher

Aktiv medlem
en fantastisk kombination!

Jag lyckades få tag i en 200-600 hos Mattsons i Lund förra veckan och kan bara konstatera att det är en fantastisk kombination. Bra skärpa, inte mycket tyngre än min Canon 100-400, och mycket lätt att bära och fota handhållet. Det känns som min 800/5.6 kommer att samla damm framöver...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många möjliga kombos nu med detta objektiv

En Review av Colby Brown som jag tyckte var intressant främst för att han testat den med flera olika av Sonys kamerahus. Det kommer ju absolut vara så framöver att man kommer att kunna välja ett antal olika kombinationer av hus/och detta objektiv.

Även om en del inte i andra trådar kunnat se någon fördel med möjligheten i exv. nya A7R IV att välja mellan 61 MP och 26 (APS-C) så tror jag att främst "wild life"- och sportfotografer kommer uppskatta stort den kreativa frihet den möjligheten kan ge. För mig är denna möjlighet att skifta mellan FF och APS-C den kamerans stora fördel och den "selling point" som skulle kunnat få mig att köpa en. APS-C -läget i den ger ju inga som helst kompromisser som de tidigare R-kamerorna gjort då de haft lägre upplösning. 26 MP är väl "state of the art" fortfarande och Fuji har väl inte mer de heller.

https://www.colbybrownphotography.com/gear-review-sony-200-600-f-5-6-6-3-g-telephoto-lens/

Även Bertil Norberg uppskattade verkligen, precis som Colby Brown, den nya zoomringens höga utväxling, vilken gör att man kan zooma extremt snabbt och lätt med ena fingret bara. Kan bara konstatera samma sak om jag jämför med mitt Sigma 150-500. Det är en helt annan liga. Det här borde ju vara något sportfotoproffsen uppskattar också.
 

Joakim88

Aktiv medlem
A9 monster

Den där a9 måste ju vara ett riktigt monster.
Såg ett klipp när fotografen fotograferade sin hund med 200-600 och han fick 100% träff med alla foton.
Sparar jag 1000spänn i månaden i 5år så har jag nog råd med den kombon 😁


https://youtu.be/GEwgW9cVO6k
 

filmtime

Ny medlem
"inte alls tillräckligt snabb för flygande fågel"

Hej,
Vad för Focus setting hade du och kan du berätta mer om vad som gör den så långsam för flygande fågel? Hade trott att den har väldigt snabb och framför allt exakt AF?
Jag var ute här i Vaxholm igår och testade 200-600:an med Bertil Norberg som är en av de som lyckats få tag på ett ex ur den första sändningen till Scandinavian.

Jag måste säga att jag blev verkligt imponerad och funderar starkt på att ersätta min gamla Sigma 150-500mm som jag haft till djurfoto ett bra tag. Detta objektiv är OK för stillbilder på statiska djurmotiv bortsett från en ofta rätt rörig bokeh och att det inte alls är tillräckligt snabbt för flygande fågel.

Jag har sett en del av Bertils nytagna fågelbilder som tagits med A7 III och 200-600:an och enligt mina ögon så är det så bra det kan bli nu rent tekniskt.

Precis som vi tidigare testat A7 III med LA-EA3 adapter och Bertils gamla A-mounts i vintras, så testade nu med ett riktigt E-mount. Med ett 200-600mm på en A7 III så sätter den kombon fokus på ett öga på ca 100m! Vi var impade redan av Bertils gamla 100-400mm som med A7 III och adapter satte Eye Focus på upp till 50 meter. Det här är rent vilt för det är ännu ett snäpp upp och att det är möjligt beror ju på exaktheten i AF som ju är starkt beroende av skärpan i objektivet och i detta fallet är den verkligen toppen.

Jag tar mig friheten att länka till "Sportskjutaren" Daniel Malmberg fina recension tidigare här på Fotosidan. Produktionsexet Bertil lyckats lägga vantarna på stärker de tidiga intryck Daniel givit oss tidigare.

