Annons

Snabb kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej. Undrar över hastigheten på nyare bättre kompakter, då jag funderar över en sådan tillsammans med en optisk voigtlandersökare. Min D40, som sliter hårt varje dag, passar jäkligt dåligt för de bilder jag tar; nära och mitt bland folk vart som helst. Frågan är alltså till er som har erfarenhet, gärna från användning mitt bland folk i snabb rörelse. Fungerar de snabbt nog, kompakterna? Ex. Ricoh 1-3, Sigma, Panasonic lx3 .. Nämn inte Fujin bara ........


Simon
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej. Undrar över hastigheten på nyare bättre kompakter, då jag funderar över en sådan tillsammans med en optisk voigtlandersökare. Min D40, som sliter hårt varje dag, passar jäkligt dåligt för de bilder jag tar; nära och mitt bland folk vart som helst. Frågan är alltså till er som har erfarenhet, gärna från användning mitt bland folk i snabb rörelse. Fungerar de snabbt nog, kompakterna? Ex. Ricoh 1-3, Sigma, Panasonic lx3 .. Nämn inte Fujin bara ........


Simon
Det finns så många olika typer av "snabb" ... :)

Ganska många nyare kompaktkameror har snabb serietagning. Bra, men kanske inte det du var ute efter.
Autofokus har generellt blivit ... Mindre långsam, "snabb" vore att ta i ...
De flesta kompakter startar hyfsat snabbt numera - bra när man vill ta ögonblicksbilder.
Avtrycksfördröjningen hos kompakter har blivit bättre. Inte snabb som i en bra DSLR, men ofta rätt ok.

Det är lite svårare att få samma omedelbara tajming även med de snabbaste kompakterna som med en snabb systemkamera. Men med lite träning är flera av dem riktigt ok. Ricoh (och någon mer jag just nu glömt) har ju till exempel förfokusering där avtrycket inte inväntar autofokus.

Sigma? Syftar du på DP1/DP2 så blir du besviken. Trevliga kameror på flera sätt men ordet snabb nämns liksom aldrig tillsammans med dem ... Av goda skäl.

Panasonic LX3/LX5 är ok, Ricohs olika dyrare modeller är snabba. Samsung EX1 är inte så dum och smidig att jobba halvmanuellt med. Canon S95 är ok.
 

hunterthompson

Aktiv medlem
Hallå, tack för svar. Jo jag tänkte inte på att specificera mig .. Jag menade såklart fördröjning på avtryck till tagen bild så att säga. Har läst lite om GR3 och vissa säger att den är snabb, men som du skriver så kan det nog inte jämföras med en DSLR. Enda sättet att vara säker är at pröva en, hur nu det skall gå till .. Behöver verkligen en annan kamera, en mindre, mer diskret. På vissa platser dras blickarna till en medelstor nikon som om den vore ett bofors carl gustav.
 

hunterthompson

Aktiv medlem
Ja just det som du nämnde kan man ju alltid förfokusera. Det är ju många gånger att föredra på gatan. Antar att man får bra skärpedjup med Ricoh grd3 pga den lilla sensorn?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Nackdelen med kompaktkameror

är att objektiven först måste ut till tagningsläget.

Det är den största begränsningen hos min Olympus XZ-1. Jag kommer snabbare till skott med min lilla DSLR, en E-400. Däremot är E-400 långsammare på allt det övriga, främst beroende på att den nyare P&S-kameran har de senaste, snabbare och batterisnålare kretsarna.

Ta t.ex. den nya Panasonic G3, som är den minsta systemkameran i dagsläget, om inte snabbheten hos en kompaktkamera räcker till.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Och E-PL2 kan användas med trådskaparens optiska Voigtlandersökare förstås.
Blir kanske lite tårta på tårta med den inbyggda elektroniska dito i G3'an?

