Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Axelkameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

JarJarBinks

Medlem
Hej,

jag har tänk skaffa mig en kameraväska eftersom jag vuxit ur den jag har. Det jag skulle vilja ha med är:

  • Canon 60D + 15-85 (inget batterigrepp)
  • EF 70-200
  • extern blixt

Det är ett plus om väskan rymmer mitt 70-200 monterad på kameran, men absolut inte ett måste. Väskan skall kunna tas med i ett flygplan som handbagage. Jag äger inte ännu någon surfplatta, men det är inte uteslutet att jag kommer att skaffa en inom en snar framtid så det är önskvärt att en sådan också har sin givna plats i väskan. Jag har tänkt använda väskan för tex stadssemestrar eller när man vill resa med en relativt lätt packning men ändå ha med sig stora skjutjärnet (och inte bara en liten kompaktkamera). Väskan får gärna vara tunn eftersom det fungerar smidigare i trånga utrymmen eller i stora folkmassor.

Jag har en rätt stor kamera ryggväska som jag använder när jag vill ha med mig [nästan] hela arsenalen, men den är inte särskilt smidig även om den är bekväm att bära på. Det går tex inte så snabbt att ta fram kameran och att byta objektiv är rätt omständligt. Att en axelväska kan bli tung att bära en hel dag är ett pris som jag är villig att betala.

De modeller som jag tycker skulle möta mina behov är:


Har du några åsikter om vilken väska som skulle passa? Finns det några nackdelar med de produkter jag listat ovan? Finns det något annat man borde beakta innan man gör ett köpbeslut? Står sig produkterna ovan mot tex överraskande regnskurar?

mvh,

Johan
 

JarJarBinks

Medlem
Jag har en sån här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10704145
Mycket praktisk att bära och det är bara att svänga fram den på magen för att komma åt kameran. I kamerafacket får jag plats med en 7D inkl batterigrepp och ett EF 24-70/2,8 L monterat, inklusive motljusskydd. Kameran klar för fotografering alltså. Jag får också plats med mitt EF 70-200/4 L på kameran, men då måste jag vända motljusskyddet.
Den ser spännande ut. Du menar alltså att väskan hålls stadigt på ryggen (när man så vill det) trots att den endast har en bärrem, eller har den någon rem som inte syns på bilderna?

undrar,

Johan
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Den ser spännande ut. Du menar alltså att väskan hålls stadigt på ryggen (när man så vill det) trots att den endast har en bärrem, eller har den någon rem som inte syns på bilderna?

undrar,

Johan
Ja, den har även en midjerem om man vill att den ska sitta extra stadigt. Den har dock jag inte behövt använda mig av under mina cykelturer eller promenader.
På produktsidan står det om midjebälte och på videon skymtas den ett kort ögonblick. http://www.lowepro.com/slingshot
 

atotowi

Aktiv medlem
Om en sling väska är av intresse så tycker jag personligen att Tamrac Velocity serien är bättre eftersom den kan bäras som axelväska om man vill.
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Jag tycker det skulle vara svårt att köpa väska utan att ha provat i butik.

Det bästa du kan göra är att ta med dig den utrustning du vill skall vara i väskan och prova i butik.

Sling väskorna är bra men kanske inte passar alla.
 

JarJarBinks

Medlem
Tackar för era inlägg.

Jag måste medge att jag hade avfärdat sling väskorna, men nu tror jag att jag skall överväga dem på nytt. Givetvis vill man ju prova i en butik innan man köper. Jag har nog kollat in lite redan och kunde konstatera att tex National Geographics väskorna inte är vad jag söker - de var inte alls så smidiga som jag hade förväntat mig.

Johan
 

goneaway

Aktiv medlem
Tackar för era inlägg.

Jag måste medge att jag hade avfärdat sling väskorna, men nu tror jag att jag skall överväga dem på nytt. Givetvis vill man ju prova i en butik innan man köper. Jag har nog kollat in lite redan och kunde konstatera att tex National Geographics väskorna inte är vad jag söker - de var inte alls så smidiga som jag hade förväntat mig.

Johan
Då kanske du ska titta på ThinkTanks Retrospective serie. Finns i 3 storlekar, använder själv den största och är nöjd med den. Men som alla axelväskor blir man något snett belastad om man använder den under långa dagar med full packning.
 

levitte

Aktiv medlem
Själv är jag en stor fan av ryggsäckar, då ryggen tar minst stryk av såna... samtidigt håller jag med om att åtkomligheten i såna inte är den bästa, och att en sling definitivt gör sig bättre på det viset.

Jag har i tankarna att titta närmare på Katas 3N1-serie, som är en kombo av ryggsäck och sling genom att axelremmarna går att ta loss snabbt, korsa över bröstkorgen (vilket innebär att man kan koppla loss den ena och vips så har man en sling), eller ha som helt vanlig ryggsäck om man vill.

Ref:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10119069
http://www.kata-bags.com/product.asp?Version=photo&p_Id=19771
(finns tydligen i tre storlekar, modellkodningen talar om ifall det finns utrymme för netbook (3N1-xx) eller inte (3N1-x0))

Mvh,
Richard
 

Skarström

Aktiv medlem
Själv är jag en stor fan av ryggsäckar, då ryggen tar minst stryk av såna... samtidigt håller jag med om att åtkomligheten i såna inte är den bästa, och att en sling definitivt gör sig bättre på det viset.

