Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Dan J.

Aktiv medlem
internetgirot är en säkring för mig som köpare, men INTE som säljare, sålde en glugg me det, fick igen den efter några dagar, använd och skadad, går ALDRIG att få rätt där.
Hur kan Internetgirot vara säkert för mig som köpare? Jag packar upp varan och det visar sig vara en tegelsten och meddelar Internetgirot att pengarna inte får betalas ut till säljaren. Säljaren däremot säger : "-Vad i h-e, jag skickade ju en kamera, det är köparen som bluffar!"

Internetgirot säger bara att vid en tvist sätter de pengarna på ett räntebärande konto i väntan på att tvisten löses. Jag är alltså av med mina pengar! Hur länge? Tills det avgörs i domstol? Där jag inte ens vet om jag får rätt... (måste jag filma mottagandet av paketet och öppnandet, hur många gör det...?)

Det omvända fallet är lika illa: jag säljer, skickar min kamera och köparen hävdar att han fått en tegelsten...

Att Internetgirot skulle vara säkert har ingen lyckats övertyga mig om...
 

Prins1

Medlem
Grattis, vi har blivit lurade av samma bedragare:)

Han lämnade samma uppgifter till mig med ett körkort tillhörande "Stefan M***n", kvitto osv. Förmodligen är stefan ännu ett annat offer som råkat ut för detta kräk.

Hans banknr som han lämnade ut är följande:
Swedbank
Clr. 8381-6
Konto. 983 843 096-6

Jag har polisanmält ärendet och jag tycker även att du skall göra det samma, då chansen är större att polisen reagerar snabbare ju fler som lämnar anmälan om personen i fråga.

Har även en vän som jobbar på Swedbank så jag ska hälsa på honom imorgon och ta reda på vem den här bedragaren är!

Återkommer senare med uppgifter om personen..
Bra, då är vi minst tre st som polisanmält killen!
 

robwah-9

Aktiv medlem
Bra, då är vi minst tre st som polisanmält killen!
Se till att ni snackar ihop er också och meddela polisen vilka ni tre är. Annars kan det lätt bli så att det kommer att bli 3 separata utredningar som det inte kommer hända så mkt med.

Om Polisen istället för upp ögonen för att denna person lurar fler (troligen ett stort mörkertal också) så kommer det nog gå snabbare i utredningsarbetet.
 

Felixan

Medlem
Hej!

Jag har också "köpt" en kamera och betalt till samma bankkonto.

Det skulle bli min första systemkamera som jag längat efter länge. J

Jag blir så ledsen över att människor kan göra så här. Han lät så trovärdig så jag var bergsäker på att inte bli lurad. Nu får väl jag ringa polisen också.
 

Prins1

Medlem
Hej!

Jag har också "köpt" en kamera och betalt till samma bankkonto.

Det skulle bli min första systemkamera som jag längat efter länge. J

Jag blir så ledsen över att människor kan göra så här. Han lät så trovärdig så jag var bergsäker på att inte bli lurad. Nu får väl jag ringa polisen också.
Ring så fort som möjligt och tala även om att det finns fler anmälningar så att de kan koppla ihop dom!
 

Felixan

Medlem
Nu har jag gjort en polisanmälan också. Tyvärr sa de att chansen är väldigt liten att få fast något för den här typen av brott.

I mitt fall var det en Canon Eos 550D som såldes och han använde sej av namnet Robert Lundström från Falun. Även jag fick inscannat körkort, adress och telefonnummer som stämde enligt Eniro. Fick också mailet om att han hade glömt sändningskvittot i sin bil och var ute på jobbresa.

Känner mej så blåst och otroligt ledsen!
 

little_mac

Aktiv medlem
Nu har jag gjort en polisanmälan också. Tyvärr sa de att chansen är väldigt liten att få fast något för den här typen av brott.

I mitt fall var det en Canon Eos 550D som såldes och han använde sej av namnet Robert Lundström från Falun. Även jag fick inscannat körkort, adress och telefonnummer som stämde enligt Eniro. Fick också mailet om att han hade glömt sändningskvittot i sin bil och var ute på jobbresa.

Känner mej så blåst och otroligt ledsen!
Användes samma kontonummer?
 

Felixan

Medlem
Jodå, det var samma kontonummer som nämndes tidigare i tråden.

Det verkade inte som polisen inte ville, utan att det var svårt att hitta personen och kunna bevisa bedrägeriet. Men visst, dom lägger säkert inte alltför mycket krut på det.
 

little_mac

Aktiv medlem
Jodå, det var samma kontonummer som nämndes tidigare i tråden.

Det verkade inte som polisen inte ville, utan att det var svårt att hitta personen och kunna bevisa bedrägeriet. Men visst, dom lägger säkert inte alltför mycket krut på det.
Nu är det så att jag varit i kontakt med Swedbanks säkerhetsavdelning och de är angelägna om att polisen kontaktar dem omgående. Jag skulle uppskatta om du Ann-Christin kunde kontakta mig på min mail eller via telefon så jag kan ge dig kompletterande uppgifter till din anmälan.
 

