Annons

Fotografering i sporthall

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpen38

Medlem
Hej!

Jag har en fråga till er som jag hoppas få svar på.

Vilket fast objektiv skulle ni välja för att fota barn som utövar sina aktiviteter i sporthallar?

Jag har idag canon 500D med EF 50 1,8 II men skulle vilja komma lite närmare ibland.

MVH
Christian
 

William Spiik

Aktiv medlem
Finns ju lite olika, Canon 100/2,8 IS Macro, Canon 135/2 L, Canon/Sigma 180/3,5 Macro osv. Beror ju på vilken prisklass du hade tänkt dig.
 

Anders Östberg

Guest
Det beror ju på hur nära du kan och vill komma, om det är från nere på planen eller från en läktare.

Några vanliga sportobjektiv inomhus är 85/1.8, 100/2, 135/2, 70-200/2.8 (Canon eller annat märke)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Med 100 mm 2,0 (4690 nytt) kommer du "dubbelt" så nära med nästan samma ljuskänslighet. Den är skarp redan på största bländaren. 85mm 1,8 (3790 nytt) är ett annat alternativ som tar dig nästan lika nära.
 

sumpen38

Medlem
Det beror ju på hur nära du kan och vill komma, om det är från nere på planen eller från en läktare.


Några vanliga sportobjektiv inomhus är 85/1.8, 100/2, 135/2, 70-200/2.8 (Canon eller annat märke)
Det kan givetvis variera lite och då är det svårt att bara ha ett fast objektiv är jag medveten om. men låt säga att jag för det mesta kommer stå på läktaren.
 

Anders Östberg

Guest
Undrar om det inte skulle passa bäst med en 70-200/2.8 zoom, speciellt som du kanske står/sitter en bra bit ifrån och fotar med ett kamerahus. Jag skulle inte rekommendera något ljussvagare än f/2.8 i alla fall, om du vill att bilderna ska bli lite bättre. Alternativt en fast optik och då får du så att säga vänta på att spelet kommer till dig lite mer än med en zoom där du kan täcka mer av planen.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Han påpekade visst: "Jag hade inte tänkt mig något L objektiv då jag tycker det blir lit väl dyrt för en nybörjare/amatör."


Undrar om det inte skulle passa bäst med en 70-200/2.8 zoom, speciellt som du kanske står/sitter en bra bit ifrån och fotar med ett kamerahus. JAg skule linte rekommendera något ljussvagare än f/2.8 i alla fall, om du vill att bilderna ska bli lite bättre.
 

perka60

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste är ljusstyrkan. De flesta hallar är eländigt upplysta, och de flesta sporter snabbare än vad man tror :) Jag fotar mkt basket (ungdom), och det som funkar absolut bäst för mig är 85 1.8. Billigt, , tillräckligt skarpt även på största bländare, superskarpt på mindre bländare & snabb autofokus. Dessutom ett bra portträttobjektiv. Läste att du oftast kommer stå på läktaren, min erfarenhet är att det är sämsta platsen tyvärr. Du behöver så pass lång brännvid och då blir det dyrt om du också ska ha ljusstyrkan. Dessutom får du ganska trist vinkel mot plan, oftast bara en massa ryggar på en samling ungar. Bättre då att "zooma" med fötterna, stå på kortsidan nere på plan om möjligt eller nära målet eller vad som är centralt för "action" vid just din sport och försäök få ett så tight utsnitt som möjligt. Det är min smak, och passar så klart inte alla sporter.

Lycka till,
Per
 

sumpen38

Medlem
Undrar om det inte skulle passa bäst med en 70-200/2.8 zoom, speciellt som du kanske står/sitter en bra bit ifrån och fotar med ett kamerahus. Jag skulle inte rekommendera något ljussvagare än f/2.8 i alla fall, om du vill att bilderna ska bli lite bättre. Alternativt en fast optik och då får du så att säga vänta på att spelet kommer till dig lite mer än med en zoom där du kan täcka mer av planen.
Jag har tittat en hel del på detta objektiv tidigare men kan inte förmå mig att betala så mycket pengar som det kostar (även begagnat). Sen är det så att jag som nybörjare/amatör upplever fotandet med fast objektiv som lättare och roligare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Lättare är det ju knappast, och bilderna brukar bli roligare om man redan i kameran har fått utsnittet någorlunda rätt.

Ett bortglömt objektiv är EF 100mm f/2 USM. Det är nästan lika ljusstarkt som 85:an, når lite längre, lika ljusstarkt som EF 135mm f/2L USM och ett steg ljusstarkare än EF 100mm f/2,8L macro IS USM samtidigt som det är mycket billigare än de två L-objektiven. IS lär du ändå inte ha någon större nytta av i ditt fall.

Köp rätt lott och sen en EF 70-200mm f/2,8L IS USM II...
 

Anders Östberg

Guest
Jag har tittat en hel del på detta objektiv tidigare men kan inte förmå mig att betala så mycket pengar som det kostar (även begagnat). Sen är det så att jag som nybörjare/amatör upplever fotandet med fast objektiv som lättare och roligare.
Då är alternativen nog inte så många - 85/1.8 eller 100/2 - och acceptera att du ofta får beskära hårt i efterhand.
 

and30ers

Aktiv medlem
EF 85/1.8 USM, 3400kr
EF 100/2 USM, 4000kr
Tamron 70-200/2.8, 5700kr
EF 70-200/2.8 L USM, 9150kr

Alla priser från cameranu.nl, inkl. frakt och avgifter.
Begpriser blocket/fotosidan ca 20-25% lägre
 

William Spiik

Aktiv medlem
En polare köpte ett fast Canon 200/2.8 begagnat, tillverkas inte mer, för 3.200:-. Ska tydligen vara ganska skarpt och bra enligt honom, hittar du ett sånt kan du ju slå till. Blir jobbigt om det går sönder dock, liten chans att någon verkstad lagar det.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
En polare köpte ett fast Canon 200/2.8 begagnat, tillverkas inte mer, för 3.200:-. Ska tydligen vara ganska skarpt och bra enligt honom, hittar du ett sånt kan du ju slå till. Blir jobbigt om det går sönder dock, liten chans att någon verkstad lagar det.
Jag antar att du menar den första versionen av 200/2.8?

För EF 200/2.8L II USM säljs fortfarande nytt för c:a 8000 kr.
 

sumpen38

Medlem
Tack för alla svar!

Jag har nu köpt ett begagnat EF 85 f1,8 USM från en forum medlem.
Nu väntar jag på leverans för att börja prova :)
 
ANNONS