Annons

Skidåkning - Utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiagubben

Aktiv medlem
Tjena,
Letar efter en bra men dock ganska billig vidvinkel glugg till skidåkningen. Det är väl framför allt Freestyle som jag kommer att fota. Har inte så stor budget dock, endast runt 4000:-. Har kollat på en "
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC" som kostar runt 3200:-. Är detta tillräckligt med vidvinkel eller ska man närma sig fisheye brännvidden för att få snygga bilder?
Tänkte också kolla om någon vet en bra ryggsäck som är hyfsat smidig, för en Canon 50D och 1-2 Objektiv + Blixt.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Tjena,
Letar efter en bra men dock ganska billig vidvinkel glugg till skidåkningen. Det är väl framför allt Freestyle som jag kommer att fota. Har inte så stor budget dock, endast runt 4000:-. Har kollat på en "
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC" som kostar runt 3200:-. Är detta tillräckligt med vidvinkel eller ska man närma sig fisheye brännvidden för att få snygga bilder?
Tänkte också kolla om någon vet en bra ryggsäck som är hyfsat smidig, för en Canon 50D och 1-2 Objektiv + Blixt.
Samyang 14 är ett strålande objektiv, nackdelen är ju dock att det är endast manuell fokus vilket gör att den i princip bara användarbar på orörliga motiv. Fö så tror jag att du skulle fått mer svar om du lagt tråden i "Köpråd", men det är bara jag.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Samyang 14 är ett strålande objektiv, nackdelen är ju dock att det är endast manuell fokus vilket gör att den i princip bara användarbar på orörliga motiv.
På bländare 2.8 och med avståndet ställt på 4 meter får jag det till att skärpedjupet sträcker sig från ca 2 m till oändligt. Redan på bländare 4 kan man täcka 1.4 m till oändligt eller med lite god vilja 1 till 9 meter. Det är väl knappast oanvändbart i sammanhanget, fast man får ju hålla reda på fokusringen förstås.

(Okej, nu har jag kollat bilder på gluggen i fråga, och just 4 m verkar inte helt lätt att ställa in, men upp till 3 går ju att syfta in med skalan på ringen. Blev lite sugen på ett själv nu, faktiskt..)
 
Senast ändrad:
ANNONS