Många hävdar minsta, med diverse bivillkor, såsom DMC-G3 här.
 

hunterthompson

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Kollar på G3:an nu. Den verkar vara det närmaste man kommer en responsiv liten tystare kamera med fast vidvinkel. Blir inte billigt men kanske värt det. Känns inte som det är någon bra idé att gå från en systemkamera till en kompakt. Mer diskret men missar man bilder pga långsam AF och lagg osv så kommer det inte vara värt så mycket! :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för tipsen. Kollar på G3:an nu. Den verkar vara det närmaste man kommer en responsiv liten tystare kamera med fast vidvinkel. Blir inte billigt men kanske värt det. Känns inte som det är någon bra idé att gå från en systemkamera till en kompakt. Mer diskret men missar man bilder pga långsam AF och lagg osv så kommer det inte vara värt så mycket! :)
G3 verkar onekligen trevlig.

Allmänt: Det känns ofta segt att köra kompakter om man är van vid systemkamera. Själv kör jag ju två stycken D3:eek:r till vardags vilket blir en intressant referensnivå när jag provkör kompakter.

Men mycket är också en vanesak och en inlärningsfråga. Många av dagens kompakter är riktigt bra för gatufoto och liknande - jämför jag till exempel fokushastigheten med vad jag uppnådde på den gamla onda tiden med sådana där kemibaserade rullsensorer (a.k.a. "Kodachrome") så är kompakterna helt ok.

Mitt tips är att övertala någon fotoaffär att låna ut en kamera i någon timme så du kan prova. Fördelen med kompakterna framgår av namnet - de är ju faktiskt väldigt så, smidiga och som bonus tysta och får inte människor omkring dig att reagera alls på samma sätt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men mycket är också en vanesak och en inlärningsfråga. Många av dagens kompakter är riktigt bra för gatufoto och liknande - jämför jag till exempel fokushastigheten med vad jag uppnådde på den gamla onda tiden med sådana där kemibaserade rullsensorer (a.k.a. "Kodachrome") så är kompakterna helt ok.
Jag satte nyss i ett batteri i min gamla Canon Prima Zoom 70F (2x zoom! :D) för att spola tillbaka och få ut den gamla ruttna rullen som suttit där i säkert 7, om inte 10 år. Vad som är/var på den vet jag inte. :)

Dock så kan jag konstatera att det inte alltid var så värst snabbt förr heller på kompakter. Autofokusen är inte direkt supersnabb, men jämfört kontrastfokus på Nikons DSLR så är det förvisso rena rama F1. Att man sedan inte har någon aning om vad som det faktiskt fokuserats på, och hur väl det lyckats gör knappast saken bättre. Genomsiktssökaren är mikroskopisk även jämfört med sökaren på min förra D80. Jämfört med D700:an så är det som att titta genom hålet i en nålhålskamera... Dessutom har den brytningsfel så att det blir lite spännande färger i kanterna på en del saker.

Uppstarten är väl någorlunda snabb förvisso, men då optiken ska komma ut ur huset när man drar undan skyddsluckan så är det inte helt direkt. Någon kontroll över exponering, bländare och sådant har man inte. Det man kan göra är att slå av blixten helt, tvinga på den, röda ögon-reduktion samt autoläge för blixten. Någon USB-kontakt för överföring av bilder har jag inte hittat heller. ;)

Bara för att sätta saken i perspektiv alltså. :)
 

Björn_

Aktiv medlem
...om vi ändå snackar G3 och olympus kan man väl nämna nex3 eller 5 också. Gå till en affär och kläm på både G3, olympus PEN och NEX så ser du om det funkar. NEXen har bäst prestanda jämfört med G3. Var själv inne på en PEN innan NEX:en kom men det är väl mycket tycke och smak. Ingen av de kamerorna är dåliga i vart fall.

//Björn
 

BjornSv

Medlem
Tack för tipsen. Kollar på G3:an nu. Den verkar vara det närmaste man kommer en responsiv liten tystare kamera med fast vidvinkel. Blir inte billigt men kanske värt det. Känns inte som det är någon bra idé att gå från en systemkamera till en kompakt. Mer diskret men missar man bilder pga långsam AF och lagg osv så kommer det inte vara värt så mycket! :)
När det gäller tystare så ska du nog inte hoppas för mycket - jag har en GF1 och slutaren på den är tämligen högljudd. Nu kan ju Panasonic ha designat om någonting i nya modellen, men jag skulle inte hoppas för mycket.

