Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor_

Aktiv medlem
Finns det bevis för detta? jag är nyfiken :)
Hon sa i alla fall själv det när jag talade med henne i telefon idag. (Kontaktade henne för att höra hennes sida av saken när jag hade läst den här tråden. Känner henne inte.)
Något rätt gör hon ju eftersom hon är en av de Svenska fotografer som vunnit flest priser, det gör man inte om man inte är nyskapande och riktigt bra på det man gör. Jag är inte inne i den där svängen men jag finner det troligt att det kommit fram ifall hon gick omkring och spred osanningar. Hon verkar ju vara ganska granskad om man så säger.
Fler verkar ha reagerat på att hon tagit alltför hårt på sina varumärkesrättigheter men det legitimerar varken antydningar om en massa annat strunt, förlöjligande, eller grova grundlösa anklagelser. Skrämmande mobbmentalitet t ex tidigare här i tråden.

Daniel Norin som startade den här tråden länkar till sin egen bloggartikel i förstainlägget. Den artikeln finns inte kvar verkar det som. Vad hände med den?
 

photoboy

Aktiv medlem
Det är lätt att citera en lag... men frågan är nog mer exakt vad som gäller om man pratar om en företeelse och hur man får göra det på hemsidor och i bloggar :)

Hej Jenny!
Jag vet inte om du läste min inlägg om att BG faktiskt har detta varumärke. Det finns en lag ,Varumärkeslag (1960:644) som reglerar detta ,här kommer den första och viktiga delen:
Allmänna bestämmelser
1 § Genom registrering enligt denna lag förvärvas ensamrätt till ett
varumärke såsom särskilt kännetecken för varor som tillhandahålls i
en näringsverksamhet.
Ett varumärke kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt,
särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver, siffror
och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning,
förutsatt att tecknen kan särskilja varor som tillhandahålls i en
näringsverksamhet från sådana som tillhandahålls i en annan.
Vad som sägs i denna lag om varor skall gälla även tjänster.
Om kollektivmärken finns särskilda bestämmelser.
Med gemenskapsvarumärken avses varumärken enligt rådets för-ordning
(EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsva-rumärken.
Lag (1995:1277).

Här är länken till lagen www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:644
Så jag kan inte förstå varför denna långa tråd. Det är bara så att hon har detta varumärke, vad vi än säger.
Sedan måste man bara beklaga alla dom hetsiga inlägg som gjort i denna tråd.
Varför inte bara konstatera att hon har rätt.Sedan håller jag med om att hennes metod att hävda sin rätt är lite väl hård. Men det tror jag grundar sig i att det fullkomligt flödar likt en vårflod av Brölloppsfotografer med denna lilla box i sin reklam i Sverige idag. Och mindre blir inte denna vårflod med anledning av det "kungliga" dito. Alla vill ha av den söta kakan.
Så Jenny och andra vad är det som är luddigt.Ring PRV kundtjänst 08-782 28 00 dom är väldigt trevliga och svara vänligt och korrekt.
Själv skall jag sitta på min kammare och fundera på olika bra ord som motsvarar hennes produkt. Kanske man kan göra sig en hacka ?
 

photoboy

Aktiv medlem
Ja, det har hon, men inte med den stavningen hon använder. Dessutom är bregreppet skyddat som en produkt, och inte en tjänst. Det är bland annat detta många här vill veta hur hon och andra bör förhålla sig till.

Jag kan läsa vad du skriver. Men jag upprikitgt sagt skiter i det.Nu gäller det Sverige och det är där hon har en godkänd registering av ett varumärke.Och som jag skrivit tidigare, om du är så upprörd över detta så ta kontakt med PRV och framför dina klagomål.Du behöver inte skrika när du skriver.
Och för minst tredje gången jag tycker att denna tråd börjar bli enfaldig och lite där till.
Vad är ditt problem med detta varumärke? För min del kan du gärna fortsätta att komentera vad jag skriver, jag har nog inte tid med mera nu.Ämnet är väl väldigt ut tömnt enligt min mening.
 

