Annons

Lutande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

fjalstal

Aktiv medlem
Jag använder PS7 och brukar använda shift-i för att bläddra fram det där mätverktyget. Adobe har ju iofs flyttat runt i verktygen förr så den gömmer sig nog bara där nånstans i PS CS.

Fritt val borde vara arbitrary, ja.
 

janc

Aktiv medlem
Använder Minolta 7Hi och där kan man välja att visa ett rutnät i sökaren som hjälper till att hålla koll på linjerna. Mycket bra - speciellt i kombination med stativ..

Skulle det ändå krävas en liten justering finns ett verktyg som heter "straighten" i PaintShop Pro där man helt enkelt drar ut en linje som ska vara horisontell eller vertikal och sedan rätar programet upp, (och beskär om man valt det), bilden.
 

Peter_S

Aktiv medlem
Jag har samma problem med lutande bilder med min 300D. Inte så att de lutar extremt mycket, men oftast måste jag korrigera (rotera) bilderna c:a 0,5 i Photoshop. Har testat lite olika tekniker också utan framgång. Använder jag vänster öga så lutar bilderna lite åt höger, och med höger öga så lutar bilderna åt lite åt vänster.

Inte mycket att göra något åt antar jag? Eller? Irriterande är det iaf eftersom bilderna ser raka och fina ut i sökaren.

Saknar också det där rutnätet som bl.a. Nikon och Fuji har.
 

erro.se

Aktiv medlem
Peter_S skrev:
Saknar också det där rutnätet som bl.a. Nikon och Fuji har.
Och så även Minolta A2, klart användbart. Ett tips är ju dock att INTE hålla kameran på armlängds avstånd och använda LCD-displayen som sökare. Det blir alldeles för ostadigt och oprecist. Men alla i tråden kanske redan använder sökaren så som det är tänkt. Stabilare och bättre.
 

Daniel Söderholm

Aktiv medlem
picasa2

picasa2 är ett bra bildhanteringsprogram som dessutom är helt gratis, det har en mycket smidig funktion för att räta upp bilder.
programmet hittas lätt genom att använda google och söka efter picasa2
/Daniel
 

snysop

Aktiv medlem
Har Pentax (*ist DS) något sånt där rutnät?
Om inte så kan man iofs byta mattskiva... :)

/Karin
 
ANNONS