Annars så tycker jag Panasonic verkar ha lyckats bra med sina spegelösa kameror. Autofokusen är riktigt rapp.

En variant kanske kan vara att satsa på t.e.x en begagnad GF1 med 20mm/1.7 och hänga på din externa sökare på den. Fördelen med G3 är väl annars att du får en bra elektronisk sökare och förhoppningsvis lite bättre hög-ISO egenskaper.
 

hunterthompson

Aktiv medlem
G3 verkar onekligen trevlig.

Allmänt: Det känns ofta segt att köra kompakter om man är van vid systemkamera. Själv kör jag ju två stycken D3:eek:r till vardags vilket blir en intressant referensnivå när jag provkör kompakter.

Men mycket är också en vanesak och en inlärningsfråga. Många av dagens kompakter är riktigt bra för gatufoto och liknande - jämför jag till exempel fokushastigheten med vad jag uppnådde på den gamla onda tiden med sådana där kemibaserade rullsensorer (a.k.a. "Kodachrome") så är kompakterna helt ok.

Mitt tips är att övertala någon fotoaffär att låna ut en kamera i någon timme så du kan prova. Fördelen med kompakterna framgår av namnet - de är ju faktiskt väldigt så, smidiga och som bonus tysta och får inte människor omkring dig att reagera alls på samma sätt.
Nej precis, det är ju mycket det man är ute efter, att plåta nära utan höga spegeljud. Bra idé med utlånet, skall kolla här i Oslo om nån låter mig låna en. Ricoh GRD3 på scand foto för 4000, men lär gå fort..
 

hunterthompson

Aktiv medlem
Jag satte nyss i ett batteri i min gamla Canon Prima Zoom 70F (2x zoom! :D) för att spola tillbaka och få ut den gamla ruttna rullen som suttit där i säkert 7, om inte 10 år. Vad som är/var på den vet jag inte. :)

Dock så kan jag konstatera att det inte alltid var så värst snabbt förr heller på kompakter. Autofokusen är inte direkt supersnabb, men jämfört kontrastfokus på Nikons DSLR så är det förvisso rena rama F1. Att man sedan inte har någon aning om vad som det faktiskt fokuserats på, och hur väl det lyckats gör knappast saken bättre. Genomsiktssökaren är mikroskopisk även jämfört med sökaren på min förra D80. Jämfört med D700:an så är det som att titta genom hålet i en nålhålskamera... Dessutom har den brytningsfel så att det blir lite spännande färger i kanterna på en del saker.

Uppstarten är väl någorlunda snabb förvisso, men då optiken ska komma ut ur huset när man drar undan skyddsluckan så är det inte helt direkt. Någon kontroll över exponering, bländare och sådant har man inte. Det man kan göra är att slå av blixten helt, tvinga på den, röda ögon-reduktion samt autoläge för blixten. Någon USB-kontakt för överföring av bilder har jag inte hittat heller. ;)

Bara för att sätta saken i perspektiv alltså. :)
Hehe, ja det gäller att jämföra med rätt saker ..
 

hunterthompson

Aktiv medlem
När det gäller tystare så ska du nog inte hoppas för mycket - jag har en GF1 och slutaren på den är tämligen högljudd. Nu kan ju Panasonic ha designat om någonting i nya modellen, men jag skulle inte hoppas för mycket.

Annars så tycker jag Panasonic verkar ha lyckats bra med sina spegelösa kameror. Autofokusen är riktigt rapp.

En variant kanske kan vara att satsa på t.e.x en begagnad GF1 med 20mm/1.7 och hänga på din externa sökare på den. Fördelen med G3 är väl annars att du får en bra elektronisk sökare och förhoppningsvis lite bättre hög-ISO egenskaper.
Ja de verkar bra, tex g3, men som vanligt är det något de tabbat sig med. Exempelvis att man måste skifta mellan skärm och sökare med en knapp. Hm, smart tänkt.
 
ANNONS