Objektivet funkade som sagt finfint på våra A7 III:eek:r men självfallet presterade det säkert ännu bättre på en A9 med senaste FW som ju Daniel hade chansen att testa med. Skall också verkligen bli intressant att se hur det funkar på en A9 II om nu en sådan är i faggorna under september. Om den verkligen får en ny stackad snabbare 36 MP sensor med ännu lite högre upplösning och ännu vassare Real Time AF-algoritmer så kommer det att bli spektakulärt.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Jag träffade som sagt var StenÅke i början på veckan, på piren i Vaxholm, där vi njöt av det vackra vädret, och han fick känna på min nya kärlek.
Frågan om "ögonfokus" på långt håll. SÅ knallade iväg, och iväg, och iväg och på drygt 100 meter så högg ögonfokuset allt jämt.
Jag har kört Tamron 150-600 generation 1 i ca. 4 år.
Nya objektivet är vida överlägset. Helt annan skärpa på max förstoring, och snabbt - verkligen snabbt. Lättjobbat, med zoomfunktionen - lättjusterad, med bibehållen skärpa.
Har inte hunnit använda det i stor utsträckning ännu, men när jag siktat så har den gett maximal utdelning.
JAG ÄR NÖJD
Bifogar några av mina allra första bilder med objektivet
//Bertil
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Läs en gång till

Hej,
Vad för Focus setting hade du och kan du berätta mer om vad som gör den så långsam för flygande fågel? Hade trott att den har väldigt snabb och framför allt exakt AF?
Han pratade om sitt gamla sigma som har erkänt superslö fokus och där man kan glömma skarpa bilder på flygande fågel.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag träffade som sagt var StenÅke i början på veckan, på piren i Vaxholm, där vi njöt av det vackra vädret, och han fick känna på min nya kärlek.
Frågan om "ögonfokus" på långt håll. SÅ knallade iväg, och iväg, och iväg och på drygt 100 meter så högg ögonfokuset allt jämt.
Jag har kört Tamron 150-600 generation 1 i ca. 4 år.
Nya objektivet är vida överlägset. Helt annan skärpa på max förstoring, och snabbt - verkligen snabbt. Lättjobbat, med zoomfunktionen - lättjusterad, med bibehållen skärpa.
Har inte hunnit använda det i stor utsträckning ännu, men när jag siktat så har den gett maximal utdelning.
JAG ÄR NÖJD
Bifogar några av mina allra första bilder med objektivet
//Bertil
Tack för att du delar med dig av dina tester Bertil, inte så många som har tillgång till nyare objektiv, så det är uppskattat att du berättar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Han pratade om sitt gamla sigma som har erkänt superslö fokus och där man kan glömma skarpa bilder på flygande fågel.
Precis! Visst funkar det numera finfint i många avseenden efter FW-uppdateringarna vi fått med Sigmas 150-500mm och LA-EA3 adaptern men snabbt är det inte. Den använder nu de fokuspunkter som finns på huvudsensorn, vilket alltså inte funkade innan dessa FW-uppdateringar. Alla nya AF-metoder (med undantag av senaste Real Time AF som ju kräver de senare snabbare sensorerna) inklusive Eye Focus funkar även med den första i A7 II-serien d.v.s. A7 II. Det var detta Bertil och jag testade i vintras.

Men att sätta på gamla A-mounts i all ära och det kan säkert trots allt vara ett tillräckligt bra alternativ för många, så ska det till riktig E-mounttelen med de nya fokusmotorerna, om man verkligen vill dra full nytta av potentialen som nu finns i både de nya kamerorna och objektiven.

Därför undrar man ju hur bra det blir när nu Canon- och Nikon-folk i brist på bättre skruvar på sina gamla DSLR-objektiv på deras nya spegellösa. Även Nikon och Canon behöver nog ta fram nya telen och telezoomar innan deras användare är beredda att fullt ut ta steget över till deras spegellösa.

Ska man tolka Nikons nya D6 som att Nikons huvudspår fortsatt är DSLR:er? I så fall hade väl Tony Northrup inte så fel före han trodde inte transitionen till spegellöst skulle gå särskilt snabbt.
 
ANNONS