Annons

Vad ska jag köpa?? 550d, 50d eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskar:

Avslutat medlemskap
Hej jag är en kille på 17 år och ska köpa min första kamera jag kan tänka mig att lägga ut ca 14 tusen. Men jag vet inte vad jag ska köpa, jag har kollat på canon 550d, 50d, 60d, och jag tycker att 550d verkar bra till ett överkomligt pris men är 60d eller 550d så pass bättre att de är värd att satsa på?
 

ErlandH

Aktiv medlem
...jag har kollat på canon 550d, 50d, 60d, och jag tycker att 550d verkar bra till ett överkomligt pris men är 60d eller 550d så pass bättre att de är värd att satsa på?
Har du kollat på dem i verkligheten? Det är stora skillnader mellan 550D och "storebröderna" 50D och 60D. De senare har mycket bättre sökare, bättre AF, bättre reglage osv. Dvs helt enkelt lättare och roligare att ta bra bilder med.
 

dahlmonica

Ny medlem
50d

Hej jag är en kille på 17 år och ska köpa min första kamera jag kan tänka mig att lägga ut ca 14 tusen. Men jag vet inte vad jag ska köpa, jag har kollat på canon 550d, 50d, 60d, och jag tycker att 550d verkar bra till ett överkomligt pris men är 60d eller 550d så pass bättre att de är värd att satsa på?
Jag fotograferar själv med Canon 50D och är jättenöjd!!!
Mvh
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Nån sa att japan photo har 60d ör 9000kr. Om det fortfarande gäller så tycker jag att du ska satsa på den.
 

Oskar:

Avslutat medlemskap
Har du kollat på dem i verkligheten? Det är stora skillnader mellan 550D och "storebröderna" 50D och 60D. De senare har mycket bättre sökare, bättre AF, bättre reglage osv. Dvs helt enkelt lättare och roligare att ta bra bilder med.
ok tack:) har du några förslag på objektiv för ca 5000.
 

Oskar:

Avslutat medlemskap
jag har kollat på onlinstore för nästan alla affärer men jag kan inte hitta canon 50d någon stanns, någon som vet någon butik som har den. vill köpa den i butik i så fall
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
och 18-135 är ingen höjdare heller, superzoom som den är. riktigt dålig på längsta brännvidden enligt tidningen Fotos test nyligen.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Hej jag är en kille på 17 år och ska köpa min första kamera jag kan tänka mig att lägga ut ca 14 tusen. Men jag vet inte vad jag ska köpa, jag har kollat på canon 550d, 50d, 60d, och jag tycker att 550d verkar bra till ett överkomligt pris men är 60d eller 550d så pass bättre att de är värd att satsa på?
Kolla in den nya sony a580
 

hlse

Aktiv medlem
Hej jag är en kille på 17 år och ska köpa min första kamera jag kan tänka mig att lägga ut ca 14 tusen. Men jag vet inte vad jag ska köpa, jag har kollat på canon 550d, 50d, 60d, och jag tycker att 550d verkar bra till ett överkomligt pris men är 60d eller 550d så pass bättre att de är värd att satsa på?
Mitt råd är att du tar dig till en fotobutik och "känner" lite på dom för att se hur de ligger i handen på dig. Tanken är ju att du ska använda den och känns den inte bra så ...
Har du nån kompis eller andra vänner somn fotograferar ? Vad har de för kameror ? Kanske du ska satsa på det om det nu inte råkar vara Canon. Det för att ni kan utbyta erfarenheter och kanske ( om ni känner varandra väl ) låna objektiv av varandra. Kameroro idag tar så bra bilder att det spelar ingen roll om det står Canon , Nikon eller nåt annat på huset.
Men om du nu är inställd på Canon så vill jag nog säga att du får mest valuta för pengarna på en 50D.
Rajala har 50D hus för 6999 :- i morgon 1/11 ( specialpris under måndagen ). Det skulle ge dig 7000 :- till en eller ett par gluggar. Rajala har även CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM för 2999 :- i morgon ( ordinarie pris 6150 kr )
Det skulle ge dig ett bra kit att starta med.

Lycka till med fotandet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Rajala har 50D hus för 6999 :- i morgon 1/11 ( specialpris under måndagen ). Det skulle ge dig 7000 :- till en eller ett par gluggar. Rajala har även CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM för 2999 :- i morgon ( ordinarie pris 6150 kr )
Dessutom undrar jag om inte Rajala skulle ge honom paketpriset 9000 (som enligt Shaman egentligen upphörde i dag) om Oskar kliver in i butiken i morgon.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Utöver exv 17-85 IS USM...

... som jag har och gillar, satsa på ett EF 70-200mm f/4L USM om Du skall ha telezoom. Riktigt bra skärpa och tappar inte bort sig med en 1,4 converter om man vill lite till. Runt 6 loppor nytt, men inih...e överprisat beggat. Bländare 4 räcker jäkligt långt, tycker jag, med risk för att få proffsen på sig.

Har Du råd, kan Du ju kolla ett 15-85 istället. Det skall enligt ägarna vara riktigt bra. Jag är sugen själv på ett sånt... Vinner lite mer vidvinkel, vilket är bra då lilla sensorn går lite åt fel håll i den änden...

Har Du stora nävar köp semiproffshus (50D, ev 60D, men lite pluttigare är det allt). Lite mer rejäla doningar. Har 40D med vertikalgreppet BG-E2n. Stadigt, lättare hålla still än badankorna. Påverkar definitivt skärpan, när grejorna går att hålla still.

Så tycker jag ivf...
 

ESS

Aktiv medlem
tack alla som svarat :D jag var igår inne och kolla på nikon d90 vad tycker ni om den?
Min analys är att du är väldigt opåläst, lätt att bara slänga ut en fråga och ta det svaret som skriker högst eller först.

Ta dig tiden att lägga en vecka på att noja mellan alla alternativ och verkligen läsa på, Nikon D7000, nyaste sonykamerorna, canon, pentax K5? vilket objektiv är verkligen bäst och prisvärdast?
 
ANNONS