Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata bröllops utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Ja, vad är egentligen den ultimata bröllops utrustning?

Det är olika åsikter här som jag har läst på detta forum men har hittat svar för ultimata packet för bröllops fotografering. Så nu är jag väldigt nyfiken på era åsikter.
 

northdog

Aktiv medlem
Mitt drömpaket ser ut så här:

2 st fullformatshus.
16-35mm 2.8 för överblicksbilder i kyrkan och för lite annorlunda porträtt med mycket omgivning med i bilden.
24-70mm 2.8 till bilder före och efter vigseln samt i kyrkan.
50mm 1.2 till extra fina porträttbilder på brudparet, samt till detaljbilder av ringar, skor och blommor.
70-200mm 2.8 för porträtt på gäster, brudpar, präst under vigsel och middagen.
Några blixtar samt reflexskärmar.

//Robert
 

Bratbasher

Aktiv medlem
Kan man hantera det så är tilt and shift helt fantastiskt till just det. Men man måste kunna sin sak då så de inte behöver stå och vänta medans man skruvar.

Plus allt som tidigare talare nämnt såklart!
 

MrDip

Aktiv medlem
Två FF hus, 50mm 1.2, 85mm 1.2, 135mm 2.0, 300mm 2.8, 16-35mm 2.8, 24-70mm 2.8, 70-200mm 2.8.

Typ :)
 

dj_evil

Aktiv medlem
Kom igen, va lite seriösa nu. Ja frågade vad är den ultimata utrustningen och inget annat.

Mera förslag, hur ser din ultimata bröllops paket ut?
 

Bratbasher

Aktiv medlem
Vadå för att komma fram till det ultimata måste man ju kunna argumentera och enligt mig är det där på tok för mycket för att ta med till ett bröllop!
 

Splanky

Aktiv medlem
Två hus, ett 24-70/2,8 och ett 70-200/2,8 Sen ett macro i bakficka för detaljbilder eller ett litet 50/1,4 att trolla fram.
 

Antonic

Aktiv medlem
Om jag skulle välja:

2st Canon 5D mark III
70-200 2.8 IS II (Äger redan)
24-70 2.8 II
85mm 1.2 L
100mm Macro IS L
14mm 2.8L II

Många Linser men några skulle jag bara använda ett par gånger.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Frågan är om det finns någon ultimat utrustning då fotografer har olika bildstil.
Själv kör jag med HBL H3DII-39, 80/2.8, Elinchrom Ranger RX Speed ihop med en eller två skallar. Div. ljusformare och reflexskärmar.
Mingelbilder tas med Canon 5D MKII, 24-70/2.8L MkII och EF 50/1.4.

Körde tidigare med D2x och D3 ihop med ett 10-tal gluggar vilket funkar bra också ;)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alltså.....vad använder man makro till vid bröllop som kräver en så hög avbildningskala?
enda lilla saken är ju ringarna och avbilda 1:1 där är väl lite konstigt. Ni som fotar bröllop, vissa gärna ex där Ni inte beskurit för då hade man lka bra kunnat använda en annan objektiv.

/Stefan
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Alltså.....vad använder man makro till vid bröllop som kräver en så hög avbildningskala?
enda lilla saken är ju ringarna och avbilda 1:1 där är väl lite konstigt. Ni som fotar bröllop, vissa gärna ex där Ni inte beskurit för då hade man lka bra kunnat använda en annan objektiv.

/Stefan
Beror ju helt på hur kreativ man vill vara med ringbilderna och vilken stil man har. Med andra ord kan det vara en helt nödvändig glugg - om än med ett snävt användningsområde.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Kom igen, va lite seriösa nu. Ja frågade vad är den ultimata utrustningen och inget annat.

Mera förslag, hur ser din ultimata bröllops paket ut?
Ultimat för mig är inte samma sak som drömuppsättningen utan en uppsättning som verkligen fungerar i verkligheten. Det går inte att missa bilder pga trassel med prylarna. Brudparet är inte där för att du skall få plåta dem. De är där för att gifta sig och vill helst inte se röken av dig, I alla fall inte få sin högtidsstund förstörd eller fördröjd.

FX eller DX spelar ingen större roll OM du ínte behöver det där extra steget i isoskalan. 1,4-2,8 brukar oftast ge tillräckligt kort skärpedjup i alla fall. För mig så brukar jag ta med mig till min D700:a ett 24-120/4 eller 24-70/2,8. 16-35, 70-200/2,8, 50/1,4 och 85/1,4. Av dessa används 24-70 eller 24-120 till 80%. 85/1,4 eller 70-200 till resten. Övriga är med lite som reserv.

Jag har plåtat ett antal bröllop med DX innan jag bytte till FX. Fungerade precis lika bra i stort. Använde då 17-55/2,8 eller 16-85 samt samma gamla 70-200/2,8. Problemet var aldrig för stort skärpedjup utan brus i kyrkor som Seglora.

Valet av arsenal skiljer lite beroende på vilken kyrka det handlar om. Seglora på Skansen är mardrömmen. Mörkare än en kolsäck. Alla andra är bättre :)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Ringarna kan man väl fota dagen innan eller dagen efter !!!!

Att Ni vill ta med två hus, är det i fall det ena skulle paja eller för att kunna köra med 2 olika objektiv 'samtidigt' eller både och ?
 
ANNONS