Maverick

Aktiv medlem
1, när jag hörde talas om Secret Box första gångerna så hade Birgitte hållt på långe. Så för allt jag vet så kan det vara tack vare henne som det är ett välkänt uttryck i Sverige. Vad används utomlands?

2, Om man inte ska försvara sina varumärken så faller hela idén med att teckna varumärkesskydd. Om vi ponerar att Secret Box är ett etablerat uttryck i t ex USA så vet vi att det kommer till Sverige 10 år senare. Att vi då varumärkesskyddar namnet i Sverige syftar då naturligtvis att alla giftaslystna par som spanat inte amerikanska sidor söker på det för att hitta en fotograf i Sverige, den som registrerat varumärket. Men det förlorar ju sin poäng om man ändå ska vara hygglig mot alla amatörer och konkurrenter, det är väl trots allt inte gratis att teckna varuskyddet.

3, Liknelsen med Canon, Nikon etc haltar rätt rejält. För när vi pratar om dessa så gör vi det utifrån aspekten att vi är nöjda eller missnöjda med produkten. I slutändan en slags reklam för produkten till skillnad från när vi pratar om Secret Box då vi för det mesta talar om en genre av bilder snarare än att vi marknadsför Brigitte. Därav har Nikon och gänget ingen större anledning att titta med onda ögat på folk för att de skriver vilken kamera de använder. Börja tillverka lådkameror och skriv Nikon, Canon eller annat märke och ni ska se att de inte har det goda ögat kvar till er längre.

Så jag tycker det är helt rätt att hon försvarar sitt varumärke, sen blir det kanske inte rätt alla gånger. Det här handlar mest om att folk vill snylta på ett begrepp som hon varit pådrivande att skapa. Hon är trots allt en av Sveriges ledande bröllopsfotografer och var jag hon skulle jag inte heller villa att halvdana fotografer sabbade det varumärket.

/Maverick
 

snaxalig

Aktiv medlem
What's with all this fuzz?

Herregud, what's all the fuzz about? Hon gör väl ändå bara vad hon har rätt till?!

Brigitte verkar vara en mycket duktig och uppskattad fotograf. Om jag förstått rätt så tjänar hon mer pengar på sin fotografiverksamhet än vad ni alla andra gör tillsammans. Tydligen har hon affärssinne också. Varför har så många av er problem med att hon försöker skydda sitt varumärke? Ni verkar ha snöat in på ett enda ord. Leta då för guds skull upp ett annat ord istället. Jag har inte läst igenom alla inlägg i den här tråden, men de mest kritiska personerna verkar själva ha stora problem med andras framgång. Ut och fota med er, och gör nåt konstruktivt istället för att sitta här och gnälla.

Shit, vad trött jag blir på all galimatias. Kanske lite extra mycket för att klockan är sen också...
 

matlep

Aktiv medlem
Ja. Frågan är ju nu varför trådstartaren har tagit bort artikeln som han skrev och länkar till i första inlägget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vill man så kan man ju säkerligen åtala inlägget och försöka spåra IPadressen til lden som skrev det.. bloggägaren borde inte kunna hållas ansvarig..
Ansvarig för vadå? Åtala för vadå?
Jag får nämna vilket trademark jag vill i vilket blogginlägg som helst. Jag för däremot inte marknadsföra något som ett trademark som inte är mitt eller med innehavaren godkännande.

/Karl
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå att Secretbox och Secret Box är 2 helt olika varumärken!
Biltema och Bil Tema är två olika varumärken, man kan inte lägga till lite egna mellanslag för att skapa nya ord här och där i sitt varumärke, man får skydd för exakt det ord man skyddat. Brigitt har alltså två ord som blir "Secret Box" NOTERA MELLANSLAGET!, Det franska företaget har "SECRETBOX" NOTERA INGET MELLANSLAG!

