Annons

Bra mäklarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfred k

Aktiv medlem
En av de "hetare" trådarna på just detta underforum handlar om mäklarbilder/foto.

Många har åsikter, speciellt de som inte är yrkesverksamma.
Det skulle därför vara intresant att se så kallade "bra" mäklarbilder.

Läg gärna upp några länkar!
Det skulle vara spännande att se om det finns något att ta till sig och
som mina kunder skulle uppskatta.

Du får gärna ange om du är yrkesverksam eller amatör.
 

Lena W

Aktiv medlem
http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3TDSK569RUFV86R8

Ovan är länk på dåliga bilder; snett, skevt, badrumsbilder med papperskorgar och tandborstar. Usch! Blixtljuset ej blandat med befintligt ljus... alla fel man kan gröa...


Nedan länk har bra bilder. De är raka, man ser vad som finns utanför fönstren och ljuset är naturligt.
http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObjectImage2.aspx?filetype=viewall&estate=40027


Billigare bostäder = sämre bilder. Mäklarna fotar själva där det inte länar sig att ta in en fotograf och/eller styling.
 

Janne H

Aktiv medlem
http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3TDSK569RUFV86R8

Ovan är länk på dåliga bilder; snett, skevt, badrumsbilder med papperskorgar och tandborstar. Usch! Blixtljuset ej blandat med befintligt ljus... alla fel man kan gröa...


Nedan länk har bra bilder. De är raka, man ser vad som finns utanför fönstren och ljuset är naturligt.
http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObjectImage2.aspx?filetype=viewall&estate=40027


Billigare bostäder = sämre bilder. Mäklarna fotar själva där det inte länar sig att ta in en fotograf och/eller styling.
Första är ju ett riktigt lågvattenmärke.
Andra däremot riktigt bra, även om jag personligen tycker exteriörerna utanför fönstren syns väl mycket på de första bilderna. Jag vill nog gärna ha dem lite ljusare och mer naturliga.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Jag tror det är så här, i mindre orter så är det oftast mäklaren själv som tar bilderna med en kompaktkamera..
men det kommer mer o mer inhyrda fotografer som tar bilderna...
 

Ventures

Aktiv medlem
http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=3TDSK569RUFV86R8

Ovan är länk på dåliga bilder; snett, skevt, badrumsbilder med papperskorgar och tandborstar. Usch! Blixtljuset ej blandat med befintligt ljus... alla fel man kan gröa...


Nedan länk har bra bilder. De är raka, man ser vad som finns utanför fönstren och ljuset är naturligt.
http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObjectImage2.aspx?filetype=viewall&estate=40027


Billigare bostäder = sämre bilder. Mäklarna fotar själva där det inte länar sig att ta in en fotograf och/eller styling.
Jag tycker den första var "ärlig". Det syns att de har husdjur och ett sunkigt badrum. Man nästan känner lukten av gammal PVC-matta. Det är ju inte så säljande förstås.

Den andra ser ut som en inredningskatalog, ganska opersonlig. Visst är den andra mer lockande, men annonserna riktar sig till helt olika kategorier köpare och skulle villan ha "homestageats" skulle nog många spekulanter besviket ha vänt i dörren.
 
Senast ändrad:

alfred k

Aktiv medlem
Bra bilder:
http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ28647_1104125762

http://www.sodermaklarna.se/bild.aspx?OBJGUID=3UIQ9BGILF22UHB6&OBJTYPE=CMBoLgh&images=all&hemnet=1

OK bilder. Editerade i Indien? Annars fina:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ1440_1154160448

Lena W´s exempel kan jag bara hålla med om. Jag känner inte att bilderna från Öland
(exempel nr 2) är ärligare eftersom de faktiskt gör bostaden fulare än i verkligheten!
Inget man kan leverera till en kund.
 

Przemek

Aktiv medlem
En stor faktor som styr kvaliteten på på de färdiga bilderna är: tid.
Ju mer tid man har desto bättre resultat kan man få, mer tid = bättre ljussättning och noggrannare efterarbete i PS.

Tyvärr så har man inte så mycket tid när man ska fota en villa som när man skulle haft om man skulle ta bilder för inredningsmagasin eller IKEA-katalogen.

En mäklare med kompakt/mobil-kamera spenderar i snitt 3 sekunder på varje rum: sikta, klick, klart.
Bilderna blir därefter. En fotograf spenderar kanske 90 minuter på en villa och får bra bilder.

Finns folk som tycker att mäklarnas egna bilder är ärligare, men vad vill man visa?
Kanske såhär: "En vanlig dag hemma hos X, mörkt och mysigt. Förutsätter att nya ägaren också kommer gilla att ha det så." ...eller så visar man bostaden från sin bästa sida som riktiga fotografer gör.

