Annons

Sonys 'Real-time Animal Eye AF' och djurfotografi.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrclint

Ny medlem
Kom idag att Sony och några av deras kameror fått en uppdatering med djurögonfokus.
Har sedan en tid tillbaka uppdaterat kameran med den uppdateringen, men sedan glömt av den här funktionen (och den har stått på ögonfokus för människor).

Är det nån här som har fotat djur med den funktionen?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det jag undrar över är om det skett ytterligare förbättringar i de senare modellerna som kommit efter att vi fick den senaste svängen av FW-uppdateringar.
 

Bengf

Aktiv medlem
En ny snabbare processor är en sak men det jag undrade mest är om man fortsatt fila på algoritmerna och vi kanske i så fall kan få ta del av de i ny FW.
Hur blev det egentligen med FW till A7III, hur mycket fick den, jag fattade att A9 fick den mest omfattande varianten, A6400 hade Realtime från fabrik men kan inte mäta sig med A9, och att A7III har inte den kraftiga snabba processorn från början för att kunna få det samma, rätta mig om jag har fel, A9 är väl ensam i familjen med stackad sensor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur blev det egentligen med FW till A7III, hur mycket fick den, jag fattade att A9 fick den mest omfattande varianten, A6400 hade Realtime från fabrik men kan inte mäta sig med A9, och att A7III har inte den kraftiga snabba processorn från början för att kunna få det samma, rätta mig om jag har fel, A9 är väl ensam i familjen med stackad sensor.
Det alla nu fått är real time Eye AF. Dessutom är fokushierarkin införd i alla som fått den införd. Det innebär att kameran försöker hitta ett öga om det finns. Finns inte det så tar den ett ansikte och misslyckas kameran med det så tar den något som rör sig i bilden och finns inte det så blir det något annat. Fotografen kan sedan själv styra om vid behov genom att lägga vad han/hon vill fokusera på i centrum av sökaren initialt. Det förutsätter dock att man har AF-C valt (och numera finns inga större skäl att någonsin välja något annat). Fokusområde bör vara Wide eller Lock on AF - Wide eller Expand Flexile Spot.

A7 III har vassare AF än exv. A7r III men har inte processor för den generella Real Time AF som finns i de nyare modellerna sägs det om jag fattat det rätt. Men det är riktigt bra så långt ändå med A7 III. Bertil Norberg har ju varit smått lyrisk när han använt den med Sonys nya 200-600mm. Jag är rätt sugen på ett sånt själv faktiskt. Kanske skaffar ett till våren.

Intressant med A9 II som det verkar är ju att den inte längre har begränsningar F11 vid följande AF som förut då den nya gränsen tydligen är F16. Den verkar ju dessutom ha liknande ISO som A7 III och det kanske är därför den klarar av sämre ljus än tidigare om man får tro specarna. Men det behövs nog lite "hands on" så vi kan se om den håller vad man "lovat".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hoppas på det. Överallt jag läst så står det att Sony jobbar med algoritmerna och att de kommer att uppdateras. Men inget konkret och inget datum.
Det är ju väldigt spännande att se vad det här kommer ta vägen. Det som skulle vara riktigt kul vore ju om Eye AF för djur utvecklas mer. När det gäller den vanliga Eye AF så är ju den nästan ruggigt bra som det är redan. Beroende på objektiv så har ju Bertil Norberg och jag själva konstaterat att A7 III redan idag kan sätta Eye AF på upp till hundra meter med nya Sony 200-600mm.

Det som däremot kunde förbättras är ju Lock on AF. Det finns ju två varianter av denna. Dels den som aktiveras via avtrycket och som är en del av fokushierarkin och dels den explicita Lock on AF-funktionen som inte kräver halv nedtryckt avtryck eller Lock on AF och den senare upplever jag stabilare än den förra. Där finns det nog förbättringspotential.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det alla nu fått är real time Eye AF. Dessutom är fokushierarkin införd i alla som fått den införd. Det innebär att kameran försöker hitta ett öga om det finns. Finns inte det så tar den ett ansikte och misslyckas kameran med det så tar den något som rör sig i bilden och finns inte det så blir det något annat. Fotografen kan sedan själv styra om vid behov genom att lägga vad han/hon vill fokusera på i centrum av sökaren initialt. Det förutsätter dock att man har AF-C valt (och numera finns inga större skäl att någonsin välja något annat). Fokusområde bör vara Wide eller Lock on AF - Wide eller Expand Flexile Spot.

A7 III har vassare AF än exv. A7r III men har inte processor för den generella Real Time AF som finns i de nyare modellerna sägs det om jag fattat det rätt. Men det är riktigt bra så långt ändå med A7 III. Bertil Norberg har ju varit smått lyrisk när han använt den med Sonys nya 200-600mm. Jag är rätt sugen på ett sånt själv faktiskt. Kanske skaffar ett till våren.

