Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Nikon (nybörjarsystemkamera)

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det intressanta är inte VAD som ingår i listan. Jag menar att man skall göra en lista över optiker som man kan vara intresserad av i framtiden. Både i ett ekonomiskt perspektiv och inte.

Det jag vänder mig emot är att folk gg på gg har mage att påstå att det inte skiljer.
Det skiljer! så enkelt är det. Och i exemplet tog jag bara upp CaNikon, det finns ju fler...

Det riktigt intressanta i listan är "nop". Vill man ha möjlighet att sätta en sådan på önskelistan så måste man välja rätt märke från början. och då leder Canon.
Jag klagade inte på din lista. Jag bara använde den som ett exempel på att kamerasystemet med tiden blir dyrt. Så dyrt att första (och kanske andra, och tredje) kameran i sammanhanget är småsmulor av slutkostnaden.
Man behöver inte börja bygga sitt system redan med första kameran.

Petter ...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag klagade inte på din lista. Jag bara använde den som ett exempel på att kamerasystemet med tiden blir dyrt. Så dyrt att första (och kanske andra, och tredje) kameran i sammanhanget är småsmulor av slutkostnaden.
Man behöver inte börja bygga sitt system redan med första kameran.

Petter ...
Jag tror att få kommer upp i en sådan lista som jag skrev.
Men det räcker ju att du köper ETT dyrt objektiv för att du skall hamna i läget att du inte vill byta system.
 

spetters

Medlem
Det hoppas vi alla:) Grattis till köpet!
Uppdatering: Jag kände väldigt snabbt att jag inte kom överens med min Nikon D3000, det var inte alls rätt val för mig och jag tror nog att jag köpte just den för att jag fick den så billigt (2000:- inkl originalobjektiv, väska, minneskort mm). Jag sålde den redan kanske sex veckor senare och köpte en Canon EOS 1100D på mellandagsrean och sen klickade jag hem ett 50mm f/1.8 objektiv. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canons opikutbud är större.
Visst, men många av dessa objektiv har ingen bildstabilisering i sig och stabilisering är mainstreamn idag. Letar man stabiliserade alternativ så finns det fler till de som har stabilisering inbyggd i kamerahusen om man då även räknar in allt som passar från tredjepartstillverkare och som även dessa blir stabiliserade. Det är först det senaste åren som tredjepartstillverkarna också börjat tillverka stabiliserade objektiv till Canon och Nikon men långtifrån allt är stabiliserat i det sortimentet idag.

Däremot är det så att Canon och Nikon har objektiv som möter ett bredare spektrum av användarkrav om man bara är beredd att skippa stabiliseringen i många fall. Canon har exv. fortfarande en klart bättre ljusstark uppsättning telen än exv. Sony som är störst tillverkare av de med inbyggd stabilisering. Sedan kan man ju också nämna att idag är bilden lite ändrad i jämförelse med hur det var bara för något år sedan.

Vi har fått bättre bildstabilisering och sensorerna har blivit allt bättre på höga ISO och vid dåligt ljus och en del nya sensorer har flera steg bättre dynamiskt omfång än de hade tidigare. En del RAW-konverterare har dessutom förbättrats ganska dramatiskt och parerar idag mycket bättre de brusproblem man tidigare hade i större utsträckning på höga ISO. Detta har i någon mån minskat behovet av extremt ljusstarka objektiv och en del prioriterar istället att få möjlighet att skaffa lite ljussvagare objektiv som istället blir lättare och mer hanterliga. Ännu viktigare är att AF-funktionen förbättrats i många nyare kameror så att det numera även går att förlita sig på AF fast det är rejält märkt. Det gick inte lika bra i äldre modeller.

Till Sony exv. finns idag möjlighet att skruva på 366 olika objektiv och teleförlängare från minst 15 olika tillverkare med Sony och Minolta i spetsen. Alla dessa passar (bara de är AF-objektiv med A-mount) om de så har 20 år eller mer på nacken. Väljer man att istället köpa en kompakt systemkamera ur NEX-serien, så kan man med en uppsjö adapters skruva på inte bara de 366 olika objektiv m.m. i den lista du kan studera på Dyxum utan snart sagt varenda objektiv som gjorts av varenda större och viktigare tillverkare - låt vara då att många i likhet med i fallet Canon inte blir stabiliserade. Glädjande nog har alla dessa NEX-kameror inbyggd förstoring och s.k. peaking som gör manuell fokusering mycket lättare än den är med en valig DSLR med "tunnelseende".

