Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra är du på efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
hej!

Detta vore lite skoj tycker jag.

lägg upp en bild som inte är allt för bra oredigerad och sedan en redigerad version av den så att man kan gämföra. Vore kul att se hur pass duktiga folk är på detta. Vi ger sedan kritik på arbetet, alltså bara på efterarbetet, inte själva råbilden.

jag börjar då med en bild en kompis tagit med en 2megapixel kamera som jag efterarbetat i Photoshop. "Orginal" är den övre bilden ;)




(Hoppas att det inte finns flera nya sådana liknande trådar nu och att jag la den här i rätt forumsdel)

/Gårdis
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker originalet är betydligt bättre, den redigerade bilden är överskärpt och har på tok för hög kontrast enligt min mening.
 

lottawe

Aktiv medlem
Inte för att jag har tid nu då, men en sån här uppgift vore roligare om alla hade samma ursprungsbild att utgå från egentligen. Tycker jag iaf.. Annars blir ju villkoren så olika.

Håller f ö med Kim helt vad gäller bilden.
 

Gårdis

Avslutat medlemskap
Oj, jag tycker då att den regierade versionen blev bra mycket bättre. Men sedan så gillar jag verkligen höga kontraster och i viss mån hög mättnad.

Kanske är sant Lotta, men detta var inte direkt mening som en tävlig och vilkoren är ju ganska gämnlika då man faktiskt ser orginalbilden.

Mvh Gårdis
 
Senast ändrad:

j3n5

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag tycker originalet är betydligt bättre, den redigerade bilden är överskärpt och har på tok för hög kontrast enligt min mening.
jag tycker det blir sämre oskärpa på den efterbehandlade bilden..

färgerna är ok men kommer inte till sin rätt när bilden är skärpt på detta sätt...
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag tycker att idén att ha olika bilder är bra! Det blir roligare att titta på och ,och mer inspirerande. Det är intressant att se andras smak och tycke, och idéer om vad som är bra efterbehandling. Man kan ju gott behöva häpna lite ibland och påminnas om att det som är kitsch för mig är smakfullt enligt någon annan. Jag själv är inte någon duktig efterbehandlerska precis, efter ett par år med Photoshop är jag fortfarande bara och skrapar på ytan av möjligheter. Jag tycker det är jättekul att se andra kreativa människor bränna på!
 

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Tycker Chritel missade lite pa en punkt. Som orginaltanken var sa skulle vall orginalbilden vara ganska kass? Det kan man ju inte direkt saga om hennes bild. Gillar den battre an den redigerade. Ta bort nagra storande harstran mot den morka bakgrunden sa vore allt perfekt tycker jag.

Om viktor vill se prov pa nagon som verkligen kan redigera enligt min mening sa titta har.

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=49502
 

lottawe

Aktiv medlem
Men det är skillnad på manipulering och efterbehandling och Efterbehandling Markus.
Jag är därför inte så säker på att ditt exempel med länk var riktigt rätt om det är efterbehandling som gäller här.. eller?
 

Justus

Avslutat medlemskap
Nä, vad har denna länk att göra med en tråd som handlar om kasst orginal vs. bra slutprodukt?
 

mc bruno

Aktiv medlem
Aha, for mej betydde ordet efterbehandling allting som var gort i en dator efterat. Typ, jag kanske tankte fel.

Anledningen till att jag la in lanken var att jag uppfattade det som att viktor ville se prov pa riktigt bra efterbehandling vilket jag tycker fiias bilder ar.

Forstar ni???
 

lottawe

Aktiv medlem
Gårdis skrev:

Kanske är sant Lotta, men detta var inte direkt mening som en tävlig och vilkoren är ju ganska gämnlika då man faktiskt ser orginalbilden.

Mvh Gårdis
Klart inte jag heller såg det som en tävling men jag hade tyckt det vore kul att se hur olika samma bild efterbehandlades av olika.
Fast det kan jag ju delvis se i efterbehandlingsforumet också även om mycket där går över i manipulation.
Startar en annan om det nästa år om tiden finns kanske..

Ska bli kul att se olika bilder här iaf:) Iden är bra.
 

Estethia

Aktiv medlem
mc bruno skrev:
Hej!
Tycker Chritel missade lite pa en punkt. Som orginaltanken var sa skulle vall orginalbilden vara ganska kass? Det kan man ju inte direkt saga om hennes bild.
ojsan, du menar att du tyckte ljuset var bra på originalet?!
 
ANNONS