Jag har i tankarna att titta närmare på Katas 3N1-serie, som är en kombo av ryggsäck och sling genom att axelremmarna går att ta loss snabbt, korsa över bröstkorgen (vilket innebär att man kan koppla loss den ena och vips så har man en sling), eller ha som helt vanlig ryggsäck om man vill.

Ref:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10119069
http://www.kata-bags.com/product.asp?Version=photo&p_Id=19771
(finns tydligen i tre storlekar, modellkodningen talar om ifall det finns utrymme för netbook (3N1-xx) eller inte (3N1-x0))

Mvh,
Richard
Den ser bra ut! Får nog köpa sån.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Den ser bra ut! Får nog köpa sån.
Jag har, tyvärr, en 3N1-20 liggande som inte används. Katas modell var för smal för att rymma min 7D inkl batterigrepp och med t.ex. 24-70/2,8 L monterat på kameran, skjutklart. Det ryms i den jag har nu http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10704145

Det går även att ha 70-200/4 L monterat och klar för fotografering, dock med motljusskyddet vänt.
Dessutom ryms lite annat smått och gott i slingen.
Lowepro passar tone mycket bättre för mig, men smaken är ju som baken...
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har, tyvärr, en 3N1-20 liggande som inte används. Katas modell var för smal för att rymma min 7D inkl batterigrepp och med t.ex. 24-70/2,8 L monterat på kameran, skjutklart. Det ryms i den jag har nu http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10704145

Det går även att ha 70-200/4 L monterat och klar för fotografering, dock med motljusskyddet vänt.
Dessutom ryms lite annat smått och gott i slingen.
Lowepro passar tone mycket bättre för mig, men smaken är ju som baken...
Tror du en Nikon D7000 med 70-300, 35mm, 50mm och ett 18-105 ryms i 3N1-20?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Tror du en Nikon D7000 med 70-300, 35mm, 50mm och ett 18-105 ryms i 3N1-20?
Lite svårt för mig att svara på. Men min 7D med 24-70 skjutklar är ca. 25 cm långt, från baksidan till motljusskyddets framkant.
Och mitt 70-200 ryms lätt i det övre facket. Dessutom finns det några mindre fack, där jag kan få ner 100/2,8 makro och 50/1,4 på båda sidor om kameran, så en vild gissning är att dina prylar får plats. Men jag lovar inget! ;-)
 

Skarström

Aktiv medlem
Lite svårt för mig att svara på. Men min 7D med 24-70 skjutklar är ca. 25 cm långt, från baksidan till motljusskyddets framkant.
Och mitt 70-200 ryms lätt i det övre facket. Dessutom finns det några mindre fack, där jag kan få ner 100/2,8 makro och 50/1,4 på båda sidor om kameran, så en vild gissning är att dina prylar får plats. Men jag lovar inget! ;-)
Tack för tips! Klart intressant. Gäller bara hitta en affär nu.
 

Bjrn

Medlem
Jag slår ett slag för domke, köpte själv en f-3x tidigare i somras. Kommer nog inte behöva byta väska på ett bra tag.

Det jag gillar med domkes väskor är att dom är riktigt smidiga men rymmer väldigt mycket, dock ska det påpekas att dom inte har mycket stoppning utan endast ett kraftigt canvastyg förutom en tjockare bottenplatta.
Dock så anser jag att det ger ett fullgott skydd för min kamera iaf.

I F-3x får jag ledigt plats med D700+Batterigrepp med 85mm f1.4g & 35mm 1.4g samt minst en blixt,skyport radiosändare,ipad samt lite andra småsaker. Väskan blir tung men det finns fortfarande plats över.

En sak jag gillar med f-3x'en är att den har ett kortare bärhandtag utöver axelremmen vilket är en smidig detalj ifall man ska bära den kortare sträckor.

Att den sedan är snygg och åldras med värdighet är bara ytterligare ett plus.

Kan vara lite svårt att hitta domke i Sverige men jag beställde ifrån http://www.domkebags.co.uk/ , beställde torsdagkväll och levererades på måndag.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för domke, köpte själv en f-3x tidigare i somras. Kommer nog inte behöva byta väska på ett bra tag.

Det jag gillar med domkes väskor är att dom är riktigt smidiga men rymmer väldigt mycket, dock ska det påpekas att dom inte har mycket stoppning utan endast ett kraftigt canvastyg förutom en tjockare bottenplatta.
Dock så anser jag att det ger ett fullgott skydd för min kamera iaf.

I F-3x får jag ledigt plats med D700+Batterigrepp med 85mm f1.4g & 35mm 1.4g samt minst en blixt,skyport radiosändare,ipad samt lite andra småsaker. Väskan blir tung men det finns fortfarande plats över.

En sak jag gillar med f-3x'en är att den har ett kortare bärhandtag utöver axelremmen vilket är en smidig detalj ifall man ska bära den kortare sträckor.

Att den sedan är snygg och åldras med värdighet är bara ytterligare ett plus.

Kan vara lite svårt att hitta domke i Sverige men jag beställde ifrån http://www.domkebags.co.uk/ , beställde torsdagkväll och levererades på måndag.
Jag håller med om Domke, har själv två st, en F-3x som jag köpt från Scandinavian Photo, som har ett ganska stort urval av Domke. Den andra, större modellen, köpte jag direkt från USA långt innan väskorna fanns här i Eouropa. Fick tipset när jag var medlem i PSA, Photographic Society of America. Jag tror det var i slutet av 70-talet som jag köpte den väskan, motsvarar dagens F-2.
Fördelen med en Domkeväska är att när den blir smutsig så är det bara att stoppa den i tvättmaskinen.
 
ANNONS