Dvs Brigitte kan inte hota konkurrenter och skicka saltade fakturor om någon skriver "SECRETBOX" Du kan inte skydda ett varumärke i Sverige om det finns i ett annat EU land, det franska företaget har ensamrätt på SECRETBOX i EU i de klasser man ansökt i bland annat klass 16. Brigitte har ensamrätt på de två orden med ett mellanslag i mitten dvs "SECRET BOX" hoppas du förstår skillnaden nu.
Det här är inte korrekt beskrivning av praxis då det gäller bättre rätt till registrerade varumärken.

Secretbox (ett ord) har registrerats i Frankrike och skulle aldrig kunna bli godkänt av PRV i Sverige, eftersom det är alltför likt Secret Box (två ord). Nu kan man aldrig lita på att respektive nationell myndighet har full koll, så den här typen av misstag görs. Frågan kommer att avgöras av en rimlighetsprövning, om den dras till tings: Vem var a) först (Secretbox var kanske först, jag har inte ids kolla det) och b) inkräktar den senare registreringen i verkligheten på den förras rätt? Det är inte så att en gemenskapsregistrering suddar ut den nationella rättigheten till ett liknande namn, men det skulle kunna förhindra att fotografen använder sitt inarbetade begrepp i marknadsföring i de andra länder där begreppet är registrerat genom gemenskapsregistrering.

Jag skulle (återigen, bedömt) påstå att BG kan hindra användningen av Secretbox i Sverige (nationellt) med hänvisning till registrering och inarbetning. Att "Secret Box" sedan är den grammatiskt och språkligt korrekta formuleringen antar jag att alla inser.
 

tormig

Aktiv medlem
Märklig företeelse, är det tänkt att brudgummen skall kunna drömma (handgripligen kanske) om svunna tider tjugo år och ett par ungar senare när bruden blivit ful, fet och frigid?

Men om nu folk vill ha det här så är det väl ett utmärkt tillfälle för en kreativ fotograf att hitta på en annat uttryck på svenska. Och ta patent på det.
 

millhouse

Aktiv medlem
Nu får du väl ge dig, jag följde dina instruktioner och kom till fick följande träff

Registreringsnummer: 0376318

Ansökningsnummer: 200505127

Lydelse: Secret Box

Klasser: 16

http://wwwm.prv.se/vmf/DetailsServlet?regNr=1736253&idproc=1736253&curPage=1&sortBy=0

Jag sökte sedan på lydelse och secretbox och fick ingen träff. Secretbox finns inte registrerat i Sverige. "Secret Box" finns dock mycket väl registrerat. Mellanslag finns och räknas.

Coca Cola har t.ex. registrerat både CocaCola (reg 0074978) och Coca Cola (reg 0356058).

/Karl
Du Karl, vad skall jag ge mig med.Finns det eller finns det inte ett ord registretat och godkänt ?Om du tycker att något är fel så klaga hos PRV vet jag och inte på mig.
Denna fråga liknar mer en hetsjakt på en enskild person något annat här på fotosidan.
Vad är problemet. Tycker du och alla andra att hennes varumärke är fel så vänd er PRV, åter en gång.
 

millhouse

Aktiv medlem
Märklig företeelse, är det tänkt att brudgummen skall kunna drömma (handgripligen kanske) om svunna tider tjugo år och ett par ungar senare när bruden blivit ful, fet och frigid?