Så snacket om att det idag inte finns tillbehör till en del märken är en sanning med modifikation och det gäller inte bara Sony. En del tillbehör och objektiv kan vara lite svåra att få tag i i Sverige då det länge varit väldigt populärt att köpa billiga gamla AF-objektiv från Minolta för någon eller några tusenlappar men detta är idag en global marknad och den fungerar bättre och bättre i takt med att betalfunktionerna över nätet utvecklas.

Jag skriver detta för att det finns en massa myter och både positiva och negativa fördomar i sammanhanget. I takt med att kameror blir allt mer av mainstream elektronik så blir mjukvaruutvecklingen i kamerorna allt viktigare och om det är något vi sett är att Canon och Nikon inte i alla lägen ligger i fronten i den utvecklingen. Företag såsom Panasonic, Sony och Ricoh har många gånger de senaste åren visat sig klart mer innovativa än de båda stora som är mycket kluvna över den senaste utvecklingen. De har mycket och klart mest att förlora om de trampar snett på marknaden så de har länge - kanske alltför länge suttit still i båten.

Michael Reichmann på Luminous Landscape skriver i sin just avslutade rullande test av den kompakta spegellösa systemkameran NEX 7 en kommentar som långtifrån gäller bara NEX 7:

"I meet and communicate with a lot of pros and advanced amateurs. We chat about photography, the industry, gear, and related topics. A year ago I hardly knew any that owned or even stated an interest in owning a CSC. But this is changing at a very fast clip. A great many are now saying that they've bought a Panasonic, Olympus or Sony Compact System Camera, and with the success and appeal of the Fujifilm X100 are hoping that an interchangeable lens version is under consideration from that company as well. I even know some serious photographers who are selling their DSLRs, and who are looking at advanced CSCs like the Panasonic GH2 and Sony NEX-7. Those that own legacy lenses also find these very appealing, since they can take virtually any lens ever made via adaptors.

Are we at the beginning of a new revolution? The entire world of photographic technology has been in a state of revolution for the past decade. The emergence of the CLC is simply another step in this evolutionary process. And with products like the Sony NEX-7, the category isn't going to remain an under-appreciated one for much longer.....................................

...........................As this is being written Fujifilm's entry in the CSC sweepstakes remains to be seen, but with their remarkable X-100 as an opening gambit, watch out. Olympus' very future is in doubt, and Ricoh and Samsung are marginal players at best in this segment. That leaves Panasonic and Sony as major competitors in the CSC segment. Both companies are powerhouses in consumer electronics, and that is indeed what the camera industry has become. "

Så missa inte att det finns fler alternativ idag än de som fanns för bara något år sedan och det gäller även om man är en krävande entusiast som vill ha extra allt, även i en liten mer kompakt systemkamera. Nikon har valt att bygga en kompakt systemkamera med en betydligt mindre sensor än de som konkurrenterna valt, förmodligen i en sorts trygg förhoppning att deras kunder både ska fortsätta köpa stora bulkiga DSLR-system och Canon har inte ens äntrat denna nya marknad ännu trots att den har 2-3 år på nacken nu. Så vad väljer TS med det i bakhuvudet. Många resonerar nu som så att det är bätre att ha en liten kompetent kompaktsystemare med sig än en stor klossig DSLR med 10 kilo kringutrustning till på hyllan hemma. Jag tror att många också kommer upptäcka att de enklare komer kunna hålla liv i sittfotointresse med dessa mindre smidigare system. Alltför många dyra systemkameror ligger på hyllorna och det är en kapitalförstöring som heter duga, eftersom de är hopplöst ointressanta oftast 2-3 år gamla och ofta helt saknar andrahandsvärde efter den tiden. Lyckligtvis kan man ändå få några spänn för gamla objektiv av rätt sort.
 
Senast ändrad:

JarJarBinks

Medlem
Uppdatering: Jag kände väldigt snabbt att jag inte kom överens med min Nikon D3000, det var inte alls rätt val för mig och jag tror nog att jag köpte just den för att jag fick den så billigt (2000:- inkl originalobjektiv, väska, minneskort mm). Jag sålde den redan kanske sex veckor senare och köpte en Canon EOS 1100D på mellandagsrean och sen klickade jag hem ett 50mm f/1.8 objektiv. :)
Så kan det väl också gå. Hoppas du får en mera konstruktiv relation till din Canon. Lycka till med fotograferingen!

Kom dock ihåg att det kan kräva lite tid och övning att bli riktigt du med vilken kamera som helst - speciellt om man vill utnyttja de mera avancerade funktionerna.

mvh,

Johan
 
ANNONS