Annons

Nikon D7000 fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Bestämde mig för att uppgradera från min d40 till något nytt och bättre. Efter någon veckas research föll valet på d7000 så jag åkte och köpte en + ett sigma 17-50 f/2,8. Gillade verkligen kameran och var väldigt nöjd med mitt köp.

Men så när jag testat ta lite bilder här hemma så tyckte jag fokus låg längre bak än vad jag ville.
Skrev ut en "focus test chart" och det var en väldigt tydlig bakfokusering. Testade att ändra lite på den inbyggda finjusteringen men det räckte inte. Efter lite googlande förstod jag att jag inte var ensam med detta problem, och blev orolig för att jag gjort fel köp.

Åkte in till butiken i lördags och förklarade mitt problem vilket slutade med att jag kom hem med en ny kamera. Men även denna har samma fokusproblem.

Värt att nämna är att kameran även bakfokuserar på mitt nya nikon 55-200 f/4-5,6 och att båda objektiven INTE bakfokuserar med min gamla d40.
När man kör på liveview fungerar fokuseringen perfekt, men det är ju en annan teknik har jag läst.
Bakfokuseringen är värst vid korta brännvidder.

Är det någon som har samma objektiv och fått det att fungera direkt? Utan att lämna in för justering. Man blir väldigt orolig när man läser på alla forum hur många som har fokusproblem med d7000, men såklart finns det säkert fler (hoppas jag) som sitter nöjda i det tysta.
Jag är inte så sugen på att skicka iväg min nyköpta kamera för justering för att sedan få tillbaka den utan att vara helt nöjd. Funderar nu på att lämna tillbaka kameran och kräva pengarna tillbaka eller köpa en annan kamera (kanske canon 60D).

Bortsett från bakfokuseringen så är jag väldigt nöjd med kameran.
Finns det nån här på forumet som har fått kameran att fungera bra direkt med ett objektiv med stor bländare?

/Jonas
 

Kempor

Aktiv medlem
Min d7000 fokuserar korrekt med 55-200, 50 1.4 och 35 1.8. Inga problem. Det är ju oftast de som har problem som skriker högst.
 
Min d7000 fokuserar korrekt med 55-200, 50 1.4 och 35 1.8. Inga problem. Det är ju oftast de som har problem som skriker högst.
Ja så är det alltid. Men tycker ändå det verkar vara fler som har problemet med d7000 än andra kameror.
Skönt att höra att din fungerar som den ska. Än finns det hopp :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan lika gärna vara kombinationen. Jag har ett Sigma (utan inbyggd motor) som min förra kamera inte alls kom överens med. Nuvarande kamera fokuserar det dock rätt på, även om jag inte använder det. Nikonobjektiven fungerade som de skulle med båda kamerorna...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nog fler som har problem med Sigma än D7000. Jag testade 5 nya Sigma 17-5072.8 mot min D90 innan köp, i två olika affärer och ingen satte fokus rätt. Eftersom jag inte ville skicka in ett nytt objektiv till justering så avstod jag. Försök testa ditt hus, gärna mot ett Nikonobjektiv. Ska du skicka in objektivet så bör du skicak in både huset och objektivet till Tura
 
Nog fler som har problem med Sigma än D7000. Jag testade 5 nya Sigma 17-5072.8 mot min D90 innan köp, i två olika affärer och ingen satte fokus rätt. Eftersom jag inte ville skicka in ett nytt objektiv till justering så avstod jag. Försök testa ditt hus, gärna mot ett Nikonobjektiv. Ska du skicka in objektivet så bör du skicak in både huset och objektivet till Tura
Jag har även testat med mitt nikkor 55-200 och den bakfokuserar även då. Men självklart syns det tydligare på sigman som har en större bländare.
Värt att nämna är att min d40 fokuserar bra med båda objektiven
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har även testat med mitt nikkor 55-200 och den bakfokuserar även då. Men självklart syns det tydligare på sigman som har en större bländare.
Värt att nämna är att min d40 fokuserar bra med båda objektiven
Ok, då verkar det vara kameran. Har du testat finjusteringen? men testa då på lite olika avståndet, det brukar vara svårt att få till det med finjusteringen
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag har skapat en separat profil för respektive objektiv där Af är justerat.
Kan du inte få det bra med AF-finjustering så är det något fel på antingen huset eller gluggen.
 