Men om nu folk vill ha det här så är det väl ett utmärkt tillfälle för en kreativ fotograf att hitta på en annat uttryck på svenska. Och ta patent på det.
Hej !
Håller absolut med dig.Jag är övertygad om att denna tråd är ett praktprov på den svenska sjukan som kallas avund. Inte kan man tåla att någon annan har framgång inte. Nej,tryck ned,förtala och göra andra till åtlöje det tycks vara en dels linje.
Jag hoppas att fotosidan nu sätter punkt för denna tråd en gång för alla. Fakta kring detta varumärke kan alla som vill få via PRV.
Sätt er ni alla ned ni med era påhopp och löjliga inlägg och säg att det var Ni som man skrev om i en tråd på detta sätt. Trevligt va ?
Där med har jag inte var sig tid eller lust att debattera mera, det får ni tycka är fegt eller vad ni vill.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nu var det ju så att fotografen som Teste (Bildombudsmannen) företrädde faktiskt vann i Högsta Domstolen. http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2010/2010-03-05 T 3440-08 dom.pdf

Så det är ju inte så seriöst att kalla honom oseriös baserat på vad som skrivs om honom på en blogg, när sedan Sveriges främsta domstol ger honom rätt.

Stefan
Citera rätt!

Jag skrev: "Bildombudsmannen verkar inte vara särskilt seriös"

Du skrev: "...att kalla honom oseriös...".

För övrigt är det många rättegångar som kan diskuteras om de verkligen är korrekta eller inte som processer och domslut.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
För övrigt är det många rättegångar som kan diskuteras om de verkligen är korrekta eller inte som processer och domslut.
Jaha?

Om du menar att det finns massor av amatörjurister ute i verkligheten, som bedömer rättsläget utefter sin personliga uppfattning hur det borde vara, så håller jag med dig. (Då och då hittar man fall där alltför många av dessa har råkat bli nämndemän i samma tingsrätt, tyvärr).

Men en tvist som går till HD och får ett utslag där har alla chanser att vara rätt och korrekt.

Den här tråden är full med åsikter hur det borde vara och många här har noll kontakt med immaterialrättens enklaste principer. Det är ett stort och svårt område, men att BG har rätt till sitt registrerade varumärke, skyldighet att skydda det och all rätt att göra det via påpekanden och klargöranden är alldeles klart.

En del av de referenser till Secret Box som gjorts i bloggar och diskussioner är naturligtvis mer eller mindre tydliga försök att snylta på varumärket. Om man ställer frågan till någon frilansande fotograf i dennes blogg: "Vilka fina Secret Box-bilder, kan du ta såna på mig och vad kostar det?" så är man i gränslandet. Svarar man "Javisst, ring eller maila" är man illa ute, även om det låter hårt.

Man kan förstås inte hjälpa att frågan ställs, men man får svara på den på ett smartare sätt, typ "Jag har en liknande tjänst/produkt, men just Secret Box är ett varumärke, så det kan du inte få av mig" eller något annat i den stilen.

Det går ju heller inte att få en BigMac om man råkar springa in på Burger King, men det kan ju smaka bra ändå.
 
Senast ändrad:

photoboy

Aktiv medlem
Jag håller med om att vissa inlägg är lite urartade.. men det som ändå är intressant att diskutera är:

- Om begreppet användes även av andra fotografer innan Brigitte fick det registrerat, och om det var så, varför kan man skydda sådana begrepp via PRV?

- Om begreppet var registrerat av det franska företaget redan innan Brigitte registrerade sitt skydd, och vad som då gäller.

- Brigitte har skyddat begreppet som en vara/produkt, gäller skyddet då även för tjänster med liknande namn?

- Får man erbjuda tjänster som heter något annat än 'Secret Box' men i en beskrivning berätta att 'Denna tjänst är en fotografering liknande 'For Your Eyex Only', 'Budoir', 'Romantic Box', 'Secret Box'.

Anledningen till att så många snöat in på hur begreppet stavas och används är kanske på det sätt hon skriver till folk och ber dem rensa bort uttrycket i all text i bloggar osv. Därför är det ju bra att utreda exakt vad som gäller. För övrigt håller jag verkligen med om att Brigitte är en otroligt skicklig och duktig fotograf, och att man har rätt att skydda sitt varumärke enligt lagens alla regler.