Miljume

Avslutat medlemskap
Också lurad av samma kille

Hej,

Tyvärr är även jag blåst, i mitt fall en MacBook Pro för 9800 kr

Samma identitet uppgiven, Erik Robert Lundström i Falun och körkort mailat med telefonnummer som stämmer med Eniro

Finns det någon möjlightet att få SwedBank att medverka i att klara upp detta bedrägeri då han uppenbarligen fått pengarna till sitt konto där?

Har också polisanmält med diarienummer: 2400K2322-11

Nu hjälps vi åt och sätter dit den här killen!
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag har handlat på blocket i många år, och jag har ALDRIG gjort en sådan bra koll som dessa numera tyvärr blåsta personer har gjort, jag hade garanterat åkt dit.
jag köpte en D700 för 15500:- med otroligt mycket mindre info, gick på magkänslan, men läste sedan denna tråd efter att kameran var skickad, och adressen i mailet stämde inte alls överens med namnet, och telefon numret gick till en tredje, men till slut efter en kontroll gick allt ihop klockrent.
men skit idet, i dessa fall är det tyvärr så att pengarna är borta, oavsett om vederbörande åker dit, MIN skada är bortom räddning, tyvärr.
-det finns bara en räddning som jag inte någonsin skulle ta till, då tar jag hellre förlusten.
-men jag lider med er
 

Hoztic

Aktiv medlem
Appropå att bli lurad och att det är bättre att träffas IRL... En polare i Malmö skulle köpa konsertbiljetter av en kille på blocket, som bodde rätt nära mig, så jag fick uppdraget att träffa killen som sålde och göra upp affären öga mot öga, just för att min polare skulle vara säker på att biljetterna fanns osv. Jag möter killen, synar biljetterna som jag bedömer som högst äkta så jag köper dom och lägger på brevlådan.

På konsertkvällen ringer polaren, han kommer inte in! Killen som sålde biljetterna har varit smart, han har köpt 10 biljetter, fått hem dom, och sedan avbokat dom! Då blir papperslapparna värdelösa, dom har ju en EAN-kod och ett unikt id, och han fick pengarna tillbaka på kontot. Dvs hade han äkta biljetter, dock var dom som sagt deaktiverade i systemet, vilket är omöjligt att kolla för oss vanliga dödliga.

Det hela hade varit riktigt listigt, om han inte hade använt synligt mobilnummer, reggat på honom, kommit i sin egen bil osv, så det löste sig i slutändan faktiskt! Men det är lätt att bli blåst, även om man träffas och allt ser äkta ut :(
 

Nitobert

Aktiv medlem
-det är bara så att så länge det finns en teoretisk möjlighet för oärligt folk att utnyttja ett system så ligger ärligt folk efter....
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag blev blåst på ett liknande sätt 2003, det blev även runt 15 andra (av samma kille) och han åkte faktiskt dit. Att han sedan var en pundare som det inte gick att få några pengar ur genom kronofogden var lite surt, men det är absolut inte onödigt att anmäla som vissa tycks anse. Lycka till!
 

Makten

Aktiv medlem
Hur kan Internetgirot vara säkert för mig som köpare? Jag packar upp varan och det visar sig vara en tegelsten och meddelar Internetgirot att pengarna inte får betalas ut till säljaren. Säljaren däremot säger : "-Vad i h-e, jag skickade ju en kamera, det är köparen som bluffar!"

Internetgirot säger bara att vid en tvist sätter de pengarna på ett räntebärande konto i väntan på att tvisten löses. Jag är alltså av med mina pengar! Hur länge? Tills det avgörs i domstol? Där jag inte ens vet om jag får rätt... (måste jag filma mottagandet av paketet och öppnandet, hur många gör det...?)

Det omvända fallet är lika illa: jag säljer, skickar min kamera och köparen hävdar att han fått en tegelsten...

Att Internetgirot skulle vara säkert har ingen lyckats övertyga mig om...
Frågan är varför någon skulle öda tid på att skicka en tegelsten mot pengar som den inte kommer att få ut. Det håller inte. Bara det att man är villig att använda internetgirot bör vara en skaplig garanti för att allt står rätt till.
Samma sak med köparen. Skulle man verkligen riskera att hämta ut varan, hävda att det var en tegelsten (vilket säljaren kanske med foton och/eller video kan motbevisa) för att sen dras inför domstol?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Internetgirot skyddar i första hand köparen som jag ser det.

Jag har nån gång använt mig av det som säljare, men egentligen förstår jag inte varför. Jag skickar t ex ett objektiv. Köparen hämtar ut paketet och hävdar att paketet innehöll en tegelsten.

För att jag som säljare i det läget ska vara skyddad ska jag alltså antingen ha videofilmat (utan klipp) hela processen med paketering, transport till inlämningsstället och själva inlämningen av paketet. Alternativt ha ett betrott vittne som följer hela processen.

Eller??
 
ANNONS