Annons

Mellanformatsscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Den här frågan HAR kommit upp förut. Men jag försöker ändå. Jag ska på uppdrag av en fotoklubb köpa en negativscanner. Eftersom jag mest fotar mellanformat så vill jag ju ha en som ger grymma resultat där. Men samtidigt får den ju inte vara för crappy när man scannar småbild. Och vi har inte råd till massa high-end lösningar. Så förslag mottages varmt!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu vet jag inte vad din budget är, men det där är något som svårligen låter sig kombineras i en enda apparat till rimligt pris.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa två apparater. En filmskanner typ LS-50 för småbild och en Epsonflatbädd för mellis. Det tror jag nog blir både kostnadseffektivast och bäst.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Joakim, om du hittar en Imacon som står och skräpar och säljes till ett pris som passar om man inte har "råd till massa high-end lösningar" så är jag tacksam om du tipsar mig ;-)
 

stefohl

Aktiv medlem

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Problemet är att jag är egentligen den enda som envisas med att fota analogt. Så att motivera att lägga femton papp på en scanner blir en episk uppgift. Jag tror det blir en epson perfection 4990 eller något i den stilen.
 

dJb

Aktiv medlem
Faktum är att Epson 4990 skannar mellanformat mycket bra. Jag köpte en i somras och var innan lite tveksam men mina farhågor lugnades snart. För 35mm skulle jag dock välja en dedikerad filmskanner, men skillnaden mellan 4990 och min Minolta scan elite II som gick på ca 7000:- när jag köpte den för tre år sen, är liten. Den ligger ju inte i Imaconklass men jag har heller ingen möjlighet att lägga ut de pengar en sån kostar. Då lämnar jag hellre in diorna för inskanning de få gånger jag behöver ha ut Imaconkvalitét.

Läs mer här:
http://www.kenrockwell.com/epson/4990.htm
 

dJb

Aktiv medlem
MartinB skrev:
Epson F-3200 ska vara hyfsad på att scanna mellanformat. Finns här till ett bra pris http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=30568
Det jag läst om den är att den inte är särskilt övertygande. Frågan är om den alls är bättre än 4990? I denna review skriver dom t.ex. om den "35mm scanning is not up to scratch for a unit that costs in the region of £549 - the 4870 flatbed scanner is easily on par with this and cheaper too. Medium format is good, but not much better than the 4870. 5x4 scanning is on par with the 4870":

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_F3200/page-7.htm
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är stor dräggel-varning på Imacon. Det man bör ha i åtanke dock är att äldre maskiner går via SCSI. Och det vill jag inte tillbaka till...
 

dJb

Aktiv medlem
MartinB skrev:
David,

Det var mellanformatsscanning jag sa. 35mm vet jag att den inte är bra på..
Jo, men om du läser testen jag länkade till så står det att den är något bättre än 4870, dvs föregångaren till 4990, avseende att skanna mf. Eftersom 4990 ska vara bättre än 4870 så ställde jag en öppen fråga om 3200 verkligen är bättre än 4990. Jag har inga "hard-facts" själv utan utgår endast från min erfarenhet av 4990 (som jag använder ffa till att skanna mf) och vad jag läst om 3200.

Epson 3200 är ju i grund och botten en flatbäddsskanner och dessutom en äldre konstruktion än 4990 vilket en eventuell köpare bör vara medveten om.
Jag vet alltså inte om 4990 är bättre eftersom jag inte jämfört de två men jag håller det inte för helt otroligt.

David
 
ANNONS