Annons

5D mk2 vs 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Om man följer ett förlopp i sökaren och vill flytta runt den aktiva fokuspunkten med joysticken så saknar man snabbt att man inte kan få större spridning på punkterna samt att de perifera punkterna inte är korslagda; de missar ganska ofta om det är dålig kontrast.

Annars tycker jag inte att det är något FEL på autofokusen. Siktar du med mittpunkten så blir det skarpt. Men har man bara fokusen i mitten på alla bilder blir det lite statiskt. Och låser man fokusen och komponerar om bilden får man problem om man har objektiv med kort skärpedjup.

/ K
Där har du en poäng faktiskt.
 

Anjou

Aktiv medlem
Frågan är kanske vad som ska skilja mellan modell 5 jämfört med modell 1. Lägger man på allt från önskelistan så blir det snart bara batterikapaciteten som skiljer. Hur säljer man då en stor tegelsten för så mycket mera pengar? Finns ingen varumärkesansvarig som skulle gå med på en sån situation.

/ K
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Frågan är kanske vad som ska skilja mellan modell 5 jämfört med modell 1. Lägger man på allt från önskelistan så blir det snart bara batterikapaciteten som skiljer. Hur säljer man då en stor tegelsten för så mycket mera pengar? Finns ingen varumärkesansvarig som skulle gå med på en sån situation.

/ K
Vad menar du egentligen? Alla system som går att stoppa i kameran går också att ersätta med bättre varianter framöver.
 

Anjou

Aktiv medlem
Vad menar du egentligen? Alla system som går att stoppa i kameran går också att ersätta med bättre varianter framöver.
Vad jag menar är att det finns en gräns för hur "bra" 5D kan bli så länge man vill sälja en 1D. De får ju aldrig närma sig varandra för mycket. (Självklart är det delvis ett självlösande problem eftersom nästa 1D också blir ännu bättre.)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Frågan är kanske vad som ska skilja mellan modell 5 jämfört med modell 1. Lägger man på allt från önskelistan så blir det snart bara batterikapaciteten som skiljer. Hur säljer man då en stor tegelsten för så mycket mera pengar? Finns ingen varumärkesansvarig som skulle gå med på en sån situation.
Det är så Canon tänkt under flera år, men nu har de tänkt om. Nikon har med D200/D300/D300s och D700 visat att det inte är lönt att spara på krutet. Canon har insett att Nikon har rätt och kommit med 7D. Därför tror jag inte att Canon kommer att snåla på krutet.

Genom att snåla förlorar Canon bara kunder till Nikon och Sony. 1D-serien har sina speciella kunder och de blir inte så många fler om Canon snålar med 5D-serien. Kanske blir de tom färre eftersom fler då går över till andra märken.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Man kan också sätta in en EG-S mattskiva för ynka 250:- och använda ljusstarka manuella objektiv. Det är som att ha 200 fokuspunkter var man vill i sökaren och total kompositionsfrihet. Något många av dagens fotografer tycks ha glömt :)
Hinner man fokusera manuellt finns det ingen AF i världen som inte hinner med.
 

wfrank

Aktiv medlem
Hinner man fokusera manuellt finns det ingen AF i världen som inte hinner med.
Du missade nog poängen. Fokuspunkterna sitter tätt i mitten. AF kan inte hjälpa om du vill fokusera utanför området. Vid AF halvpress med omkomponering flyttar du fokusplanet irriterande mycket vid stor bländare. EG-S löser det.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ytterligare saker som Canon kan förbättra är videoformatet. Upp till 50p i 1920x1080 samt ställbar bitrate. Det ryktas om att Canon håller på att jobba på sitt videoformat så att det ska passa proffs bättre.

Samtidigt vore det trevligt med enkla amatöranpassade format som iFrame så att man enkelt kan publicera bilderna. kanske också Motion Jpeg som option.

På Eos 600D kan man använda en mindre sensor som ändå ger full-HD-upplösning (ca 2 megapixel). Det är trevlig. En steglös digital zoom till det läget vore najs.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Efter att ha införskaffat en 7D i våras så används den till 90% av allt fotande. Varför? För att autofokusen är överlägsen! Visst är bildkvalitén märkbart sämre och bilderna är brusiga men vad spelar det för roll när fokus sitter klockrent oavsett (nåja nästan..) oavsett vilken situation den utsätts för.
 

olap

Aktiv medlem
Wifi

Jag saknar wifi-lösning så att man kan använda exvis iPhone som extern skärm och avtryckare. Det går idag men inte utan att ha med en dator också. Det är supersmidigt att ha sin iPhone fastspänd på handleden och tex kunna styra ytterligare en kamera enkelt.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vad jag menar är att det finns en gräns för hur "bra" 5D kan bli så länge man vill sälja en 1D. De får ju aldrig närma sig varandra för mycket. (Självklart är det delvis ett självlösande problem eftersom nästa 1D också blir ännu bättre.)
Tänk D3 och D700. De är i princip likvärdiga om du monterar på greppet på D700 med rätt batterier i.
Samma känsla, samma AF, 8 vs 9 BPS. etc, etc

Några saker skiljer fortfarande. Några fler format i D3 såsom 4x5. Två kortplatser, mic men inte mycket mer.

Så om Nikon kan så kan väl Cnaon
 

JarJarBinks

Medlem
Jag saknar wifi-lösning så att man kan använda exvis iPhone som extern skärm och avtryckare. Det går idag men inte utan att ha med en dator också. Det är supersmidigt att ha sin iPhone fastspänd på handleden och tex kunna styra ytterligare en kamera enkelt.
Jag snubblade av en slump på DSLR Controller. Det är en Android app som verkar kunna det du vill (även om den varken stöder iPhone/iPad eller är WiFi enablerad). Jag har själv ingen Android apparat så jag vet inte hur bra det fungerar.

Johan
 
ANNONS