Rob Vestin

Medlem
Nöjd med justering hos Nikon Service

Är det någon som har erfarenheter av att ha lämnat in en D7000 på justering hos nikon? Har resultatet isåfall blivit bra då?
Kort version:
Jag har låtit Nikon Service justera AF, resultatet har blivit bra.

Lång version:
Jag tappade min Nikon D7000 i sjön och fick ut en ny på försäkringen.
Båda husen har bakfokuserat kraftigt.
Min 35/1.8 krävde -20 på AF Finjustering för att bli ok, och mitt
Sigma 70-200/2.8 gick inte ens att finjustera in.

Efter justering av huset på Nikon Service är 35:an ok vid -3 och
Sigman vid -9.

Justeringen gick på garantin, annars kostar den ca 500 kronor.
 

ps82

Aktiv medlem
Uppdaterar den här tråden för att höra om fler råkar ut för problemet.

Uppgradera nämligen min d300 just till en d7000, och tog med mitt gamla objektiv, tamron 18-200. Till d300 hittade den nästan direkt fokus , från nära till oändlighet och även under sämre ljusförhållanden. Men med d7000 håller den på att "tramsa" fram å tillbaka innan den hittar fokus , om den änns hittar fokus. I bra ljusförhållanden.

Någon mer som råkat ut för detta, och i så fall finns det någon lösning förutom att fokusera manuellt?
Gjorde jag fel som köpte den här modellen?
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Hej,

Bestämde mig för att uppgradera från min d40 till något nytt och bättre. Efter någon veckas research föll valet på d7000 så jag åkte och köpte en + ett sigma 17-50 f/2,8. Gillade verkligen kameran och var väldigt nöjd med mitt köp....

/Jonas
Köpte också en D7000 i våras med samma problem. Nikon optik dessutom, som funkat perfekt på tidigare hus. Blev inte bra med AF-fine tune heller. Lämnade tillbaka skräpet. Har nu en D7100 som sätter skärpan perfekt.
 

microo

Aktiv medlem
Uppdaterar den här tråden för att höra om fler råkar ut för problemet.

Uppgradera nämligen min d300 just till en d7000, och tog med mitt gamla objektiv, tamron 18-200. Till d300 hittade den nästan direkt fokus , från nära till oändlighet och även under sämre ljusförhållanden. Men med d7000 håller den på att "tramsa" fram å tillbaka innan den hittar fokus , om den änns hittar fokus. I bra ljusförhållanden.

Någon mer som råkat ut för detta, och i så fall finns det någon lösning förutom att fokusera manuellt?
Gjorde jag fel som köpte den här modellen?
Ja D300 har åldern till trots bättre AF modul något som särskilt märks i dåligt ljus, har använt båda kamerorna parallellt, Har nu en D800 som dock ligger långt före D300. Däremot så fokuserar D7000 bra när den väl hittar skärpan, i bra ljus går det snabbt men i sämre är det ibland väldigt långsamt.
Funderar därför på att byta ut D7000 mot D7100 som skall ha liknande AF prestanda som D800 är dock störd av den låga bufferten i D7100. Men att vänta på en Uppgraderad D300s värkar ju hopplöst, varför tar Nikon inte D300s ur sortimenten snart är det äldsta kameran alla tillverkare som säljes? särskilt med tanke på att skillnaderna mot D300 verkligen är små, Filmning och två minneskortsplattser. Summarum på DX D300s snabb AF gammal sensor och dålig filmning, D7000 Dålig AF hyfsad bufert dock inte som D300 D7100 bra på allt utom buffert, bra AF som dessutom fungerar som Nikons proffskameror.
 
ANNONS