Intressant med A9 II som det verkar är ju att den inte längre har begränsningar F11 vid följande AF som förut då den nya gränsen tydligen är F16. Den verkar ju dessutom ha liknande ISO som A7 III och det kanske är därför den klarar av sämre ljus än tidigare om man får tro specarna. Men det behövs nog lite "hands on" så vi kan se om den håller vad man "lovat".
Tackar för förklarningen. Ja f/16 är intressant, vi får se med kommande tester. DXO verkar ha ont om folk eller vad det kan vara, det tar tid numera med sensortesterna, alltid lite kul att kolla där. ( kanske bra så dom testar färdig kamera )
 

ErlandH

Aktiv medlem
Beroende på objektiv så har ju Bertil Norberg och jag själva konstaterat att A7 III redan idag kan sätta Eye AF på upp till hundra meter med nya Sony 200-600mm.
På hundra meters avstånd lär det väl vara ointressant (och omöjligt att avgöra) om den sätter fokus på ett öga eller någon annan del av ansiktet.
 

Bengf

Aktiv medlem
På hundra meters avstånd lär det väl vara ointressant (och omöjligt att avgöra) om den sätter fokus på ett öga eller någon annan del av ansiktet.
Ja har inte sett det själv, om jag spekulerar så om Bertil provade med 600 läget på C:A 100 meter, det kan ha varit 80 meter, svårt att avgöra exakt förstås, bör väl bli rätt så närbild på en människa, men hur som helst så har man tidigare hört C:A 50 meter, när något teleobjektiv varit på skruvat, innan några nya FW kommit.

Alla kameramärken kommer nog att utveckla ögonfokus/ansikte undan för undan Canon har väl fått FW som förbättrat ögonfokus på avstånd redan nu.
 

afe

Aktiv medlem
På hundra meters avstånd lär det väl vara ointressant (och omöjligt att avgöra) om den sätter fokus på ett öga eller någon annan del av ansiktet.
Ja, naturligtvis räcker skärpedjupet till oavsett vilken del av kroppen skärpan sitter på vid det avståndet. Det är något alla moderna kameror avsedda för den typen av fotografering klarar utan problem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På hundra meters avstånd lär det väl vara ointressant (och omöjligt att avgöra) om den sätter fokus på ett öga eller någon annan del av ansiktet.
Ja det trodde väl jag också tills jag såg det jag såg själv. Har tyvärr inte sparat de bilder jag själv tog i Vaxholm men det finns ju andra.

https://www.cameralabs.com/sony-fe-200-600mm-f5-6-6-3-g-oss-review/2/

Kolla längst ner bland exempelbilderna på de bilder där man även skruvat på 2X teleförlängaren som ger motsvarande 1200mm. Om vi dessutom antar då att bländaren då i praktiken väl blir F8 så ser väl inte det skärpedjupet särskilt långt i flera av fågelbilderna bl.a. på gäss och en mås som går på stranden.

Det har skett väldigt mycket med objektiven de senaste åren och bl.a. har de blivit både lättare och snabbare både när det gäller AF och hanteringen av zoomen på 200-600mm objektivet. I förhållande till mitt gamla Sigma 150-500mm så är skillnaden rätt dramatisk. Sony-objektivet är mycket skarpare över hela zoomspannet och dessutom mycket mer lätthanterat. Sigman är inget vidare mellan mellan 400 och 500. Sonyn är skarp ända ut och fullt öppen. Jag jämför även med mitt gamla Sony 70-400mm gen 1 för A-mount. Att ha en väl fungerande bildstabilisering är också en förutsättning med så långa brännvidder.

Jag har tagit en hel del djurbilder då jag varit i många parker både i Afrika och Asien själv med både detta Sigma och mitt gamla Sony, fast det aldrig har varit någon prio för mig egentligen, så även jag har faktiskt använt dessa telen en hel del och jag säger att de nya grejorna tillför väldigt mycket som jag aldrig sett, upplevt och haft tidigare. Som ni ser på mina bilder så har även jag lyckats sätta fokus även på fåglar men jag har aldrig haft grejor som gjort det möjligt att lyckas med fåglar i flykt. Men det ska det väl bli ändring på nu snart. Vi är också många som hoppas på en än bättre Eye AF för djur.

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=384356

Anders gör det väl lätt för sig när han påstår att alla moderna kameror skulle fixa att sätta fokus på ett öga på 100 meter. Då kan man för det första glömma alla APS-C inklusive hans Fuji som jag inte ens är säker på att den har grundläggande bildstabilisering och Eye Focusen än. Många DSLR:er faller också bort eftersom en hel del av dessa inte är tillräckligt väl justerade för att kunna sätta fokus på så små detaljer på så långa distanser. Det funkar inte med blaffiga fokuspunkter då utan det kräver perfekt Eye Fokus AF!