Bra bilder:
http://akessonmaklarbyra.capitex.se/beskrivning.aspx?TYP=CMBoLgh&GUID=3UIQ6HC6QQ7HTOK2&skin=akessonmaklarbyra

Mindre bra:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?type=search&pageRefId=37&ObjektID=821373
 

Przemek

Aktiv medlem
Tyckte inte det var något speciellt med bilderna – däremot de spektakulärt osmakligt inredda amerikanska husen. Gillade inte heller de äckliga vyerna han smetat in i fönsterna.
/m
Verkar vara typiskt amerikanskt att smeta in vyer i fönster, som är mörkare än interiören. Makes sense...
 

alfred k

Aktiv medlem
Tyckte inte det var något speciellt med bilderna – däremot de spektakulärt osmakligt inredda amerikanska husen. Gillade inte heller de äckliga vyerna han smetat in i fönsterna.
/m
Kan bara hålla med dig när det gäller smaken, eller avsaknaden av...
Däremot så tycker jag han är skicklig. Tittar man på ljussättning, hur han balanserar
ljuset i rummen så är det tveklöst kunnigt.

Jag försöker nu se kunskapen/skickligheten och bortse från
de bitvis gräsliga interiörerna.

Przemek:
Visst är det skillnad på bilderna!
Ärligare bilder? Njae, har nog skrivit tidigare att jag inte håller med.
Dessa fula bilder ger ingen rättvisa. De ser fulare ut än verkligheten.
 

Splanky

Aktiv medlem
Intressant diskussion.

Vad som slår mig är att när så kallade bra bilder visas så är de ofta från fina ljusa stylade hem.
Lägenheter eller villor. Snygg inredning, ofta dyrbara möblemang mm.
Har ännu inte sett några exempel från sunkiga hus med gammal furu och halvstädade rum.
Skulle va intressant att se hur ett sånt hem skulle se ut isåfall.

Att plåta en sk östermalmslägenhet är tusen ggr lättare än ett hus som sett sina bästa dagar och med förfärlig inredning. Tveklöst.

Den amerikanska killen som det länkades till är väldigt skicklig när det gäller ljussättning och redigering. Och just hans sätt är väldigt amerikanskt men visst vet han vad han sysslar med.
Stilen som de amerikanska husen har är ju en annan diskussion.

Tidsfaktorn är väldigt avgörande för hur slutresultatet blir, liksom vem som redigerar.
Förutsättningen på plats kan önska mycket i många fall.
Funderar på vart utvecklingen är på väg inom skrået.
Pressade priser samt kortare tidsåtgång är inget bra.

Sen undrar jag hur stor del av alla bilder som redigeras i asien.
Eller finns det fortfarande någon yrkesstolthet med att göra hela kedjan själv eller räknas det som tidsödande och onödigt när det går att leja bort för en billig peng.

Sen vore en intressant vinkel att få höra hur en spekulant/intressent som letar objekt tänker.
Spelar det egentligen någon roll om det är superproffsiga bilder eller inte, är det annat som är viktigare?

Vart tror ni det hela är på väg?
 

Eric_R

Aktiv medlem
Intressant diskussion.

Vad som slår mig är att när så kallade bra bilder visas så är de ofta från fina ljusa stylade hem.
Lägenheter eller villor. Snygg inredning, ofta dyrbara möblemang mm.
Har ännu inte sett några exempel från sunkiga hus med gammal furu och halvstädade rum.
Skulle va intressant att se hur ett sånt hem skulle se ut isåfall.

Att plåta en sk östermalmslägenhet är tusen ggr lättare än ett hus som sett sina bästa dagar och med förfärlig inredning. Tveklöst.

Den amerikanska killen som det länkades till är väldigt skicklig när det gäller ljussättning och redigering. Och just hans sätt är väldigt amerikanskt men visst vet han vad han sysslar med.
Stilen som de amerikanska husen har är ju en annan diskussion.

Tidsfaktorn är väldigt avgörande för hur slutresultatet blir, liksom vem som redigerar.
Förutsättningen på plats kan önska mycket i många fall.
Funderar på vart utvecklingen är på väg inom skrået.
Pressade priser samt kortare tidsåtgång är inget bra.

Sen undrar jag hur stor del av alla bilder som redigeras i asien.
Eller finns det fortfarande någon yrkesstolthet med att göra hela kedjan själv eller räknas det som tidsödande och onödigt när det går att leja bort för en billig peng.

Sen vore en intressant vinkel att få höra hur en spekulant/intressent som letar objekt tänker.
Spelar det egentligen någon roll om det är superproffsiga bilder eller inte, är det annat som är viktigare?