Herregud, what's all the fuzz about? Hon gör väl ändå bara vad hon har rätt till?!

Brigitte verkar vara en mycket duktig och uppskattad fotograf. Om jag förstått rätt så tjänar hon mer pengar på sin fotografiverksamhet än vad ni alla andra gör tillsammans. Tydligen har hon affärssinne också. Varför har så många av er problem med att hon försöker skydda sitt varumärke? Ni verkar ha snöat in på ett enda ord. Leta då för guds skull upp ett annat ord istället. Jag har inte läst igenom alla inlägg i den här tråden, men de mest kritiska personerna verkar själva ha stora problem med andras framgång. Ut och fota med er, och gör nåt konstruktivt istället för att sitta här och gnälla.

Shit, vad trött jag blir på all galimatias. Kanske lite extra mycket för att klockan är sen också...
 

photoboy

Aktiv medlem
Jag var nog lite otydlig, menade mest att man absolut inte kan anklaga blogginnehavaren, utan om man istället ska gå på den som skrev blogginlägget om man anser att inlägget är i strid med ens eget varumärkesskydd. Men jag håller med om att man inte kan göra detta heller bara man nämner ett varumärke :)

Ansvarig för vadå? Åtala för vadå?
Jag får nämna vilket trademark jag vill i vilket blogginlägg som helst. Jag för däremot inte marknadsföra något som ett trademark som inte är mitt eller med innehavaren godkännande.

/Karl
 

tormig

Aktiv medlem
J
- Får man erbjuda tjänster som heter något annat än 'Secret Box' men i en beskrivning berätta att 'Denna tjänst är en fotografering liknande 'For Your Eyex Only', 'Budoir', 'Romantic Box', 'Secret Box'..
Varför skulle man inte kunna erbjuda porrbilder på bruden under annat namn än du-vet-vad. Eller har hon patent på det också?

Finns det någon motsvarighet för brudgummen också? "Åh älskling, tänk vilket fint stånd du hade för tjugo år sedan".
 

Falumas

Aktiv medlem
Du Karl, vad skall jag ge mig med.Finns det eller finns det inte ett ord registretat och godkänt ?Om du tycker att något är fel så klaga hos PRV vet jag och inte på mig.
Denna fråga liknar mer en hetsjakt på en enskild person något annat här på fotosidan.
Vad är problemet. Tycker du och alla andra att hennes varumärke är fel så vänd er PRV, åter en gång.
Det är vad vi säger är att "Secret box" är registrerat och bara kan användas av BG. Däremot använder BG sig av "Secretbox" som inte är registrerat av henne och dessutom finns registrerat av ett annat företag.

Jag kollade med PRV, det finns ingen som registrerat Secretbox hos dom.

/Karl
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Det är vad vi säger är att "Secret box" är registrerat och bara kan användas av BG. Däremot använder BG sig av "Secretbox" som inte är registrerat av henne och dessutom finns registrerat av ett annat företag.

Jag kollade med PRV, det finns ingen som registrerat Secretbox hos dom.

/Karl
Men det är ju här du inte har full koll.

Har man (i Sverige) rätten till "Secret Box" så har man (i Sverige) skydd mot efterapningar och försök till vilseledande reklam. Att föra samman "Secret Box" till ett ord ("Secretbox") kommer att anses som att göra varumärkesintrång, under förutsättning att det handlar om en liknande tjänst eller produkt..

Att ett franskt företag har regat "Secretbox" och använder det går ju dessutom utmärkt, de kanske säljer en säker förvaringslåda för bilder eller ett kryptosystem för blldarkiv - vad vet jag. Då hade BG heller inte kunnat gå på dem. Men i Sverige (på svenska marknaden) har BG ett bra skydd genom sin registrering, om det nu skulle vara så att "Secretbox" är samma eller liknade produkt.
 
ANNONS