Jag såg även sportskjutarens testbilder med 200-600mm objektivet och de var mycket imponerande för han kan verkligen ta sportbilder. Jag tror faktiskt på fullt allvar att just Eye Focus i kombination med Real Time Tracking och AF-hierarkin i de nya husen kommer göra det möjligt att ta motiv man haft svårt för att lyckas med tidigare just genom att Eye Focus är så klockren på väldigt långa distanser. Genom detta kommer man säkert få mer "närvaro" i sportbilder är man kanske fått tidigare - och det med betydligt färre exponeringar att vada igenom efteråt. "Spray and pray" kanske inte blir lika nödvändigt som tidigare då AF-precisionen var en annan.

Förutsättningen för att det ska funka är ändå i grunden AF:en i A7 III-serien, A7r IV, A9 och senare. Eye AF ska vara densamma i A9 och A7 III (det är Real Time Tracking som skiljer till A9:ans fördel och det var inte den vi pratade om här). Oavsett hur det är med skärpedjupet och hur det kommer till uttryck så är det en fördel med Eye AF eftersom det inte är beroende av lika mycket och lika komplex data som Real Time Trackingen och därför funkar det utmärkt även på exv. A7 III.

En annan förutsättning är de nya sensorernas ISO-prestanda som är enastående i jämförelse med äldre Sony-kameror. Nu får även A9 II dessa egenskaper och ännu bättre. Underlättar för både sport och djurfotografer som vill gå ner på korta slutartider men vill undvika alltför stora tapp i bildkvalitet på högre ISO. Det finns även rapporter nu om att AF uppför sig mindre stressat och flackande än i A9, vilket tyder på än bättre AF-algoritm än i A9.

För att lyckas på långa avstånd behöver man långa riktigt skarpa objektiv med snabba fokusmotorer. FF-sensorer är mer förlåtande tillsammans med dessa objektiv än om de monteras på APS-C som ju dessutom ger en upplevelse av längre skärpedjup som man kanske inte vill ha i dessa sammanhang alltid.

För de som prioriterar just detalj på avstånd så kan de med fördel dessutom välja FF och Sonys A7r IV med 61 MP. Det finns idag inga APS-C sensorer som används i systemkameror som har fler än 24-26 MP. Med den sensorn får man ett bra snäpp bättre upplösning med detta objektiv än med de andra kamerahusen som exv. har mer moderata 24 MP (A7 III och A9:eek:rna). Det underlättar även det för AF.

Till sist ska jag nämna bokehn. Mitt gamla Sigma har ingen vidare bokeh. Den är faktiskt det jag stört mig mest på vid sidan av den slöa AF:en - i övrigt är det ganska bra för mer statiska motiv. Det stöder numera alla AF-funktioner i husen, efter senaste FW-uppdateringarna, trots att det körs via adapter. Men i 200-600mm objektivet är oskärpan mjuk och vacker och hjälper till att separera huvudmotiv från bakgrunden på ett markant bättre sätt. Så även det är en mycket viktig faktor att beakta när det gäller upplevelsen av ett skärpedjup på långa avstånd.

Det är faktiskt en hel del som fallit på plats de senaste två åren som gjort detta möjligt. Automatiken har också gjort att det blivit allt enklare att hantera systemet. Om man gör grundinställningarna korrekt till en början, så behöver man inte längre tänka så mycket på utrustningen som tidigare, utan kan i mycket högre utsträckning ägna sig åt motiven.

Skittråkigt och halvfuskigt med all automatik även i systemkameror tycker säkert en del, men det ger nog trots allt fler användbara bilder för de flesta i slutänden och är inte det ändå huvudsaken? Jag är helt övertygad om att alla de viktiga kameratillverkare som finns kvar om fem år kommer att ha minst lika bra spegelösa system som Sony har då och då kommer både urbra Eye AF och motsvarande Real Time Tracking att vara mainstream i alla FF-systemkameror möjligen med undantag av Leica.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Canons senaste APS-C M6II, har en 32,5mp sensor, DPR har tester på den. EOS R har fått FW som skall ge bättre ögonfokus på avstånd, hur bra vet jag inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är helt övertygad om att alla de viktiga kameratillverkare som finns kvar om fem år kommer att ha minst lika bra spegelösa system som Sony har då och då kommer både urbra Eye AF och motsvarande Real Time Tracking att vara mainstream i alla FF-systemkameror möjligen med undantag av Leica.
Varför skulle just Leica avstå från den finessen?
 
ANNONS