Vart tror ni det hela är på väg?
Jag tillhör faktiskt en av dom fotograferna som redigerar mina bilderna själv. Tyvärr är det en tidsödande uppgift. Speciellt om det har krävts dubbelexponeringar av fönster t ex.
Som det sas tidigare så är det lättare att få "bra" bilder när man fotar en välstädad och stylad lägenhet än ett dödsbo t ex.
Tidsaspekten är ju en viktig del, mäklarna har ju deadlines när det gäller t ex annonser osv, så redigering i Asien är inte ovanligt tror jag.

Som spekulant tror jag man vill se hur ett rum ser ut utan att bli lurad. När det gäller badrum kan det vara viktigt att få med golvet för att spekulanten ska kunna se vad för typ av golv det är, om det kanske behöver renoveras eller något. Just det fallet kan vara svårt tycker jag, att få med golv och inte kapa för mycket av toalettskåpet. Oftast blir det för mycket vidvinkel och det är ju inte heller bra, men det är kompromisser man jobbar med.
Mäklare och fotografer tittar olika på bilder helt enkelt, precis som köparna.
 

Janne H

Aktiv medlem
Nog inte att jämföra med det vi kallar Mäklarbilder ;-)
Här har fotografen först varit ute en gång och rekat, därefter valt fototidpunkt efter ljus o väder.
Dessutom är bilderna liiiite stylade.
Den tid som går åt för att göra bilder liknande dessa vill få svenska mäklare betala...

¨Mäklarbilder¨plåtas oftast vid en tid satt utan att ha fått reka innan.
Vädret får bli som det är, bara att man lägger in blå himmel om den är grå o trist vid fotograferingen.
Ibland vid riktigt dåligt väder kan man få ta om exteriörerna vid senare tillfälle o bättre väder.

/Janne
 

Eric_R

Aktiv medlem
Nog inte att jämföra med det vi kallar Mäklarbilder ;-)
Här har fotografen först varit ute en gång och rekat, därefter valt fototidpunkt efter ljus o väder.
Dessutom är bilderna liiiite stylade.
Den tid som går åt för att göra bilder liknande dessa vill få svenska mäklare betala...

¨Mäklarbilder¨plåtas oftast vid en tid satt utan att ha fått reka innan.
Vädret får bli som det är, bara att man lägger in blå himmel om den är grå o trist vid fotograferingen.
Ibland vid riktigt dåligt väder kan man få ta om exteriörerna vid senare tillfälle o bättre väder.

/Janne
Precis min erfarenhet!
 

Forslund

Aktiv medlem
Snacka om att jämföra äpplen med päron. Det första huset ligger ute för 1.2. Där tjänar du förmodligen ingenting på att ta in en fotograf. Du kanske snarare förlorar pengar på det.

När vi pratar lägenheten i Birkastan så är det klart att du får valuta för pengarna. Lägenheten går för betydligt mer än 1.2 och då blir kostnaden för fotografen en piss i havet.
 

alfred k

Aktiv medlem
Snacka om att jämföra äpplen med päron. Det första huset ligger ute för 1.2. Där tjänar du förmodligen ingenting på att ta in en fotograf. Du kanske snarare förlorar pengar på det.

När vi pratar lägenheten i Birkastan så är det klart att du får valuta för pengarna. Lägenheten går för betydligt mer än 1.2 och då blir kostnaden för fotografen en piss i havet.
Efter att ha tittat på bilderna är min åsikt tvärtom.
Kostnaden för en god fotograf är ca 1500kr. Vilket oftast mäklaren betalar eller hans/hennes företag. Betalar säljaren detta själv är även denna kostnad avdragsgill vid försäljningen.
Om nu säljaren var min vän skulle jag definitivt råda till att använda ett proffs.
Även då det inte är ett lyxhus så borde det iaf visas med någon form av respekt.
Ett vanligt mediokert hus får iaf en fair chans, istället för som nu....

Men, detta är mina tankar baserade på mina erfarenheter.
 

Splanky

Aktiv medlem
Apråpå smak...
Kitsch, gräsligt eller bara roligt:

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane/Malmo/Virentofta---Hallstorpsvagen-2/

Fotografen har gjort ett bra jobb tycker jag.
Läste om just detta speciella hus i kvällspressen :)
Bilderna är bra, vad jag spontant känner är att vibalansen är lite för kall med tanke på det varma trät i huset. Jag hade nog lagt ett varmt filter på många bilder vid redigeringen.
Sen är inte jag förtjust i att dra för hårt i clarityspaken men det är ju en smaksak.
Men absolut med beröm godkänt :)
 
ANNONS